Vraagje over garantie ( breukschade)
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Vraagje over garantie ( breukschade) Auteur: X-force BerichtGeplaatst: di 05 apr 2005 17:02
    —
Het zit zo dat ik een mp3 speler heb gekocht en de kabel van de oordopjes zijn kapot. Ik ben naar de winkel geweest ( Block) en daar bleven ze volhouden dat het breukschade is, en dat breukschade niet onder de normale garantie valt.
Hebben ze gelijk of hebben ze me op een goedkope manier weggepraat?

BVD

#2:  Auteur: Suijkerbuijk BerichtGeplaatst: di 05 apr 2005 17:26
    —
Garantie is ondanks dat je het overal tegenkomt niet bij wet geregeld. Ook breukschade vindt je niet terug in het Burgerlijk Wetboek.

Wat er volgens Block al dan niet onder de garantie valt, en wat zij onder breukschade verstaan moet blijken uit hun algemene voorwaarden.

Wat er ook in de algemene voorwaarden staat, een product moet altijd voldoen aan de conformiteitseis. Het moet voldoen aan wat er redelijkerwijs van verwacht mocht worden. Mij is niet helemaal duidelijk of door de beschadiging van de kabel de oordopjes het helemaal niet doen (duidelijk voorbeeld dat het niet voldoet), of dat de draadjes van het kabeltje los zitten maar de oordopjes het in principe wel doen (is een mogelijk punt van discussie).

#3:  Auteur: X-force BerichtGeplaatst: di 05 apr 2005 17:41
    —
Suijkerbuijk schreef:
Garantie is ondanks dat je het overal tegenkomt niet bij wet geregeld. Ook breukschade vindt je niet terug in het Burgerlijk Wetboek.

Wat er volgens Block al dan niet onder de garantie valt, en wat zij onder breukschade verstaan moet blijken uit hun algemene voorwaarden.

Wat er ook in de algemene voorwaarden staat, een product moet altijd voldoen aan de conformiteitseis. Het moet voldoen aan wat er redelijkerwijs van verwacht mocht worden. Mij is niet helemaal duidelijk of door de beschadiging van de kabel de oordopjes het helemaal niet doen (duidelijk voorbeeld dat het niet voldoet), of dat de draadjes van het kabeltje los zitten maar de oordopjes het in principe wel doen (is een mogelijk punt van discussie).

hartelijk dank voor uw antwoord.
De oordopjes doen het helemaal niet.

#4:  Auteur: X-force BerichtGeplaatst: di 05 apr 2005 17:43
    —
ER staat wel op de achterkant van de bon:

ALgemene voorwaarden:
Van toepassing zijn de Algemene Voorwaarden electrotechnische Detailhandel, vastggesteld door de Uneto en gedeponeerd ter Griffie van de Arrondissementsrechtbank te Den Haag, onder nummer 99/1992



IK snap niet wat ze daarmee bedoelen

#5:  Auteur: X-force BerichtGeplaatst: di 05 apr 2005 17:53
    —
http://www.block.nl/pls/egbsb/block_http.show_menu_html?xi_id=3687

ik kan hier niks over breukschade lezen

#6:  Auteur: Ramonkey BerichtGeplaatst: di 05 apr 2005 20:47
    —
Er wordt een hoop gebruik gemaakt van exoneraties als ik die voorwaarden even snel doorlees... Nooo

#7: Re: Vraagje over garantie ( breukschade) Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: di 05 apr 2005 21:46
    —
X-force schreef:
Het zit zo dat ik een mp3 speler heb gekocht en de kabel van de oordopjes zijn kapot. Ik ben naar de winkel geweest ( Block) en daar bleven ze volhouden dat het breukschade is, en dat breukschade niet onder de normale garantie valt.
Hebben ze gelijk of hebben ze me op een goedkope manier weggepraat?

BVD

De vraag is of de breuk is ontstaan door gebruik waarvoor het spul niet bedoeld was of dat de kwaliteit dusdanig was dat de breuk inherent was aan het apparaat.

Wanneer dit binnen 6 maanden na aankoop is, ligt de bewijslast bij de winkelier.

#8:  Auteur: Michèle BerichtGeplaatst: di 05 apr 2005 21:52
    —
Uit de losse pols:

ongeacht wat de verkoper zelf voor uitzonderingen stelt moet een product het doen naar 'redelijke verwachting'. Het is niet redelijk dat een product kapot gaat vlak nadat je het gekocht hebt, hoewel het natuurlijk niet je 'eigen schuld' moet zijn. Lastig punt van discussie in dit geval.

Daarnaast geldt met betrekking tot algemene voorwaarde nog een lekker stuk ouderwets onflexibele wetgeving, namelijk dat het bedrijf iedere consument een kopie ervan ter hand moet stellen. Op verzoek opsturen of ergens ter inzage leggen valt daar niet onder.
Als het bedrijf zich beroept op exoneratieclausules (niet aansprakelijk) in de algemene voorwaarden en ze hebben die niet ter hand gesteld, kunnen ze beroepen wat ze willen waar gelden die dus mooi niet.

Iemand?

#9:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: di 05 apr 2005 21:58
    —
Michèle schreef:
Uit de losse pols:

ongeacht wat de verkoper zelf voor uitzonderingen stelt moet een product het doen naar 'redelijke verwachting'. Het is niet redelijk dat een product kapot gaat vlak nadat je het gekocht hebt, hoewel het natuurlijk niet je 'eigen schuld' moet zijn. Lastig punt van discussie in dit geval.

Daarnaast geldt met betrekking tot algemene voorwaarde nog een lekker stuk ouderwets onflexibele wetgeving, namelijk dat het bedrijf iedere consument een kopie ervan ter hand moet stellen. Op verzoek opsturen of ergens ter inzage leggen valt daar niet onder.
Als het bedrijf zich beroept op exoneratieclausules (niet aansprakelijk) in de algemene voorwaarden en ze hebben die niet ter hand gesteld, kunnen ze beroepen wat ze willen waar gelden die dus mooi niet.

Iemand?

Bijna: een gebrek in de verplichte ter hand stelling leidt tot vernietigbaarheid, niet tot nietigheid. Effectief hetzelfde.

Voor het overige zorgt de nieuwere consumentenbescherming, tezamen met de grijze en zwarte lijst, voor een dusdanige bescherming dat die vernietigbaarheid zowieso niet zoveel meer uitmaakt.

#10:  Auteur: Wekkel BerichtGeplaatst: di 05 apr 2005 23:06
    —
Wanneer is de mp3 speler gekocht? Feitelijk zal de vraag zich concentreren of het een gebrek van de zaak is (die reeds bij aflevering aanwezig was) of dat het user abuse betreft. Binnen 6 maanden een bewijslast die bij de verkoper ligt, daarna in beginsel bij de koper.

#11:  Auteur: X-force BerichtGeplaatst: wo 06 apr 2005 0:29
    —
Wekkel schreef:
Wanneer is de mp3 speler gekocht? Feitelijk zal de vraag zich concentreren of het een gebrek van de zaak is (die reeds bij aflevering aanwezig was) of dat het user abuse betreft. Binnen 6 maanden een bewijslast die bij de verkoper ligt, daarna in beginsel bij de koper.



het is in dec. 2004 gekocht.

#12: Re: Vraagje over garantie ( breukschade) Auteur: X-force BerichtGeplaatst: wo 06 apr 2005 0:32
    —
StevenK schreef:
X-force schreef:
Het zit zo dat ik een mp3 speler heb gekocht en de kabel van de oordopjes zijn kapot. Ik ben naar de winkel geweest ( Block) en daar bleven ze volhouden dat het breukschade is, en dat breukschade niet onder de normale garantie valt.
Hebben ze gelijk of hebben ze me op een goedkope manier weggepraat?

BVD

De vraag is of de breuk is ontstaan door gebruik waarvoor het spul niet bedoeld was of dat de kwaliteit dusdanig was dat de breuk inherent was aan het apparaat.

Wanneer dit binnen 6 maanden na aankoop is, ligt de bewijslast bij de winkelier.


ok harteljk dank.
Dit is de 1e keer dat ik meemaak dat die oordopjes zo snel kapot gaan.

#13:  Auteur: Michael Dekkers BerichtGeplaatst: wo 06 apr 2005 16:21
    —
Michèle schreef:
Uit de losse pols:

Daarnaast geldt met betrekking tot algemene voorwaarde nog een lekker stuk ouderwets onflexibele wetgeving, namelijk dat het bedrijf iedere consument een kopie ervan ter hand moet stellen. Op verzoek opsturen of ergens ter inzage leggen valt daar niet onder.


Dat is onzin, zie artikel 6:233 onder b juncto 6:234 lid 1 sub b:
Artikel 233
Een beding in algemene voorwaarden is vernietigbaar
a.
indien het, gelet op de aard en de overige inhoud van de overeenkomst, de wijze waarop de voorwaarden zijn tot stand gekomen, de wederzijds kenbare belangen van partijen en de overige omstandigheden van het geval, onredelijk bezwarend is voor de wederpartij; of
b.
indien de gebruiker aan de wederpartij niet een redelijke mogelijkheid heeft geboden om van de algemene voorwaarden kennis te nemen.


Artikel 234
1.
De gebruiker heeft aan de wederpartij de in artikel 233 onder b bedoelde mogelijkheid geboden, indien hij
a.
hetzij de algemene voorwaarden voor of bij het sluiten van de overeenkomst aan de wederpartij ter hand heeft gesteld,
b.
hetzij, indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, voor de totstandkoming van de overeenkomst aan de wederpartij heeft bekend gemaakt dat de voorwaarden bij hem ter inzage liggen of bij een door hem opgegeven Kamer van Koophandel en Fabrieken of een griffie van een gerecht zijn gedeponeerd, ALSMEDE dat zij op verzoek zullen worden toegezonden,


Dus het kan wel, maar hij had erbij moeten zeggen dat ze kosteloos worden toegezonden, er staat immers ALSMEDE...

Het is dus iets flexibeler dan je dacht, maar in casu zijn ze idd. niet van toepassing.

#14:  Auteur: Wekkel BerichtGeplaatst: wo 06 apr 2005 20:27
    —
Je leest het artikel niet goed (en zonder de jurisprudentie van de Hoge Raad erbij te betrekken).

Eerst terhandstelling

dan pas, indien terhandstelling redelijkerwijze niet mogelijk is, ter inzage legging etc.

Laughing

#15:  Auteur: Michael Dekkers BerichtGeplaatst: wo 06 apr 2005 22:03
    —
Ja, dat had ik ook al wel begrepen. Maar als je dus op de achterkant van een kassabo zet dat je voorwaarden ter inzage liggen bij X alsmede dat ze op verzoek worden toegezonden, is het geen probleem.

Ik ken de jurisprudentie van de HR niet op dit gebied, maar ik betwijfel of zij aan redelijkerwijze een andere invulling geven in een dergerlijke situatie... In casus zijn ze zo ie zo NIET van toepassing.

#16:  Auteur: Michèle BerichtGeplaatst: do 07 apr 2005 12:19
    —
Nee, dat is dus niet zo. Die uitleg van redelijkerwijs niet mogelijk geldt alleen wanneer je bijvoorbeeld iets koopt via internet (hoewel dan vaak het contract op je scherm verschijnt en je 'ja' moet klikkek o.i.d.), of telefonisch. Ook voor de NS geldt een uitzondering want je kan niet redelijkerwijs van ze verwachten dat ze iedere reiziger de algemene voorwaarden uitdelen voordat ze een kaartje kopen.
Maar verder behoort in principe altijd de AV overhandigd te worden.

#17:  Auteur: Eva BerichtGeplaatst: do 07 apr 2005 23:42
    —
Heb jij ooit bij een elektronikazaak als je een mp3 speler of een telefoon of een spelletje kocht de algemene voorwaarden van het bedrijf ter hand gesteld gekregen??? Ik echt nog nooit hoor. Dus die regel lappen ze lekker aan hun laars....

Maar goed, het gaat hier in principe toch niet om de algemene voorwaarden? Het gaat om de garantie. En daarvoor hoef je helemaal niet in de algemene voorwaarden te kijken want die garantie heb je gewoon altijd, of dat nou in de algemene voorwaarden staat of niet. En zij kunnen helemaal geen dingen uitsluiten zolang jij het product normaal gebruikt hebt hoort een mp3 speler niet binnen 5 maanden kapot te gaan ( de dopjes ook niet ). Dus je hebt gewoon sowieso garantie. De winkel moet dan gaan bewijzen dat het aan jou ligt dat die dopjes kapot zijn en dat is in de praktijk natuurlijk nogal moeilijk. En trouwens, waar doen ze moeilijk over, een paar oordopjes!! Wat kost dat! De service van winkels is tegenwoordig echt dramatisch.

#18:  Auteur: Michael Dekkers BerichtGeplaatst: vr 08 apr 2005 12:28
    —
Ik ben het wel met je eens, maar als men in de Algemene Voorwaarden (verder: AV) zou zetten dat breukschade voor rekening van de gebruiker komt, is deze bepaling op zich niet nietig. Hij is immers niet direct in strijd met de wet.

Tuurlijk mag een product als een MP3-speler niet binnen 5mnd. kapot gaan en snap ik net als Eva niet waar een dergelijke zaak zich druk over maakt. Service is idd. waardeloos! Zuiver juridisch zou men het in principe moeten vergoeden, lijkt me. De AV zijn niet van toepassing, omdat ze niet ter hand zijn gesteld en afgezien daarvan ook niet kenbaar was dat ze op verzoek zouden worden toegezonden.

Conclusie: winkel moet m.i. gewoon zorg dragen voor de geleden schade

#19:  Auteur: Wekkel BerichtGeplaatst: vr 08 apr 2005 13:41
    —
Michael Dekkers schreef:
De AV zijn niet van toepassing, omdat ze niet ter hand zijn gesteld en afgezien daarvan ook niet kenbaar was dat ze op verzoek zouden worden toegezonden.


De redenering moet zijn als volgt:
van toepassing verklaren moet expliciet gebeuren. Op de kassabon vermelden dat ze van toepassing zijn is te laat, dan is de overeenkomst al gesloten.

Terhandstelling is een andere kwestie. Indien de AV niet van toepassing zijn verklaard, gelden ze niet. Zijn ze wel van toepassing verklaard, dan pas kom je bij de vraag of ze op de juiste wijze terhand zijn gesteld met als sanctie vernietigbaarheid.

#20:  Auteur: Michael Dekkers BerichtGeplaatst: vr 08 apr 2005 15:15
    —
Inderdaad, de ovk. was natuurlijk al gesloten en achterop de kassabon gelden ze idd. zo ie zo niet. de AV gelden dus niet,

rest de vraag of de winkel verantwoordelijk is voor de schade. M.i. wel, zie eerdere redeneringen.

#21:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: vr 08 apr 2005 17:26
    —
Michael Dekkers schreef:
Tuurlijk mag een product als een MP3-speler niet binnen 5mnd. kapot gaan en snap ik net als Eva niet waar een dergelijke zaak zich druk over maakt.

Je gaat er hier even aan voorbij dat het ook mogelijk is dat er wel degelijk sprake is van breukschade, doordat er iemand op gestaan heeft, die dingen onder te veel spanning hebben gestaan, of misschien klem hebben gezeten onder een motorhelm. Kortom: het is wel degelijk mogelijk dat het defect door verkeerd gebruik is ontstaan, maar omdat het binnen 6 maanden is gebeurt, ligt de bewijslast daarvoor bij de winkelier.

#22:  Auteur: Michael Dekkers BerichtGeplaatst: vr 08 apr 2005 17:28
    —
Ja, idd. Maar de winkelier zal dus moeten bewijzen dat er sprake is van onderugdelijk gebruik. Succes... Wink

De winkelier moet gewoon rparatie aanbieden.

#23:  Auteur: MrWhite BerichtGeplaatst: zo 10 apr 2005 11:04
    —
Maar wordt de vraag niet al vrij duidelijk beantwoordt in de algemene voowaarden?

Quote:
4 De ondernemer is verplicht een product af te leveren dat aan de overeenkomst beantwoordt. Het product beantwoordt niet aan de overeenkomst, indien het niet de eigenschappen bezit die de klant op grond van de overeenkomst mocht verwachten. Wordt aan deze verwachtingen niet voldaan, dan heeft de consument recht op reparatie respectievelijk vervanging.

11 In geval van zichtbare gebreken dient de klacht terstond na de aflevering te worden ingediend. In alle andere gevallen dient de klacht te worden ingediend binnen bekwame tijd nadat de klant het gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken.


Zoals al eerder is opgemerkt is de mening van de winkelier (dat het hier gaat om breukschade) niet van essentieel belang aangezien de schade binnen een periode 6 maanden heeft plaatsgevonden (bewijslast ligt nog bij de winkelier).

Dus zelfs al zouden de algemene voorwaarden pas later bekend zijn gemaakt, voor X-force maakt het niet zoveel uit. Hij kan gewoon nakoming, ontbinding, etc eisen.

#24:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: zo 10 apr 2005 11:32
    —
MrWhite schreef:
Maar wordt de vraag niet al vrij duidelijk beantwoordt in de algemene voowaarden?

Quote:
4 De ondernemer is verplicht een product af te leveren dat aan de overeenkomst beantwoordt. Het product beantwoordt niet aan de overeenkomst, indien het niet de eigenschappen bezit die de klant op grond van de overeenkomst mocht verwachten. Wordt aan deze verwachtingen niet voldaan, dan heeft de consument recht op reparatie respectievelijk vervanging.

11 In geval van zichtbare gebreken dient de klacht terstond na de aflevering te worden ingediend. In alle andere gevallen dient de klacht te worden ingediend binnen bekwame tijd nadat de klant het gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken.


Zoals al eerder is opgemerkt is de mening van de winkelier (dat het hier gaat om breukschade) niet van essentieel belang aangezien de schade binnen een periode 6 maanden heeft plaatsgevonden (bewijslast ligt nog bij de winkelier).

Dus zelfs al zouden de algemene voorwaarden pas later bekend zijn gemaakt, voor X-force maakt het niet zoveel uit. Hij kan gewoon nakoming, ontbinding, etc eisen.

Je vergeet de eerste stap: de bewijslast ligt bij de winkelier; ik kan me genoeg situaties indenken waar breukschade toch echt niet onder garantie valt; stel dat het spul eruit ziet alsof er iemand op heeft gestaan ?

Vergeet niet dat we hier maar één kan van het verhaal te horen krijgen...

#25:  Auteur: MrWhite BerichtGeplaatst: zo 10 apr 2005 12:19
    —
Nou dat ben ik niet vergeten aangezien ik er direct naar verwees:

Quote:
Zoals al eerde is opgemerkt is de mening van de winkelier (dat het hier gaat om breukschade) niet van essentieel belang aangezien de schade binnen een periode 6 maanden heeft plaatsgevonden (bewijslast ligt nog bij de winkelier).


Voor de rest hebben we onvoldoende informatie om te beslissen over een andere bewijslastverdeling aangezien X-force ons daar niks over heeft verteld.

Zo zijn er uiteraard nog 1000 andere factoren die van toepassing zouden kunnen zijn.



Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl