frankrijk Le Sénat
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Staatsrecht

#1: frankrijk Le Sénat Auteur: Fleur31 BerichtGeplaatst: wo 12 mrt 2008 20:15
    —
Hallo allemaal,

heeft iemand van jullie misschien een goede publicatie over Frankrijk en dan specifiek over de bevoegdheden en taken van le Sénat? Ik ben bezig met het schrijven van een rechtsvergelijking met de Eerste Kamer en helaas in de bieb waren alle boeken weg. Wel goede publicaties gevonden over Eerste Kamer maar ja dan valt er nog weinig te vergelijken. Smile
Alvast hartelijk dank voor jullie moeite.

Vriendelijke groeten,

Fleur

#2:  Auteur: Duch BerichtGeplaatst: wo 12 mrt 2008 20:19
    —
Wat heb je precies nodig (wat vergelijk je precies)? Heb je het Prakke/Kortman (de landen van de EU) al bekeken?

#3:  Auteur: Fleur31 BerichtGeplaatst: wo 12 mrt 2008 20:32
    —
hai,

Voor de eerste kamer heb ik de volgende punten aangehaald, naast de geschiedenis, verkiezingen, samenstelling enz...:

* controlerende functie
* recht van enquete
* geen recht op amendement
* wanneer ze samenkomen en hoe het orgaan in elkaar zit
* als medewetgever
* verkapt amendement
* recht van interpellatie
* vertrouwensregel/ motie van wantrouwen

en die wil ik nu gaan koppelen aan frankrijk.
ga even kijken bij jouw tip of ik er iets van kan vinden.
Dank je wel alvast en mocht je nog een idee hebben hoor ik het graag en dan maak je me heel blij!

groetjes,

fleur

#4:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 12 mrt 2008 22:32
    —
Bienvenue au Sénat
Welcome to the French Senate
Willkommen im französischen Senat
مرحبا بكم في مجلس الشيوخ

#5:  Auteur: Semafoor BerichtGeplaatst: za 15 mrt 2008 16:24
    —
Dit verslag is uiterlijk eergisteren ingeleverd moeten worden Wink .
Toevallig had ik hetzelfde onderwerp en ik heb (bijna) alle informatie van GoogleBooks en de website van de Franse Senaat gehaald.
Een beetje creatief werken met verwijzingen en voetnoten naar wetenschappelijke boeken scheelt een hoop werk.
Overigens vraag ik me af hoe je al die punten hebt kunnen bespreken binnen de 1200 woorden grens, waar je ook nog een inleiding en conclusie in moet hebben staan. Ik heb zelf bepaalde onderwerpen (zoals geschiedenis en samenstelling) moeten laten schieten.

#6:  Auteur: Fleur31 BerichtGeplaatst: za 15 mrt 2008 20:58
    —
Dank jullie wel nog voor de tips.

En ja semafoor. Het is me gelukt met google books en nog een goed proefschrift! en inderdaad de tekst van de franse senaat zelf.

En ja uiteindelijk heb ik her en der nog wat moeten weg laten vallen want ik had inderdaad geen woordentegoed meer. Jammer dat je dat niet ook kunt opwaarderen Smile

NU nog wachten op de beoordeling. We zullen zien. Spannend!



Rechtenforum.nl -> Staatsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl