Voorwaarden schorsing arbeidsovereenkomst
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#1: Voorwaarden schorsing arbeidsovereenkomst Auteur: Paool2 BerichtGeplaatst: di 22 mrt 2005 23:58
    —
Weet iemand toevallig onder welke voorwaarden een werkgever het recht heeft om een werknemer te schorsen wanneer die zich misdragen heeft?
Enkel een opstapje is al voldoende, als ik maar weet waar ik moet zoeken.

Alvast bedankt!

Groetjes
Paola

#2:  Auteur: A.G. Ton BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2005 8:17
    —
bedoel je schorsing in de vorm van ontslag op staande voet ? boek 7 van BW

#3:  Auteur: Paool2 BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2005 11:55
    —
Nou nee niet echt. Schorsing in de zin van een disciplinaire maatregel bedoel ik eigenlijk. Dus als iemand iets heeft uitgespookt, maar de werkgever nog niet wenst te ontslaan, maar wel een 'straf' op wil leggen.
Snap je?

#4:  Auteur: Arno BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2005 19:43
    —
Mijn studieboek 'Inleiding Nederlands sociaal recht' zegt hierover het volgende:

Schorsing van de werknemer is niet wettelijk geregeld. Wel kennen vele cao's schorsingsregelingen, waarin onder andere grenzen worden gesteld aan de gronden waarop mag worden geschorst en aan de duur van de schorsing. Bovendien bestaat over dit onderwerp een uitvoerige jurisprudentie. De Hoge Raad heeft zich nooit duidelijk in algemene zin uitgelaten over schorsing: de toelaatbaarheid moet per geval worden beoordeeld. In de lagere rechtspraak is echter wel een duidelijke lijn te vinden: deze eist dat voor een schorsing een redelijke grond moet bestaan.

#5:  Auteur: Ramonkey BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2005 20:37
    —
A.G. Ton schreef:
schorsing in de vorm van ontslag op staande voet?


contradictio in terminis???

#6:  Auteur: Paool2 BerichtGeplaatst: do 24 mrt 2005 22:55
    —
Voor zover ik het kan zien is er niet echt duidelijke theorie over beschikbaar. In Asser Taxi Centrale worden wel een aantal dingen besproken, dus daar moet ik het geloof ik maar mee doen.

#7:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: vr 25 mrt 2005 21:11
    —
Geinig, krijg net een passage over schorsing onder ogen:

Het is werknemer niet toegestaan enigerlei betaalde of onbetaalde arbeid voor derden te verrichten, of als zelfstandige een nevenbedrijf te voeren, tenzij met uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van werkgever. In geval van overtreding van dit verbod is werkgever bevoegd werknemer te schorsen overeenkomstig de bepalingen van deze overeenkomst en in geval van herhaling op staande voet te ontslaan.

Deze is opgenomen in een arbeidscontract. Jurisprudentie over schorsing weet ik niet, maar die zal er ongetwijfeld zijn.



Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl