Boventallig en opzegtermijn?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken
Ga naar pagina Vorige  1, 2  Laat alle berichten zien
Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#16:  Auteur: djp BerichtGeplaatst: di 03 jun 2008 21:15
    —
Nu een andere vraag, stel dat ik eerder dan 1-9 een baan vind...zeg 1-7, wat gebeurd er dan met de resterende maanden van mijn opzegtermijn?

Beindigingsdatum wordt dan 1-7 maar is de werkgever verplicht om de rest van de opzegtermijn te betalen?

#17:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: di 03 jun 2008 21:23
    —
Zoals al meerdere keren gezegd, als de arbeidsovk eindigt met een vaststellingsovereenkomst of een ontbinding door de kantonrechter, dan is er geen sprake van een opzegtermijn. (Is dit duidelijk?)

Als er in een vaststellingsovereenkomst is afgesproken om gedurende een zogenaamde opzegtermijn het salaris door te betalen, dan hangt het antwoord op je vraag af van wat er in die overeenkomst precies is afgesproken.

#18:  Auteur: djp BerichtGeplaatst: di 03 jun 2008 21:34
    —
bona fides schreef:
Zoals al meerdere keren gezegd, als de arbeidsovk eindigt met een vaststellingsovereenkomst of een ontbinding door de kantonrechter, dan is er geen sprake van een opzegtermijn. (Is dit duidelijk?)

Als er in een vaststellingsovereenkomst is afgesproken om gedurende een zogenaamde opzegtermijn het salaris door te betalen, dan hangt het antwoord op je vraag af van wat er in die overeenkomst precies is afgesproken.

Tja wat zal ik zeggen....arbeidsovk wordt in mijn geval waarschijnlijk beeindigd dmv een vaststellingsovk, einde dienstverband 1-9. Zit nu per 1-5 thuis (boventallig) en ga binnenkort tekenen, werkgever en ik zien de periode tussen 1-5 en 1-9 als opzegtermijn, tussen de dag waarop ik ga tekenen en mijn beeindigingsdatum moet de wettelijke opzegtermijn tussen zitten, heb het niet zelf verzonnen maar hoor en zie dit overal staan.

Snap nu wel dat een kantonrechter geen rekening houdt met een opzegtermijn, en begrijp ook dat als je een vaststellingsovereenkomst op gaat stellen dat je hier alles in kan afspreken, maar in praktijk wordt er wel zeker rekening gehouden met een wettelijke opzegtermijn.

#19:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: di 03 jun 2008 22:10
    —
djp schreef:
Zit nu per 1-5 thuis (boventallig) en ga binnenkort tekenen, werkgever en ik zien de periode tussen 1-5 en 1-9 als opzegtermijn,

Dat je het ziet als opzegtermijn is prima, maar dat maakt het nog geen opzegtermijn. Er is niet opgezegd (althans, dat vermeld je niet) en er zal niet worden opgezegd.

Quote:
tussen de dag waarop ik ga tekenen en mijn beeindigingsdatum moet de wettelijke opzegtermijn tussen zitten, heb het niet zelf verzonnen maar hoor en zie dit overal staan.

Dat is echt onjuist. Als werkgever en werknemer vandaag overeenkomen dat de ze de arbeidsovereenkomst met wederzijds goedvinden per onmiddellijk beëindigen, dan is de beëindigingsdatum vandaag.

Maar ik begrijp nu wat je bedoelt:
Quote:
Inhoud beëindigingsovereenkomst
(...)

Ook zal de werknemer erop moeten letten dat rekening is gehouden met de fictieve opzegtermijn die het UWV hanteert bij de aanvraag van een WW-uitkering. Dit betekent dat hij niet vanaf de eerste dag van zijn werkloosheid een WW-uitkering ontvangt, maar pas op het moment waarop de opzegtermijn die geldt voor de werkgever is verstreken. De werknemer moet dan de periode van de opzegtermijn - het moment waarop hij werkloos wordt tot en met het moment waarop hij de WW-uitkering ontvangt - zelf financieel overbruggen.

Pas als de fictieve opzegtermijn voorbij is, heb je recht op een WW-uitkering. Als je voor die tijd een baan vindt is dat mooi, want dan hoef je de WW niet in.

Voor de beëindigingsovereenkomst en de afkoopsom doet het er in principe niets toe dat je voo het einde van die fictieve termijn een baan vindt. Maar dat kan anders zijn als in je beïndigingsovereenkomst bijvoorbeeld is opgenomen dat je gedurende die fictieve termijn maandelijks een bepaald bedrag van je ex-werkgever krijgt uitgekeerd. Ik weet niet of zoiets gebruikelijk is, maar in dat geval is het misschien de vraag wat er met die maandelijkse bijdrage van je ex-werkgever gebeurt als je al snel nieuw werk vindt.

Mocht je inderdaad gedurende die fictieve termijn ter overbrugging (tot je WW zou beginnen) een maandelijks bedrag krijgen, en er staat verder niets in de beëindigingsovereenkomst over het vnden van een nieuwe baan, dan zou ik zeggen dat je die bedragen van je oud-werkgever mag blijven innen.

Voor de duidelijkheid: de beëindigingsdatum was neem ik aan 1-5. Je fictieve opzegtermijn loopt tot 1-9. (Als je per 1-5 was rechtsgeldig zou zijn opgezegd, dan zou je arbeidsovk op 1-9 zjin geëindigd. Maar er is dus niet opgezegd.)

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ga naar pagina Vorige  1, 2  Laat alle berichten zien
Pagina 2 van 2

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl