Webshop en Onverzekerde verzending
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Webshop en Onverzekerde verzending Auteur: Boxman1991 BerichtGeplaatst: vr 24 jul 2009 21:04
    —
Beste mensen,

Even de volgende situatie:

Een webshop biedt de klant de keuze om een kleine bestelling op te laten sturen via onverzekerde brievenbuspost om zo de verzendkosten sterk te drukken (Zeg 1.95 euro per verzending). De webshop geeft hierbij aan dat in het geval van verlies of diefstal tijdens de verzending de webshop niet aansprakelijk gesteld kan worden.

Als alternatief biedt de webshop wel altijd een verzekerde verzendoptie, tegen de daarvoor geldende hogere prijs van 9.95 euro per pakket.

De webshop geeft duidelijk de keuze en legt uit dat onverzekerd verzonden post voor het risico van de koper is.

Mag nu, in het geval dat het onverzekerde poststuk zoekraakt, de klant de webshop alsnog aansprakelijk stellen?


Qua gut-feeling lijkt mij dat de webshop in zijn recht staat om niet te verzekeren, omdat de webshop een handreiking doet naar de klant om de verzendkosten laag te houden - anders zou voor elke bestelling steevast 9.95 euro moeten worden betaald. Tevens krijgt de klant duidelijk de keuze. Ik vraag me af hoe dit juridisch geregeld is.

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 24 jul 2009 22:46
    —
Zie deze draad voor een vrij uitgebreide discussie.

Ik vind het zelf te verdedigen dat de webshop dit kan doen, maar lang niet iedereen is het daarmee eens.

#3:  Auteur: Boxman1991 BerichtGeplaatst: vr 24 jul 2009 23:14
    —
Hartelijk dank, dat topic heeft inderdaad een bom informatie over de situatie die ik beschrijf. Ik heb daar nog even een post gemaakt, maar ik zie net dat ik dat topic ongelofelijk gekickt heb. Ik zal hem hier ook plaatsen:

"Even een ingeving: kan er in de Algemene Voorwaarden niet iets worden gezet in de trant van "De koper gaat ermee akkoord dat hij bij het kiezen van "onverzekerde brievenbuspost" zelf de vervoerder heeft aangewezen en het risico voor het transport zal dragen."

Nou ben ik geen juridisch genie (totaal niet, de enige wetten die ik als fysicus ken zijn die van de Natuurkunde ), maar kun je op zo'n manier de koper er akkoord mee laten gaan dat hij het risico voor de verzending zal dragen?"

Indien het in het andere topic mag blijven, mag deze dichtgegooid worden Smile

#4:  Auteur: Alfatrion BerichtGeplaatst: za 25 jul 2009 14:12
    —
Uitgaande dat je een consument bent, is m.i. het antwoord nee. Dan is "de zaak pas voor risico van de koper van de bezorging af" (art. 7:11 BW) en daar mag niet van afgeweken worden in het nadeel van de koper (art. 7:6 BW)

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/11.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/6.html



Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl