academische titel te achterhalen?
#1: academische titel te achterhalen? Auteur: mutley
Geplaatst: ma 09 feb 2009 15:49
Beste mede forumgebruikers,
Bestaat er een mogelijkheid om na te gaan of iemand rechtmatig een (academische) titel voert?
met vriendelijke groet,
Gerben
|
#2: Auteur: JetKroket
Geplaatst: ma 09 feb 2009 17:05
Nee, zo ik (nog) goed ben geďnformeerd.
Je zou een universiteit kunnen bellen en vragen of er (inmiddels) een openbaar register bestaat.
|
#3: Auteur: mutley
Geplaatst: ma 09 feb 2009 17:29
Bedankt voor je snelle reactie.
Daar was ik al bang voor. Op internet kon ik hier ook al niks over vinden.
Helaas.
|
#4: Auteur: tikSimone
Geplaatst: ma 09 feb 2009 22:38
Wellicht via de Informatie Beheer Groep?
Als degene de opleiding waar hij die titel zou hebben behaald op het c.v. heeft zou je die universiteit kunnen benaderen.
|
#5: Auteur: mutley
Geplaatst: ma 09 feb 2009 22:43
En als je niet over iemands cv beschikt?
maar het is thansniet mogelijk om iemands via iemands naam te checken of hij rechtmatig een titel voert?
|
#6: Auteur: JetKroket
Geplaatst: di 10 feb 2009 10:26
tikSimone schreef: | Als degene de opleiding waar hij die titel zou hebben behaald op het c.v. heeft zou je die universiteit kunnen benaderen. |
Nijmegen verschaft deze informatie niet. En terecht, vind ik.
|
#7: Auteur: klokluider
Geplaatst: di 10 feb 2009 10:27
Voor academische titels niet maar je zou het eventueel af kunnen leiden uit het beroep.
Bij een arts, kun je in het BIG register kijken, voor een advocaat kun je misschien meer info halen bij de NOVA. Indien hij/zij is aangesloten zou je er van uit kunnen gaan dat.... (alhoewel er treden ook nepadvocaten op)
Je haalt het dan niet uit de academische titel maar leidt het af uit de professie die de persoon uitvoert. Misschien heb je er wat aan.
|
#8: Auteur: komodo
Geplaatst: di 10 feb 2009 10:54
Bij de Erasmus universiteit kan men checken of iemand terecht de doctors titel voert, mits diegene dus bij de Erasmus is gepromoveerd.
|
#9: Auteur: bona fides
Geplaatst: di 10 feb 2009 12:26
komodo schreef: | Bij de Erasmus universiteit kan men checken of iemand terecht de doctors titel voert, mits diegene dus bij de Erasmus is gepromoveerd. |
Als iemand is gepromoveerd draagt hij terecht de doctorstitel.
|
#10: Auteur: komodo
Geplaatst: di 10 feb 2009 13:26
bona fides schreef: | komodo schreef: | Bij de Erasmus universiteit kan men checken of iemand terecht de doctors titel voert, mits diegene dus bij de Erasmus is gepromoveerd. |
Als iemand is gepromoveerd draagt hij terecht de doctorstitel.  |
<<zucht>> ik had al bijna een heel verhaal opgehangen...<<zucht>>
Maar goed...promoveren is een wat gevoelig onderwerp aan het worden, eigenlijk...
|
#11: Auteur: Loetje
Geplaatst: di 10 feb 2009 13:54
Ik zou haast zeggen; bij een screening van personeel worden diploma's geverifieerd. Dutch Securities Institute heeft voor een pre employment screening voor mijn scriptieplek een aantal documenten geverifieerd inclusief diploma's, ik weet niet of dit steekproefgewijs gaat of dat ze me op mijn blauwe ogen geloven dat de kopie die ik gefaxt heb een echt diploma is
|
#12: Auteur: tikSimone
Geplaatst: di 10 feb 2009 20:20
JetKroket schreef: | Nijmegen verschaft deze informatie niet. En terecht, vind ik. | Ik zie niet in wat dat voor kwaad kan. Wat zou er tegen zijn?
|
#13: Auteur: bona fides
Geplaatst: di 10 feb 2009 20:38
Ik vermoed dat de enige algemeen toepasbare manier om een academische titel te verifiëren is het controleren van het papieren diploma op echtheidskenmerken. Het vervalsen van diploma's is niet voor niets een probleem.
Ik kan me herinneren dat er werd gesproken over een landelijk register, maar of dat er ooit van is gekomen weet ik niet. Het zou op zich heel eenvoudig zijn om aan ieder diploma een veelcijferige code toe te voegen die samen met de naam en geboortedatum van een sollicitant op een website kan worden ingevoerd om te controleren of die persoon het diploma bezit dat hij beweert te bezitten.
|
#14: Auteur: JetKroket
Geplaatst: di 10 feb 2009 21:56
TikSimone schreef:
Quote: | Ik zie niet in wat dat voor kwaad kan. Wat zou er tegen zijn? |
Het gaat mij om privacy. Om het verstrekken van persoonsgegevens.
bona fides schreef:
Quote: | Het zou op zich heel eenvoudig zijn om aan ieder diploma een veelcijferige code toe te voegen die samen met de naam en geboortedatum van een sollicitant op een website kan worden ingevoerd om te controleren of die persoon het diploma bezit dat hij beweert te bezitten. |
Streep sollicitant maar door.
|
#15: Auteur: mutley
Geplaatst: wo 11 feb 2009 13:38
JetKroket schreef: | TikSimone schreef:
Quote: | Ik zie niet in wat dat voor kwaad kan. Wat zou er tegen zijn? |
Het gaat mij om privacy. Om het verstrekken van persoonsgegevens.
|
Dit vind ik onzin. Als jij over een academische titel beschikt mag ik aannemen dat je daar trots op bent en deze dan ook voert.
Jouw naam staat toch ook wel in het telefoonboek en jouw adres is ook te achter halen, waarom iemand zijn (rechtmatige) titel dan niet?
|
#16: Het is al zover... Auteur: Machiel
Geplaatst: wo 11 feb 2009 14:16
#17: Auteur: arizona
Geplaatst: wo 11 feb 2009 20:32
JetKroket schreef: | Het gaat mij om privacy. Om het verstrekken van persoonsgegevens. |
Is het feit dat iemand niet aan de desbetreffende universiteit heeft gestudeerd, een persoonsgegeven? Immers, het gaat - in het voorstel van tikSimone - om het geval dat iemand claimt aan een bepaalde universiteit te hebben gestudeerd, en jij die universiteit belt om te vragen of dat klopt. Ik kan me niet voorstellen dat als de universiteit naar waarheid antwoord dat die persoon niet bij haar is afgestudeerd, dit als een "persoonsgegeven" moet worden aangemerkt.
|
#18: Auteur: tikSimone
Geplaatst: do 12 feb 2009 7:54
Ik sluit me bij Mutley aan.
Je kunt ook te ver gaan met dat privacygedoe.
Mag je dan ook niet meer bij ex-werkgevers checken? (na toestemming, natuurlijk) Die staan toch ook op het c.v.
|
#19: Auteur: mutley
Geplaatst: do 12 feb 2009 11:44
klokluider schreef: | Voor academische titels niet maar je zou het eventueel af kunnen leiden uit het beroep.
Je haalt het dan niet uit de academische titel maar leidt het af uit de professie die de persoon uitvoert. Misschien heb je er wat aan. |
Uiteraard is voor het voeren van sommige beroepen een academische titel een vereiste. Dit neemt niet weg dat een jurist en een advocaat dezelfde titel voeren namelijk: mr.
Het probleem is nu juist dat bij juristen niet is te controleren of hun titel rechtmatig is. Althans niet aan de naam. Je zou hiervoor dus over een CV moeten beschikken (informatie die de persoon zelf vrij zou moeten geven). Het baart mij dan ook zorgen dat er nog geen openbaar/publiekelijk lichaam hiervoor is opgericht die de behaalde academische titels registreert, en op verzoek (tegen een kleine betaling) kan verstrekken. (net zoals je persoongegevens ook kan opvragen bij de gemeente tegen betaling)
Hierdoor zou je het aantal illegale diploma’s kunnen terugdwingen.
Ik denk dat we tot die tijd maar moeten afwachten.
Iedergeval bedankt voor jullie reacties.
|
#20: Auteur: bona fides
Geplaatst: do 12 feb 2009 12:17
tikSimone schreef: | Mag je dan ook niet meer bij ex-werkgevers checken? |
Na toestemming, natuurlijk.
Zonder toestemming, natuurlijk niet.
Het gaat JetKroket er volgens mij om dat iedereen een school of universiteit kan bellen om navraag te doen naar willekeurige personen die daar verder niets vanaf weten. Niet of zo'n instelling met toestemming van de oud-student mag bevestigen dat de student daar wel/niet een bepaald diploma heeft behaald.
arizona schreef: | Is het feit dat iemand niet aan de desbetreffende universiteit heeft gestudeerd, een persoonsgegeven? |
Als een instelling mag zeggen dat iemand daar niet heeft gestudeerd of daar niet een bepaald diploma heeft behaald, dan impliceert dat dat de instelling ook mag zeggen dat iemand daar wel heeft gestudeerd of daar wel een bepaald diploma heeft behaald. ("Wij kunnen u helaas niet vertellen of X bij ons heeft gestudeerd, maar als X niet bij ons had gestudeerd hadden wij u dat wel verteld.")
Dát iemand ergens heeft gestudeerd lijkt me wel een "gegeven betreffende de persoon". En ik weet met zekerheid dat tentamencijfers persoonsgegevens zijn, dus of iemand een bepaald diploma bezit zou ook een persoonsgegeven moeten zijn.
|
#21: Auteur: mutley
Geplaatst: do 12 feb 2009 12:43
bona fides schreef: | tikSimone schreef: | Mag je dan ook niet meer bij ex-werkgevers checken? |
Na toestemming, natuurlijk.
Zonder toestemming, natuurlijk niet.
En ik weet met zekerheid dat tentamencijfers persoonsgegevens zijn, dus of iemand een bepaald diploma bezit zou ook een persoonsgegeven moeten zijn. |
(off topic dan maar)
De behaalde cijfers zijn natuurlijk persoongegevens evenals een diploma. Ik vind ook niet dat cijfers vrij opvraagbaar moeten zijn. Dat ligt anders met behaalde diploma’s, aangezien deze impliceren dat je over bepaalde capaciteiten beschikt. Waarom zou iemand willen verbergen dat hij of zij een diploma rechtmatig heeft gehaald?
Kentekens zijn ook te achterhalen waarom iemand zijn titel niet?
|
#22: Auteur: bona fides
Geplaatst: do 12 feb 2009 15:24
mutley schreef: | Kentekens zijn ook te achterhalen waarom iemand zijn titel niet? |
Kun jij een kenteken aan een naam koppelen? Ik denk het niet.
Los daarvan, als in de wet is geregeld dat iets openbaar is, dan kan er natuurlijk opeens veel meer. Een wettelijk geregeld openbaar diplomaregister is er volgens mij echter niet.
En verder bedoel ik met de opmerking dat het toch wel om persoonsgegevens lijkt te gaan niet veel meer dan dat de Wbp in zo'n geval van toepassing lijkt te zijn. Die wet bevat geen absoluut verbod op het verwerken van persoonsgegevens.
|
#23: Auteur: mutley
Geplaatst: do 12 feb 2009 15:47
@ bona fides
Dat ik geen kenteken aan een naam kan koppen is onrelevant. Het gaat er om dat kentekens wel degelijk in verband staan met namen. Dat ik niet over de bevoegdheid beschik om deze te achterhalen ligt ter zijne.
Mijn punt is dat het bijhouden van academische titels in een registreert mijns inziens alleen maar voordelen kent.
|
#24: Auteur: JetKroket
Geplaatst: do 12 feb 2009 16:00
bona fides schreef:
Quote: | Het gaat JetKroket er volgens mij om dat iedereen een school of universiteit kan bellen om navraag te doen naar willekeurige personen die daar verder niets vanaf weten. Niet of zo'n instelling met toestemming van de oud-student mag bevestigen dat de student daar wel/niet een bepaald diploma heeft behaald. |
Juist.
Arizona schreef:
Quote: | Als een instelling mag zeggen dat iemand daar niet heeft gestudeerd of daar niet een bepaald diploma heeft behaald, dan impliceert dat dat de instelling ook mag zeggen dat iemand daar wel heeft gestudeerd of daar wel een bepaald diploma heeft behaald. ("Wij kunnen u helaas niet vertellen of X bij ons heeft gestudeerd, maar als X niet bij ons had gestudeerd hadden wij u dat wel verteld.") |
Zeker, Bona. Arizona’s benadering loopt in de praktijk vast.
bona fides schreef:
Quote: | Dát iemand ergens heeft gestudeerd lijkt me wel een "gegeven betreffende de persoon". En ik weet met zekerheid dat tentamencijfers persoonsgegevens zijn, dus of iemand een bepaald diploma bezit zou ook een persoonsgegeven moeten zijn.
|
Juist.
Dit is een juridisch forum, dus een juridische benadering dient op de voorgrond te staan.
Laatst aangepast door JetKroket op vr 13 feb 2009 9:02, in totaal 1 keer bewerkt
|
#25: Auteur: JetKroket
Geplaatst: do 12 feb 2009 16:49
Mutley schreef:
Quote: | Dit vind ik onzin. Als jij over een academische titel beschikt mag ik aannemen dat je daar trots op bent en deze dan ook voert. |
Dit doet er niet toe.
Mutley schreef:
Quote: | Jouw naam staat toch ook wel in het telefoonboek en jouw adres is ook te achter halen, waarom iemand zijn (rechtmatige) titel dan niet? |
Sommige mensen moeten zelfs hun huisadres verborgen houden.
De Heer heeft vreemde kostgangers.
Mutley schreef:
Quote: | Het probleem is nu juist dat bij juristen niet is te controleren of hun titel rechtmatig is. Althans niet aan de naam. |
Het gaat om juristen/advocaten? Er zijn er een x-aantal. Gewoon met iemand anders zaken gaan doen.
Of is ie toevallig je buurman en zou je graag willen weten of...
Mutley schreef:
Quote: | Je zou hiervoor dus over een CV moeten beschikken (informatie die de persoon zelf vrij zou moeten geven).
|
Bewijst niets.
Mutley schreef:
Quote: | Het baart mij dan ook zorgen dat er nog geen openbaar/publiekelijk lichaam hiervoor is opgericht die de behaalde academische titels registreert, en op verzoek (tegen een kleine betaling) kan verstrekken. (net zoals je persoongegevens ook kan opvragen bij de gemeente tegen betaling).
|
Je zorgen deel ik niet. ’Opvragen’, met toestemming van betrokkene.
Welke persoonsgegevens kan men bij de gemeente opvragen tegen betaling?
Mutley schreef:
Quote: | Hierdoor zou je het aantal illegale diploma’s kunnen terugdwingen.
|
Dit is een andere zaak.
Mutley schreef:
Quote: | De behaalde cijfers zijn natuurlijk persoongegevens evenals een diploma. Ik vind ook niet dat cijfers vrij opvraagbaar moeten zijn. Dat ligt anders met behaalde diploma’s, aangezien deze impliceren dat je over bepaalde capaciteiten beschikt. Waarom zou iemand willen verbergen dat hij of zij een diploma rechtmatig heeft gehaald?
|
Zie boven.
|
#26: Auteur: bona fides
Geplaatst: do 12 feb 2009 19:26
mutley schreef: | Dat ik geen kenteken aan een naam kan koppen is onrelevant. Het gaat er om dat kentekens wel degelijk in verband staan met namen. Dat ik niet over de bevoegdheid beschik om deze te achterhalen ligt ter zijne. |
Dat is wel degelijk heel relevant:
art. 1 sub a Wbp schreef: | persoonsgegeven: elk gegeven betreffende een geďdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon; |
Quote: | Mijn punt is dat het bijhouden van academische titels in een registreert mijns inziens alleen maar voordelen kent. |
Dat kan zo zijn, maar dat doet aan de toepasselijkheid van de Wet bescherming persoonsgegevens niets af. De Wbp lijkt mij van toepassing omdat het m.i. om persoonsgegevens gaat.
Ik weet niet of je rechten studeert, maar of universiteiten bijv. op eigen initiatief zo'n register mogen openstellen is in de eerste plaats een juridische vraag. Pas als het is toegestaan komt de (niet-juridische) vraag of ze het zouden moeten doen.
|
#27: Auteur: mutley
Geplaatst: do 12 feb 2009 19:50
@ bona,
Ik kan weinig aanmerken op je bericht behalve dat ik het er mee eens ben. Volledigheidshalve merk ik op dat ik vind dat er een systeem zou moeten bestaan dat dit wel doet. Dat ik kentekens niet kan koppelen betekend niet dat niemand dat kan. Hiermee impliceer ik dat er wel mensen met bevoegdheden bestaan om dit wel te doen. Hierdoor zou er dus gecontroleerd kunnen worden of mensen terecht/onterecht een academische titel voeren. Om nogmaals terug te komen op mijn vorige bericht. Ik zie het kwaad daarvan niet in.
@jetkroket
Sorry ik wordt weinig wijzer uit jouw schrijven.
Jou berichten bevatten in zeker zin een discrepantie, aan de ene kant vind je dat er juridische feiten prevaleren aan de andere kant haal je uit naar de meningen van mensen. Dat de inhoud van juridische aard moet zijn wil nog niet zeggen dat je, je mening niet mag geven.
Een advocaat is heel makkelijk na te checken via www.alleadvocaten.nl een jurist niet. Ik heb nooit gesteld dat ik zaken doe met iemand waarvan ik vermoed dat hij/zij geen academische titel heeft behaald. Mijn vraag komt puur uit nieuwsgierigheid.
Uitraad bestaat er op elke regel een uitzondering, er zullen dus ook zeker wel mensen zijn die hun huisadres verborgen houden.
Over welke persoonsgegevens je kan opvragen bij de gemeente tegen betaling? Nog nooit van GBA gehoord? Gemeentelijke Basisadministratie? Hier kan iedereen (tegen een kleine vergoeding) gegevens van een desbetreffende persoon opvragen zoals adres, naam, geboortedatum.
|
#28: Auteur: bona fides
Geplaatst: do 12 feb 2009 20:02
mutley schreef: | Dat ik kentekens niet kan koppelen betekend niet dat niemand dat kan. Hiermee impliceer ik dat er wel mensen met bevoegdheden bestaan om dit wel te doen. |
Er zijn inderdaad mensen die een kenteken wel aan een naam kunnen koppelen. Volgens mij is dat echter niet voldoende voor "identificeerbaar" in de zin van art. 1 sub a Wbp. Voor identificeerbaar is het volgens mij nodig dat in principe iedere willekeurige persoon zonder een al te grote inspanning te leveren de identiteit van de houder van een kenteken moet kunnen achterhalen.
Ik vermoed daarom dat de Wbp geen betrekking heeft op het register van de RDW waarmee je gegevens kunt opvragen over de auto die bij een bepaald kenteken hoort.
Verder zou het wel eens kunnen dat dat register van de RDW een wettelijke basis heeft. Of dat zo is weet ik niet. Maar als dat zo is, is dat nog een reden waarom dat register niet in strijd komt met de Wbp.
Een diplomaregister valt m.i. wél onder de Wbp, en heeft voor zover ik weet geen wettelijke basis.
Quote: | Over welke persoonsgegevens je kan opvragen bij de gemeente tegen betaling? Nog nooit van GBA gehoord? Gemeentelijke Basisadministratie? Hier kan iedereen (tegen een kleine vergoeding) gegevens van een desbetreffende persoon opvragen zoals adres, naam, geboortedatum. |
Nee, dat is onjuist.
|
#29: Auteur: arizona
Geplaatst: do 12 feb 2009 20:12
JetKroket schreef: |
Arizona schreef:
Quote: | Als een instelling mag zeggen dat iemand daar niet heeft gestudeerd of daar niet een bepaald diploma heeft behaald, dan impliceert dat dat de instelling ook mag zeggen dat iemand daar wel heeft gestudeerd of daar wel een bepaald diploma heeft behaald. ("Wij kunnen u helaas niet vertellen of X bij ons heeft gestudeerd, maar als X niet bij ons had gestudeerd hadden wij u dat wel verteld.") |
Zeker, Bona. Arizona’s benadering loopt in de praktijk loopt dit vast.
|
Ik zie niet in waarom. Als persoon X beweert dat hij aan de UvA is afgestudeerd en ik bel de UvA met de vraag of dat klopt, dan kan de UvA twee dingen doen. Ofwel antwoorden: ja. Dat is een persoonsgegeven, maar dat is geen probleem, want dat had persoon X mij ook al verteld. Als de UvA antwoordt: nee, dan is dat m.i. geen persoonsgegeven.
|
#30: Auteur: arizona
Geplaatst: do 12 feb 2009 20:22
mutley schreef: | Over welke persoonsgegevens je kan opvragen bij de gemeente tegen betaling? Nog nooit van GBA gehoord? Gemeentelijke Basisadministratie? Hier kan iedereen (tegen een kleine vergoeding) gegevens van een desbetreffende persoon opvragen zoals adres, naam, geboortedatum. |
Ik weet niet waarop je dat precies baseert, maar het klopt niet. De Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens regelt aan wie in welke omstandigheden persoonsgegevens mogen worden verstrekt. Dit zijn o.a. bestuursorganen en een aantal specifieke andere organisaties, andere derden voorzover de gegevens noodzakelijk zijn voor de uitvoering van een wettelijk voorschrift, en aan particulieren maar alleen na toestemming van de 'eigenaar'. Dus zeker niet aan "iedereen".
|
#31: Auteur: mutley
Geplaatst: do 12 feb 2009 20:34
Heb het ook zelf nog nooit particulier gedaan, via het advocatenkantoor waar ik stage loop gaat het altijd vrij makkelijk i.v.m. dagvaardingen etc.
|
#32: Auteur: bona fides
Geplaatst: do 12 feb 2009 21:09
arizona schreef: | Ik zie niet in waarom. Als persoon X beweert dat hij aan de UvA is afgestudeerd en ik bel de UvA met de vraag of dat klopt, dan kan de UvA twee dingen doen. Ofwel antwoorden: ja. Dat is een persoonsgegeven, maar dat is geen probleem, want dat had persoon X mij ook al verteld. Als de UvA antwoordt: nee, dan is dat m.i. geen persoonsgegeven. |
Hoe weet/controleert de UvA dat persoon X je heeft verteld aan de UvA te zijn afgestudeerd?
|
#33: Auteur: arizona
Geplaatst: do 12 feb 2009 21:13
Dan maak je er een schriftelijk geheel van, waar je het document waarin X dit claimt (bijvoorbeeld een CV, bij een sollicitatie) opstuurt.
|
#34: Auteur: JetKroket
Geplaatst: vr 13 feb 2009 9:13
Toestemming moet betrokkene aan de UNI hebben gegeven.
Hij/zij heeft me verteld aan uw UNI te zijn afgestudeerd dus nu mag u tegen mij zeggen dat het zo is. Zo werkt het niet.
|
#35: Auteur: arizona
Geplaatst: vr 13 feb 2009 9:48
Ik weet niet wat je bedoelt met "zo werkt het niet"; dat het zo niet mag volgens de wet of dat jij vindt dat dat niet zou mogen? Maar in elk geval zie ik wel in dat de door jou beschreven manier het "netst" zou zijn, maar ook weer niet zo effectief als iemand doelbewust "fraudeert" met zijn academische titel; die zal dan geen toestemming geven. (Hoewel... de vrager kan uit het weigeren van die toestemming natuurlijk ook zijn conclusies trekken )
|
#36: Auteur: mutley
Geplaatst: vr 13 feb 2009 10:29
Iemand zal heus niet zijn eigen graf graven.
|
#37: Auteur: JetKroket
Geplaatst: vr 13 feb 2009 13:09
arizona schreef:
Quote: | Ik weet niet wat je bedoelt met "zo werkt het niet"; dat het zo niet mag volgens de wet of dat jij vindt dat dat niet zou mogen? |
Ik zie het als een kronkel. In de praktijk loopt het vast. Je komt er niet uit. Zie ook de reactie van bona fides.
De wet zegt dat betrokkene toestemming moet geven. Hier kan ik me helemaal in vinden. Het is ook netjes.
Dit zal ook ten grondslag liggen aan het openbare register van de EUR.
Het lijkt me dat alleen die (ex-)studenten die toestemming hebben gegeven zijn opgenomen. Wie niet wil is niet opgenomen, maar met expliciete toestemming van betrokkene kunnen de gezochte gegevens toch worden verstrekt.
Keurig EUR. Ook de RUN alle lof.
Quote: | Als het zoekresultaat niet aan uw verwachtingen voldoet of indien u niet beschikt over de vereiste combinatie van gegevens wordt u verzocht een email te sturen naar ea@remove-this.oos.eur.nl. In dat geval is altijd de expliciete toestemming van de betrokken (ex-)student nodig voordat de gezochte gegevens aan u worden verstrekt.
|
arizona schreef:
Quote: | Maar in elk geval zie ik wel in dat de door jou beschreven manier het "netst" zou zijn, maar ook weer niet zo effectief als iemand doelbewust "fraudeert" met zijn academische titel; die zal dan geen toestemming geven. |
Ik vraag me af of uni's in deze deze rol moeten hebben.
arizona schreef:
Quote: | (Hoewel... de vrager kan uit het weigeren van die toestemming natuurlijk ook zijn conclusies trekken Wink) |
Kan ja, daar is iedereen vrij in. Ik hoop dat je dat niet te vlot doet.
|
|