Schakelzone Recht
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Nederlands Recht Voltijd

#1: Schakelzone Recht Auteur: Jeyanthi BerichtGeplaatst: di 27 jan 2009 21:01
    —
Er zijn verschillende topics over het doorstromen naar de Universiteit ná de opleiding HBO-rechten. Ik heb echter nog nergens iets kunnen vinden over 'SchakelZoneRecht'.

SchakelZoneRecht is een samenwerkingsverband tussen de Universiteit Utrecht, Open Universiteit Nederland en Avans/Fontys en garandeert een drempelloze instroom naar de master Nederlands recht met civiel effect. Het is mogelijk na 1 jaar SchakelZoneRecht toegelaten te worden tot een master Nederlands recht.
http://www.schakelzone.nl

Ik twijfel of ik na mijn opleiding HBO-rechten dit schakeltraject wil doen. Het traject gaat dit jaar van start dus ben ik als het ware een 'proefkonijn'. Zijn er meer mensen die overwegen om SchakelZone te doen? En denken jullie dat het mogelijk is om in 1 jaar het niveauverschil tussen HBO en Universiteit bij te spijkeren? Of is het verstandiger om gewoon 'onderaan' (misschien met een jaar vrijstellingen) te beginnen op de Uni?

#2:  Auteur: RPRN BerichtGeplaatst: wo 28 jan 2009 23:56
    —
Persoonlijk ben ik van mening dat indien men civiel effect wenst te verkrijgen gewoon onderaan moet beginnen. Civiel effect na een HBO-opleiding en een master aan de Uni is natuurlijk mooi, maar je moet altijd kijken naar het na te streven doel. Wil je advocaat of OvJ worden, dan wil je natuurlijk erg goed zijn in het vak wat je hebt gekozen, en wil je jezelf natuurlijk niet later tegenkomen, omdat je het ontbeert aan de nodige uitgebreide kennis. Ik zeg niet dat een HBO'er na een master geen goede advocaat zou kunnen worden, maar het ontbreekt de ex-HBO'er wel aan de typisch wetenschappelijke vaardigheden die geleidelijk aan worden opgebouwd aan de Uni. De vormen van onderwijs op het HBO en het oppervlakking behandelen van rechtsgebieden op het HBO verschillen aanzienlijk met het wetenschappelijke onderwijs op de Uni waar vrijwel elk rechtsgebied tot in de details wordt behandeld.
Bij de vraag of de advocatuur/RAIO bereid zijn om ex-HBO'ers (die een master hebben gedaan en daarbij civiel effect hebben verkregen) aan te gaan nemen als advocaat-stagiaire/RAIO kan men ook nog de nodige vraagtekens zetten.

#3:  Auteur: Verkijk Schakelzone BerichtGeplaatst: di 24 sep 2013 12:54
    —
Tijd om dit topic nieuw leven in te blazen.

Inmiddels draait Schakelzone Recht een paar jaar. De eerste "afgestudeerden" melden zich bij de master. Wie na zijn hbo-opleiding nog dit schakelprogramma heeft gevolgd, met zware vakken op eindniveau wo-bachelor én de master heeft gedaan, heeft zijn civiel effect verdiend. En meer dan dat, want het vraagt een intellectuele prestatie maar zeker ook wilskracht en discipline om deze weg te bewandelen. Het is zwaarder dan "gewoon rechten studeren" en de competenties van de hbo Rechten-jurist krijg je er gratis bij.

Bericht aan advocatenkantoren: kunt u een hbo-jurist die met een schakel en een master civiel effect heeft gekregen, aannemen? Doen!

Bericht aan studenten: je kunt de master gaan doen in Amsterdam of in Utrecht of aan de Open Universiteit, zie www.schakelzone.nl



Rechtenforum.nl -> Nederlands Recht Voltijd

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl