Elsevier: Uitkeringsfraude Marokkaans parlementslid
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Actualiteiten

#1: Elsevier: Uitkeringsfraude Marokkaans parlementslid Auteur: Duch BerichtGeplaatst: do 27 jan 2005 13:22
    —
Ik las het volgende bericht op de site van Elsevier:
Elsevier schreef:
Uitkeringsfraude Marokkaans parlementslid
De gemeente Utrecht heeft een opmerkelijke fraudezaak ontdekt. Een echtpaar, waarvan de man een Marokkaans parlementslid is, heeft jarenlang onterecht een bijstandsuitkering gekregen. De gemeente denkt dat het echtpaar in totaal 130.000 euro ten onrechte heeft ontvangen en wil dat geld terug.

Het parlementslid en zijn vrouw hebben van 1992 en 2002 een uitkering ontvangen. Maar de sociale recherche heeft ontdekt dat de twee in Marokko een aantal huizen bezitten die samen meer dan 400.000 euro waard zijn.

Eigendommen
Naast die huizen heeft het echtpaar ook een pluimveebedrijf. En natuurlijk genereert een politieke functie in Marokko ook de nodige inkomsten. In 1997 werd de man gemeenteraadslid en daarna trad hij toe tot het Marokkaanse parlement.

De twee hebben hun inkomsten en eigendommen nooit bij de gemeente gemeld. De gemeente Utrecht heeft aangifte gedaan bij het Openbaar Ministerie en vordert al het geld terug.

Publicatiedatum: 27 januari 2005

(bron: www.elsevier.nl)

Nou vraag ik me af wat men daar zoal van vindt. Even een paar puntjes die in mijn gedachten opkwamen waar misschien anderen hun commentaar aan op kunnen hangen.

Enerzijds is de reactie 'weer zo'n Marokkaan' wel heel makkelijk, voorbarig en stigmatiserend, maar ik vraag me inmiddels toch af of sommige dingen niet meer in de Marokkaanse cultuur verweven zijn dan in de onze. Daartegen pleit dat het voor Nederlanders nu eenmaal veel moeilijker is om dit soort fraude te plegen en dat het nog steeds maar om 1 Marokkaan gaat. Ervoor pleit echter dat het wel een meerdere huizen bezittend parlementslid is. Vooral dat laatste vind ik schokkend omdat parlementsleden in mijn ogen ver boven dit soort zaken verheven zouden moeten zijn. Het is dus niet zo maar een Marokkaan die dit deed omdat het kon. Ik krijg de indruk dat iemand gewoon gewetenloos geld heeft zitten slepen en willens en wetens een Nederlandse gemeete heeft opgelicht.

Van dit soort zaken word ik nu echt kwaad. Mensen die een respectabele functie hebben en toch gewoon geld slepen. Of heb ik nu een te romantische blik op parlementsleden en moet dit gewoon als een ingelukkig incident worden bestempeld?

#2:  Auteur: mr. crowley BerichtGeplaatst: do 27 jan 2005 15:22
    —
Je stelling dat het verweven is met de Marokkaanse cultuur, zou ik niet willen stellen. Eerder zou ik willen stellen dat onze verzorgingsstaat jammer genoeg niet het beste in de mens naar boven haalt. Bijstandsfraude komt zeer veel voor en niet alleen onder Marokkaanse bijstandtrekkers.

En ik denk dat jij inderdaad een iets te romantisch beeld hebt van parlementariërs. Eem parlementariër in Indonesië heeft een hele andere opvatting over bijvoorbeeld integriteit dan een parlementariër uit Zweden. Dat een lid van het Marrokaanse parlement het niet zo nauw neemt met onze regels verbaast mij dan ook niet zo heel erg.

#3:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: do 27 jan 2005 20:28
    —
Dit vind ik nou echt zo'n voorbeeld van de stemmingmakerij waarmee de media de laatste tijd bezig zijn, al zou een tegenargument zijn dat het "gewoon nieuws" is, dat besef ik heus wel.

V.w.b. parlementariers: ahem, dat zijn denk ik ook gewoon mensen.

Kijk maar eens wie er allemaal gebruik maken van de mogelijkheid om de nieuwe werkkamer opnieuw in te mogen richten. Belachelijk gewoon!

#4:  Auteur: Duch BerichtGeplaatst: vr 28 jan 2005 0:42
    —
mr. crowley schreef:
Je stelling dat het verweven is met de Marokkaanse cultuur, zou ik niet willen stellen. Eerder zou ik willen stellen dat onze verzorgingsstaat jammer genoeg niet het beste in de mens naar boven haalt. Bijstandsfraude komt zeer veel voor en niet alleen onder Marokkaanse bijstandtrekkers.


Ik wilde ook zeker niet suggereren dat het alleen Marokkanen zouden zijn, en dat Nederlanders zcih niet schuldig zouden maken aan dit soort ongein. Niet voor niets vroeg ik me af of het wellicht meer in die cultuur verweven zou zijn. Ik doel dan met name op de mogelijkheid om je voordeel te doen ten koste van de mensen die niet tot jouw nationaliteit/groep/familie/? behoren.



Rechtenforum.nl -> Actualiteiten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl