Arrest Van Dalen - Van Loon BV
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Arrest Van Dalen - Van Loon BV Auteur: Alf BerichtGeplaatst: di 12 apr 2005 14:36
    —
Wie weet waar ik het arrest kan vinden waarin Van Loon - Van Dalen BV een villa heeft gekocht van fam Joankecht. Joanknecht heeft de villa uiteindelijk aan de fam Van Leeuwen verkocht.

Er wordt tevens gevraagd: Er wordt een vonnis gevorderd dat uitvoerbaar bij voorraad moet worden verklaard. Wat betekent dit?

Van Leeuwen heeft conservatoir beslag gelegd op het huis, conform artikel 730 Rv. Waarom doet hij dit?

#2: arrest Auteur: Martine BerichtGeplaatst: di 12 apr 2005 17:41
    —
Probeer het eens via Plaza Kluwer of via www.rechtspraak.nl.

#3:  Auteur: Alf BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2005 15:57
    —
Helaas, daar heb ik lopen zoeken inderdaad. Dan zal ik het zonder het volledige arrest moeten doen Wink Ik dacht dat ik mijn docent te slim af kon zijn Smile
Toch bedankt!

#4: Re: Arrest Van Dalen - Van Loon BV Auteur: Michael Dekkers BerichtGeplaatst: za 16 apr 2005 22:49
    —
Alf schreef:
Er wordt tevens gevraagd: Er wordt een vonnis gevorderd dat uitvoerbaar bij voorraad moet worden verklaard. Wat betekent dit?


Uitvoerbaar bij voorraad wil zeggen dat de schorsende werking van rechtsmiddelen (zoals 'hoger beroep') geen werking meer vindt; een eiser die wint kan het vonnis alleen al op grond van uitvoerbaarheid bij voorraad laten executeren.

Risico is dat als in een vervolgprocedure toch de onrechtmatigheid van het vonnis blijkt, eiser wel volledig aansprakelijk is. Vaak doet men dit als men "sterk staat" en gewoon direct wil executeren.

Quote:
Van Leeuwen heeft conservatoir beslag gelegd op het huis, conform artikel 730 Rv. Waarom doet hij dit?


Conservatoir beslag, waarschijnlijk gevorderd via een voorlopige voorziening als Kort Geding, dient tot doel veiligstellen van de middelen. Stel, iemand heeft een auto en men dreigt met een rechtzaak. Men kan die auto dan nog verpatsen en uiteindelijk heeft eiser niks. Door conservatoir beslag te laten leggen ex. 730 Rv kan die die auto niet meer verpatsen en wordt het middel veilig gesteld.

Bij het winnen van de zaak wordt het conservataoire beslag omgezet in executoriaal beslag, waarmee eiser kan executeren en de - in casuvoorbeeld - auto kan vorderen via de gerechtsdeurwaarder.



Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl