Problemen met het ROC van Amsterdam. Rechtshulp gevraagd
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: Problemen met het ROC van Amsterdam. Rechtshulp gevraagd Auteur: Megaman0 BerichtGeplaatst: do 16 okt 2008 7:30
    —
Ik zit op het ROC van Amsterdam Zuid Oost en ik zit in een lastige situatie waar ik wel een beetje hulp mee zou kunnen gebruiken. Ik hoor op dit moment stage te lopen, maar ik heb nog geen stageplek kunnen vinden. Ik heb gezocht maar ik ben niet aangenomen. Op 15 September heb ik van mijn school een brief ontvangen dat iedereen die nog geen stage heeft op 30 September van school wordt uitgeschreven. Uiteindelijk kreeg ik op 10 Oktober een brief dat ik officieel ben uitgeschreven met het argument dat zij mij geen onderwijs kunnen aanbieden. Ik heb gevraagd als ik mezelf in Januari (wanneer de stage periode is afgelopen en de normale les periode weer begint) mocht aanmelden waarop ze zeiden dat dat niet mocht als ik geen stage had gevonden. Zij hebben mij geen alternatieven aangeboden al had ik daarom gevraagd en ik had gevraagd of ik nog op school kon komen om te studeren tot ik een stageplek heb gevonden. Ze hebben mij ook nooit geholpen om een stage te vinden en ze hebben mij niet aangeboden om een andere opleiding te vinden.

De reden van dit is volgens hun omdat de leerplicht ambtenaar binnenkort langskomt en hun al hun archieven schoon willen hebben. Mijn vragen zijn dus mag dit, wat kan ik hier tegen doen, welke argumenten zou ik eventueel kunnen gebruiken en zou/kan ik hier eventueel mee naar een advocaat of ombudsman gaan?

#2:  Auteur: Tragic1911 BerichtGeplaatst: zo 19 okt 2008 4:18
    —
Dat ligt geheel aan de voorwaarden van het onderwijscontract. Als het onderwijscontract expliciet aangeeft dat voor het volgen van de 'specifieke' opleiding een stageplek vereist is en jij bent daar 'ooit' mee akkoord gegaan dan mag dit. Wel slecht dat ze je daarbij niet ondersteunen, bijv. door het meehelpen/denken naar een stageplek, een soort van kapitaalsvernietiging van het ROC.

Als jij niet meer leerplichtig bent is de school je niets verschuldigd. Je kunt dus een 'studie' niet afdwingen. Wel raar dat ze je niet in januari laten instromen, daar zullen ze dan wel een reden voor hebben denk ik zo.

#3: Re: Problemen met het ROC van Amsterdam. Rechtshulp gevraagd Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 20 okt 2008 1:18
    —
Megaman0 schreef:
De reden van dit is volgens hun omdat de leerplicht ambtenaar binnenkort langskomt en hun al hun archieven schoon willen hebben. Mijn vragen zijn dus mag dit, wat kan ik hier tegen doen, welke argumenten zou ik eventueel kunnen gebruiken en zou/kan ik hier eventueel mee naar een advocaat of ombudsman gaan?

Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat de school hier verkeerd handelt, maar ik vind het wel een vreemde situatie. Als je nog in bezwaar of beroep kunt tegen de weigering van je inschrijving zou ik dat zeker aanraden.

Het argument zou kunnen zijn dat het schoolbestuur geen rechtsgrond heeft om de inschrijving te weigeren. Of dat echt zo is weet ik alleen niet. Noemt de school in de brief een artikel of reglement?



Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl