Verplichting WG baan aan te bieden aan WN?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#1: Verplichting WG baan aan te bieden aan WN? Auteur: Paool2 BerichtGeplaatst: ma 28 mrt 2005 15:06
    —
Hallo allemaal,

Ik vroeg me af he: Is een werkgever verplicht degenen die hij ontslaat wegens reorganisatie een baan aan te bieden, wanneer hij nog 3 open vacatures heeft staan, waar die werknemers geschikt voor blijken te zijn?

Ik vind het zeer onlogisch om mensen op grond van een reorganisatie te ontslaan, terwijl er 3 vrije vacatures beschikbaar zijn. Dan lijkt het er volgens mij meer op dat ze die personen gewoon kwijt wilden en dat onder het mum van een reorganisatie hebben gedaan.
Ik weet alleen niet goed waar ik dit nu op moet baseren. Kan zo niet echt een arrest vinden waar zo iets in naar voren is gekomen en kan het in mn literatuur ook niet terug vinden. Heeft iemand misschien een idee?

Groetjes
Paola

#2:  Auteur: Godfried BerichtGeplaatst: zo 03 apr 2005 10:05
    —
Denk dat als de WG toestemming verkregen heeft van het CWI dan zie ik geen gronden waarop ontslag niet kan.

Eventueel kan je ook denken aan art. 7:681, om een dergelijk ontslag als kennelijk onredelijk te toetsen.

Weet niet of het volgende arrest in deze context geheel relevant is maar deze kwamen wel het eerst in mij op. Je moet kijken naar omstandigheden dus niet naar de reden van het ontslag opzich. Wellicht dat lid 2 sub d van bovengenoemd artikel relevant kan zijn?

- HR 1-12-1961, NJ 1962, 78 (De Vries- Lampe arrest)

#3:  Auteur: Paool2 BerichtGeplaatst: zo 03 apr 2005 11:14
    —
Ja kennelijk onredelijk ontslag heb ik uiteraard en ook het De Vries-Lampe arrest.
Maar toch bedankt voor je reactie

#4:  Auteur: Lieke84 BerichtGeplaatst: ma 04 apr 2005 14:37
    —
He, jij doet zeker arbeidsrecht aan de UU en hebt casus B voor de paper? Moet je de werknemer of werkgever verdedigen?



Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl