Kennelijk onredelijk ontslag:voorgewende of valse reden
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#1: Kennelijk onredelijk ontslag:voorgewende of valse reden Auteur: Paool2 BerichtGeplaatst: vr 25 mrt 2005 14:30
    —
Hallo,

Even een vraagje: weet iemand misschien wat er bij kennelijk onredelijk ontslag (art. 7:681 BW) precies wordt verstaan onder een voorgewende of valse reden.
In een arrest van de HR heb ik zien staan dat het in ieder geval gaat om een reden die in werkelijkheid niet bestaat.
Maar wat als een werkgever een werknemer tracht te ontslaan op een andere grond dan hij wil. Ben op het moment met een casus bezig en daar wordt getracht een opzegvergunning (art. 6 BBA) te verkrijgen om een medewerker op grond van een reorganisatie (bedrijfeconomische redenen) te ontslaan, maar eigenlijk is de achterliggende gedachte dat de werkgever hem wil ontslaan op grond van zijn 'slecht functioneren' (waar hij overigens de werknemer nooit van op de hoogte heeft gesteld art. 5:1 Ontslagbesluit).

Goed nu dat jullie weten waar het over gaat....
Mijn vraag luidt dus kan er in zo'n geval ook sprake zijn van een kennelijk onredelijk ontslag op grond van voorgewende of valse reden of is dit te zwaar???

Hoop dat iemand het weet, want ik kan het echt nergens vinden. Misschien dat het wel veel te ver gaat, maar als ik ergens mee bezig ben dan wil ik ook alle opties hebben bekeken...

Groetjes
Paola

#2: Re: Kennelijk onredelijk ontslag:voorgewende of valse reden Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: vr 25 mrt 2005 16:13
    —
Paool2 schreef:
Hallo,
In een arrest van de HR heb ik zien staan dat het in ieder geval gaat om een reden die in werkelijkheid niet bestaat.
Dat is dan ook wat daar onder wordt verstaan, zie ook p. 89 Handboek ontslagrecht (Prof. Fase e.a.) van SDU.

Quote:
Maar wat als een werkgever een werknemer tracht te ontslaan op een andere grond dan hij wil.
Ook dan lijkt mij bovenstaande zonder meer van toepassing; de opgegeven grond bestaat niet.

#3:  Auteur: Paool2 BerichtGeplaatst: vr 25 mrt 2005 16:27
    —
Ja dat lijkt mij ook, maar ik zou het zo graag ergens op willen baseren, een arrest o.i.d. Maar geloof niet dat dat er in zit. Nou ja, wie weet weet iemand toevallig van het bestaan van een dergelijk arrest af....

#4:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: vr 25 mrt 2005 17:51
    —
Je kunt natuurlijk de JAR eens doorspitten.

Maar eerlijk gezegd lijkt me een arrest onnodig, denk niet dat je hierover hoeft te twijfelen. Soms is het nu eenmaal gewoon een kwestie van interpretatie. Wink

#5:  Auteur: Paool2 BerichtGeplaatst: vr 25 mrt 2005 20:48
    —
Nou dan vertrouw ik daar denk ik maar op. Heb zoveel databases doorgespit (ook de juridische bibliotheek) dat ik nu gewoon ook niet meer weet waar ik zou moeten zoeken, dus dan zal er wel gewoon geen rechtspraak van zijn.

Thx anyway!



Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl