Meer vrouwen moeten werken
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Actualiteiten

#1: Meer vrouwen moeten werken Auteur: Duch BerichtGeplaatst: di 14 dec 2004 17:04
    —
Volgens minister De Geus is het de bedoeling dat in 2006 2/3 van alle vrouwen in Nederland betaald werk heeft. Dat zou moeten om de gevolgen van de vergrijzing tegen te gaan, en vrouwen zouden economisch onafhankelijk moeten zijn.

Tegen het eerste argument pleit volgens mij dat het sowieso erg moeilijk is op het moment om werk te vinden. Ook als redelijk geschoolde man. Als er kennelijk niet al te veel werk te doen is, waarom zouden vrouwen dan perse toch aan het werk moeten?

Tegen het tweede pleit volgens mij dat economische onafhankelijkheid in een huwelijk vreemd is. De Geus voerde aan dat het niet langer zo is dat vrouwen (en mannen naar ik aanneem) een partner hebben voor het leven, en ze dus onafhankelijk moeten zijn. Parttime werk zou niet voldoende zijn omdat je daar niet genoeg mee verdient. Dus ook in een gemeenschap van goederen moet een vrouw economisch onafhankelijk zijn? Thuis blijven voor de kinderen is dus en slecht zaak? I think not.

Wat vinden jullie?

#2: Re: Meer vrouwen moeten werken Auteur: ergo sum BerichtGeplaatst: di 14 dec 2004 17:29
    —
Het argument van de redelijk geschoolde mens lijkt me niet per definite juist. Veel redelijk geschoolde mensen vertikken het immers om onder hun niveau aan de slag te gaan. De term 'passende arbeid' komt dan om de hoek kijken. Dat redelijk geschoolde mensen geen baan kunnen vinden rechtvaardigt de conclusie niet dat er geen werk is.

Ook de economische gelijkheid in het huwlijk gaat niet altijd op. Dit zeker gezien de mogelijkheid die de wetgever al zeer lange tijd kent om huwelijkse voorwaarden te bedingen.

#3:  Auteur: MiriamvL BerichtGeplaatst: di 14 dec 2004 17:36
    —
Wel een goed idee, vooral ook om dat er niet voldoende kinderopvang is waar je je ook nog eens aan blauw betaald, dus wordt het kiezen tussen kinderen en niet werken, of werken en geen kinderen, heel bevordelijk om de vergrijzing tegen te gaan Rolling Eyes

En dan werken al die vrouwen zich een slag in de rondte om en te kunnen werken, kinderen te hebben en een huishouden draaiende te houden, en dan raken ze overspannen en gaan de WAO in... nuttig joh Smile

Gewoon lekker mensen zelf laten beslissen hoe zij hun leven in willen richten...

#4:  Auteur: Flash BerichtGeplaatst: di 14 dec 2004 18:08
    —
Tja, ik weet niet echt wat ik ervan moet denken. Als ik binnen 'mijn toekomstige vakgebied' kijk dan zie ik dat het merendeel van de studenten die notaris willen worden vrouwelijk is. Ik zie dit ook niet als een positief of negatief iets.

Ik denk dat mensen gewoon grotendeels zelf moeten bepalen hoe ze hun leven in willen richten en wie er gaat werken. Kinderen krijgen is altijd een optie, maar zowel de vader als de moeder zou vervolgens thuis kunnen blijven (als ze dat willen). De regelingen die er momenteel zijn zorgen er ook voor dat de partner bij een scheiding er niet bij in zal schieten (uitgaande van het feit dat ze zoiets goed hebben geregeld).


Feit is wel dat steeds meer huwelijken niet meer voor het leven zijn en misschien dat daarom dit probleem niet bij de wortel aangepakt kan worden. Als je de rest van je leven bij elkaar blijft is er geen probleem met een eventuele economische afhakelijkheid, maar je kunt niet wettelijk bepalen dat mensen bij elkaar dienen te blijven....

#5: Re: Meer vrouwen moeten werken Auteur: dAAb BerichtGeplaatst: wo 15 dec 2004 12:42
    —
Duch schreef:
Volgens minister De Geus is het de bedoeling dat in 2006 2/3 van alle vrouwen in Nederland betaald werk heeft.


lol

Betaald werk.. Dus de huidige situatie is dat de meeste onbetaald werk doen? Wink

Sorry, grapje van mijn kant

#6: Re: Meer vrouwen moeten werken Auteur: Flash BerichtGeplaatst: wo 15 dec 2004 13:25
    —
dAAb schreef:

Betaald werk.. Dus de huidige situatie is dat de meeste onbetaald werk doen? Wink


Jazeker, de huidige situatie is nog steeds dat een groot gedeelte van de vrouwelijke bevolking thuis zit en voor de kinderen zorgt. En gezien het feit dat de huishouding ook als werk gezien kan worden en daarvoor niet betaald wordt....

#7:  Auteur: Martijn BerichtGeplaatst: wo 15 dec 2004 13:33
    —
En in het kader van onbetaald werk, wat denk je de grote diversiteit in vrijwilligerswerk? Veel moeders / vrouwen die vrijwilligerswerk doen in de zorg, onderwijs (overblijfmoeder?) etc

Dus ja er is wel zeker een grote groep vrouwen die werkt maar dat onbetaald doet.

#8:  Auteur: Flash BerichtGeplaatst: wo 15 dec 2004 14:41
    —
Dit is dan ook één van de redenen dat de vrouw binnen het huwelijksvermogensrecht en het gemeenschapsrecht een totaal andere positie is gaan innemen. Koude uitsluiting komt bijvoorbeeld bijna nooit meer voor. De vrouw doet van alles en nog wat om het voor de man mogelijk te maken een vermogen op te bouwen en zij behoort daar dan ook in mee te delen.

#9:  Auteur: dAAb BerichtGeplaatst: wo 15 dec 2004 14:45
    —
Flash schreef:
De vrouw doet van alles en nog wat om het voor de man mogelijk te maken een vermogen op te bouwen...




HULDE! Beer

#10: Re: Meer vrouwen moeten werken Auteur: dAAb BerichtGeplaatst: wo 15 dec 2004 14:47
    —
Flash schreef:
dAAb schreef:

Betaald werk.. Dus de huidige situatie is dat de meeste onbetaald werk doen? Wink


Jazeker, de huidige situatie is nog steeds dat een groot gedeelte van de vrouwelijke bevolking thuis zit en voor de kinderen zorgt. En gezien het feit dat de huishouding ook als werk gezien kan worden en daarvoor niet betaald wordt....


niet mee eens..

#11: Re: Meer vrouwen moeten werken Auteur: Flash BerichtGeplaatst: wo 15 dec 2004 17:53
    —
dAAb schreef:
Flash schreef:
dAAb schreef:

Betaald werk.. Dus de huidige situatie is dat de meeste onbetaald werk doen? Wink


Jazeker, de huidige situatie is nog steeds dat een groot gedeelte van de vrouwelijke bevolking thuis zit en voor de kinderen zorgt. En gezien het feit dat de huishouding ook als werk gezien kan worden en daarvoor niet betaald wordt....


niet mee eens..


Maar mag ik dan ook vragen waarom je het er niet mee eens bent?? Ik neem aan dat je niet denkt dat mensen het huishouden doen omdat ze er veel plezier aan beleven?!? Als één van de personen binnen een relatie een baan heeft, zal de ander vaak het huishouden op zich nemen (binnen de enkelverdienersituatie). Ik vind dat dit dus zeker wel als werk gezien kan worden, want het vergt best veel inspanning.....

#12: Re: Meer vrouwen moeten werken Auteur: ergo sum BerichtGeplaatst: wo 15 dec 2004 20:26
    —
Flash schreef:
Ik neem aan dat je niet denkt dat mensen het huishouden doen omdat ze er veel plezier aan beleven?!? .... Ik vind dat dit dus zeker wel als werk gezien kan worden, want het vergt best veel inspanning.....


Wat is het criterium voor werk?
º Mag je daar geen plezier aan beleven? Dan doen namelijk een hoop mensen iets fout.
º Moet het veel inspanning vergen? Voor sommige mensen is het namelijk nauwelijks of helemaal geen inspanning.

#13:  Auteur: Duch BerichtGeplaatst: wo 15 dec 2004 21:11
    —
Zullen we het er in deze discussie op houden dat zowel door een betaalde baan te hebben als door het huishouden te doen een bijdrage geleverd kan worden aan het georganiseerd gezinsleven? Het interesseert me namelijk niet zo vreselijk veel of het officieel werk mag heten. Het interesseert me meer of mensen gezamenlijk de keuze maken dat een persoon filltime werkt en de andere persoon fulltime het huishouden enzo doet. In dat geval dragen beide echtgenoten in mijn ogen evenveel bij aan het huishouden, hoewel het natuurlijk onzin is om te bedenken dat huishouders dan vervolgens ook betaald zouden moeten worden.

#14:  Auteur: dAAb BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 10:13
    —
1) zie Ergo Sum

2) Huishouden doen is geen werk. Zowel, dan zie 3.

3) Wat is dan het minimum aantal gezinsleden om te kunnen spreken van werk?

4) Als het aantal niet uitmaakt, dan hebben alle singles onder ons met een fulltime baan in feite dus 2 (!) full time banen??

NeeN, huishouden is toch geen werk? Kom aan zeg.

#15:  Auteur: Flash BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 10:50
    —
Duch schreef:
Zullen we het er in deze discussie op houden dat zowel door een betaalde baan te hebben als door het huishouden te doen een bijdrage geleverd kan worden aan het georganiseerd gezinsleven? Het interesseert me namelijk niet zo vreselijk veel of het officieel werk mag heten. Het interesseert me meer of mensen gezamenlijk de keuze maken dat een persoon filltime werkt en de andere persoon fulltime het huishouden enzo doet. In dat geval dragen beide echtgenoten in mijn ogen evenveel bij aan het huishouden, hoewel het natuurlijk onzin is om te bedenken dat huishouders dan vervolgens ook betaald zouden moeten worden.


Indirect is het huidige huwelijksvermogensrecht/gemeenschapsrecht er wel op gericht dat ook dit huishoudelijke werk 'betaald' dient te worden. Zoals ik al eerder zei draagt de 'huishoudende' partner door thuis te blijven en het huishouden te doen mee aan de vermogensopbouw van de 'betaald-werkende partner' en juist om die reden wordt dus bijvoorbeeld een 'koude uitsluiting' bijna nooit meer toegepast. Het zou onredelijk zijn om iemand die niet een betaalde baan heeft gezocht om zo de partner te kunnen steunen, na een scheiding in de kou te laten staan.

Maar je hebt gelijk, we dwalen te ver af, en beide werkzaamheden leveren inderdaad een bijdrage aan het gezinsleven. En juist daarom vind ik de statements van De Geus een beetje onzinnig, want je kunt niet meer uitgaan van een normale gezinssituatie als beide partners een betaalde baan hebben (uitgaande van de normale gezinssituatie dat er één ouder een baan heeft en de andere voor de kinderen/huishouding zorgt). Ieder gezin moet maar voor zichzelf beslissen of ze wel of niet beiden fulltime aan de slag willen.

#16:  Auteur: Juul BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 11:19
    —
Ehm, waar blijft de vrije keuze? en de persoonlijke beslissing in deze? Of huishouden werk is, laat dat lekker de keuze van degene die het moet doen! En of het al dan niet betaald werk is maakt toch ook niet uit....
Wat de Geus zegt is dat er meer geld in het laatje moet komen om de vergrijzing te betalen..... Dat economisch onafhankelijke is denk ik alleen maar een manier om het eerste recht te praten met een moreel argument.

Moeten vrouwen meer gaan werken? Weet ik niet.
Wil je dat vrouwen meer gaan werken? Prima, dan ga je eerst zorgen dat randvoorwaarden in orde zijn, en dan het liefste zorgen voor
betaalbare kwalitatief goede kinder- en naschoolse opvang... (als je dat een beetje slim aanpakt, creeer je hier ook banen)
Vervolgens ga je wat proberen te doen aan de
mentaliteit van sommige hardleerse mannen (Balkenende en zijn idee over het gezin en de moeder thuis die voor de kids zorgt)
Dan moet je ook nog zorgen dat er
voldoende werk is voor de gehele bevolkingsgroepen die je aan het werk wil hebben (mannen, vrouwen, kinderen die helpen namelijk ook mee om te betalen aan vergrijzing)

En dan ga je eens zeuren over dat er meer vrouwen aan het werk moeten.
Jammer dat politici vaak maar wat roepen. Ik geloof namelijk niet dat meneer de Geus al deze randvoorwaarden netjes op orde heeft


Laatst aangepast door Juul op do 16 dec 2004 11:21, in totaal 1 keer bewerkt

#17:  Auteur: Flash BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 11:21
    —
dAAb schreef:
1) zie Ergo Sum

2) Huishouden doen is geen werk. Zowel, dan zie 3.

3) Wat is dan het minimum aantal gezinsleden om te kunnen spreken van werk?

4) Als het aantal niet uitmaakt, dan hebben alle singles onder ons met een fulltime baan in feite dus 2 (!) full time banen??

NeeN, huishouden is toch geen werk? Kom aan zeg.


Ben het helaas absoluut niet met je eens! Maar goed dat hoeft ook niet, want als we allemaal dezelfde mening zouden hebben zou het een saai forum zijn Very Happy (misschien een idee voor een topic, wat er wel en niet onder werken valt....)

#18:  Auteur: Flash BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 11:24
    —
Juul schreef:
Ehm, waar blijft de vrije keuze? en de persoonlijke beslissing in deze? Of huishouden werk is, laat dat lekker de keuze van degene die het moet doen! En of het al dan niet betaald werk is maakt toch ook niet uit....
Wat de Geus zegt is dat er meer geld in het laatje moet komen om de vergrijzing te betalen..... Dat economisch onafhankelijke is denk ik alleen maar een manier om het eerste recht te praten met een moreel argument.

Moeten vrouwen meer gaan werken? Weet ik niet.
Wil je dat vrouwen meer gaan werken? Prima, dan ga je eerst zorgen dat randvoorwaarden in orde zijn, en dan het liefste zorgen voor
betaalbare kwalitatief goede kinder- en naschoolse opvang... (als je dat een beetje slim aanpakt, creeer je hier ook banen)
Vervolgens ga je wat proberen te doen aan de
mentaliteit van sommige hardleerse mannen (Balkenende en zijn idee over het gezin en de moeder thuis die voor de kids zorgt)
Dan moet je ook nog zorgen dat er
voldoende werk is voor de gehele bevolkingsgroepen die je aan het werk wil hebben (mannen, vrouwen, kinderen die helpen namelijk ook mee om te betalen aan vergrijzing)

En dan ga je eens zeuren over dat er meer vrouwen aan het werk moeten.
Jammer dat politici vaak maar wat roepen. Ik geloof namelijk niet dat meneer de Geus al deze randvoorwaarden netjes op orde heeft


Ben het grotendeels met je eens!!! Helaas zijn er inderdaad nog teveel mensen die vinden dat de vrouw thuis hoort te zitten en voor de kinderen te zorgen. Maar ook dat is hun goed recht uiteraard. De randvoorwaarden zijn bij sommige grote bedrijven overigens vrij goed verzorgd, dus dat is al aan het verbeteren. Voor mijn eigen situatie gaat dit alles overigens niet op, als mijn partner zou willen gaan werken dan heb ik daar geen probleem mee. Dan ga ik gewoon thuis zitten en voor de 'kids' zorgen.

#19:  Auteur: dAAb BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 12:07
    —
Flash schreef:
Juul schreef:
Ehm, waar blijft de vrije keuze? en de persoonlijke beslissing in deze? Of huishouden werk is, laat dat lekker de keuze van degene die het moet doen! En of het al dan niet betaald werk is maakt toch ook niet uit....
Wat de Geus zegt is dat er meer geld in het laatje moet komen om de vergrijzing te betalen..... Dat economisch onafhankelijke is denk ik alleen maar een manier om het eerste recht te praten met een moreel argument.

Moeten vrouwen meer gaan werken? Weet ik niet.
Wil je dat vrouwen meer gaan werken? Prima, dan ga je eerst zorgen dat randvoorwaarden in orde zijn, en dan het liefste zorgen voor
betaalbare kwalitatief goede kinder- en naschoolse opvang... (als je dat een beetje slim aanpakt, creeer je hier ook banen)
Vervolgens ga je wat proberen te doen aan de
mentaliteit van sommige hardleerse mannen (Balkenende en zijn idee over het gezin en de moeder thuis die voor de kids zorgt)
Dan moet je ook nog zorgen dat er
voldoende werk is voor de gehele bevolkingsgroepen die je aan het werk wil hebben (mannen, vrouwen, kinderen die helpen namelijk ook mee om te betalen aan vergrijzing)

En dan ga je eens zeuren over dat er meer vrouwen aan het werk moeten.
Jammer dat politici vaak maar wat roepen. Ik geloof namelijk niet dat meneer de Geus al deze randvoorwaarden netjes op orde heeft


Ben het grotendeels met je eens!!! Helaas zijn er inderdaad nog teveel mensen die vinden dat de vrouw thuis hoort te zitten en voor de kinderen te zorgen. Maar ook dat is hun goed recht uiteraard. De randvoorwaarden zijn bij sommige grote bedrijven overigens vrij goed verzorgd, dus dat is al aan het verbeteren. Voor mijn eigen situatie gaat dit alles overigens niet op, als mijn partner zou willen gaan werken dan heb ik daar geen probleem mee. Dan ga ik gewoon thuis zitten en voor de 'kids' zorgen.


Ja dat lijkt mij ook een goed plan. Dan laten we de vrouw het grote inkomen binnen brengen, en wij (de mannen, heerlijk ras!, red.) nemen het huishouden op zich. Vervolgens stel ik voor om dan om-de-anderse-dag om 13:30 bij Flash af te spreken voor ons poker uurtje.. Nadat we natuurlijk de boodschappen gedaan hebben voor ons gezinnetje.. (bier, sigaartjes en nootjes, red.) Love it Love it Beer Beer Cool

Exclamation (Let op, komt weer een statement van daab aan)
Kortom: Mijn mening is dus dat ik het huishouden behoorlijk onderschat, maar wel met opzet.. Huishouden komt er gewoon bij, naast je werk. Vrouwen kunnen met gemak gaan werken, daar hebben we geus niet voor nodig.
Wel een puntje nog: ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik het kinder probleem oplos, want die moeten ook van school gehaald worden en alles natuurlijk.. U hoort nog van mij..

#20:  Auteur: dAAb BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 12:08
    —
heerlijk,.. discussieren.. Smile

#21:  Auteur: Juul BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 13:52
    —
Nou zal ik dan eens vertellen hoe mijn ouders dat opgelost hebben? Mijn vader heeft altijd een fulltime baan gehad en mijn moeder heeft altijd of fulltime of 2parttime of fulltime en parttime gewerkt. (MIjn moeder brengt het meeste geld binnen)
Wij hadden een oppas totdat ik 11 jaar was, daarna zijn wij aan de au pairs gegaan. Het was voor mijn ouders de ideale oplossing, iemand in huis, die voor de kinderen hun natje en hun droogje verzorgde, en die ook het huishouden doordeweeks deed, tegen extra betaling, en dan overdag gewoon vrij was....
Ik heb zelf trouwens ook vaak genoeg opgepast op kinderen van mensen die beide fulltime werkten....

#22:  Auteur: dAAb BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 14:01
    —
Juul schreef:
(..) hun natje en hun droogje verzorgde, en die ook het huishouden doordeweeks deed, tegen extra betaling, en dan overdag gewoon vrij was.... (..)....


Ja kijk, dan is het dus toch "werk"... Think

#23:  Auteur: Flash BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 14:08
    —
Juul schreef:
Nou zal ik dan eens vertellen hoe mijn ouders dat opgelost hebben? Mijn vader heeft altijd een fulltime baan gehad en mijn moeder heeft altijd of fulltime of 2parttime of fulltime en parttime gewerkt. (MIjn moeder brengt het meeste geld binnen)
Wij hadden een oppas totdat ik 11 jaar was, daarna zijn wij aan de au pairs gegaan. Het was voor mijn ouders de ideale oplossing, iemand in huis, die voor de kinderen hun natje en hun droogje verzorgde, en die ook het huishouden doordeweeks deed, tegen extra betaling, en dan overdag gewoon vrij was....
Ik heb zelf trouwens ook vaak genoeg opgepast op kinderen van mensen die beide fulltime werkten....


Dat is inderdaad ook een oplossing, maar niet eentje waar ik zelf voor zou kiezen!!! Maar ook dat is weer een heel andere discussie!!! Very Happy
Er kunnen zo een hoop nieuwe topics voortkomen uit deze discussie!!!!

dAAb schreef:

Ja dat lijkt mij ook een goed plan. Dan laten we de vrouw het grote inkomen binnen brengen, en wij (de mannen, heerlijk ras!, red.) nemen het huishouden op zich. Vervolgens stel ik voor om dan om-de-anderse-dag om 13:30 bij Flash af te spreken voor ons poker uurtje.. Nadat we natuurlijk de boodschappen gedaan hebben voor ons gezinnetje.. (bier, sigaartjes en nootjes, red.)


Op zich wel een strak plan, maar ik denk dat het dan toch om 12.00 uur wordt, want dat kom mij iets beter uit! Je moet namelijk niet vergeten dat om 15.00 uur Oprah en aansluitend ATWT op televisie komen! Daarbij ben ik lekker vlot klaar met het huishouden gezien het feit dat er bij mij in huis geen bier en sigaartjes nodig zijn! Razz

#24:  Auteur: Duch BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 14:29
    —
dAAb schreef:
Exclamation (Let op, komt weer een statement van daab aan)
Kortom: Mijn mening is dus dat ik het huishouden behoorlijk onderschat, maar wel met opzet.. Huishouden komt er gewoon bij, naast je werk. Vrouwen kunnen met gemak gaan werken, daar hebben we geus niet voor nodig.
Wel een puntje nog: ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik het kinder probleem oplos, want die moeten ook van school gehaald worden en alles natuurlijk.. U hoort nog van mij..


Zo kan ik het ook wegpoetsen... Tuurlijk komt huishouden erbij naast je werk. Duh! Het wordt dan ook pas echt een probleem als er kids bijkomen. En op de een of andere manier gebeurt dat bij iedereen. Zonder kinderen allemaal aan het werk. Vast en zeker! Maar het draagt zo weinig bij aan de echte vraag waar het hier om gaat. Wat nou als er wel kinderen ezo zijn, en het dus niet meer kan om allebei fulltime te werken zonder extra maatregelen?

#25:  Auteur: Flash BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 14:34
    —
Dan zal ieder voor zichzelf moeten bepalen hoe hij/zij dat op wil lossen. Er zijn mensen die zorgen dat de (schoon)ouders diverse malen oppassen, en zijn mensen die beiden parttime gaan werken, zoals Juul aan vertelde is ook de oppas (au-pair) een oplossing, of één van beiden stopt met werken.

Ikzelf kies dus, als er ooit kinderen komen, voor de laatste oplossing, met als consequentie dat er dus minder geld binnenkomt, omdat je met één salaris moet rondkomen. Dat is de manier waarop ikzelf ben opgegroeid en waar ik altijd achter heb gestaan. En dus ook de manier waarop ik het zelf wil gaan doen. Wie van beiden dan thuis komt te zitten is iets wat in goed overleg met elkaar dient te gebeuren.

Uiteindelijk is dit een oplossing die vaak tijdelijk toegepast wordt, want zodra de kinderen naar het middelbaar onderwijs gaan zijn ze oud genoeg om bijv. een sleutel te krijgen, of zitten ze tot 's middags laat op school. De thuisgebleven partner kan dan gewoon weer parttime of fulltime gaan werken.

#26:  Auteur: Duch BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 15:33
    —
Ik zou denk ik een dergelijke oplossing ook kiezen, maar daarom vind ik het dus debiel dat de overheid bepaalt dat er meer vrouwen zouden moeten werken. Dat is dus een keuze waar de overheid niks mee te maken heeft.

#27:  Auteur: Flash BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 15:41
    —
Ik weet ook niet op welke wijze deze uitspraak gedaan is. Het kan best zijn dat de Geus graag zou willen zien dat er meer vrouwen zijn die gaan werken. En dat is natuurlijk een mening die hij zelf mag hebben.

Niettemin is het niet de bedoeling dat de overheid zich, op welke wijze dan ook, gaat mengen in het gezinsleven. Ieder bepaalt voor zichzelf op welke wijze hij zijn gezin gaat onderhouden en inrichten.

#28:  Auteur: ergo sum BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 16:15
    —
Flash schreef:
... want zodra de kinderen naar het middelbaar onderwijs gaan zijn ze oud genoeg om bijv. een sleutel te krijgen ...


Hoezo dan pas??
Die eigen sleutel had ik echt al veel en veel eerder hoor.
Ik vond het vroeger ook altijd al zo'n onzin dat vriendjes van mij bij hun buren de sleutel moesten ophalen als ze binnen iets wilde pakken. En dan ging de buurvrouw beoordelen of dat wel nodig was. En als het in hun ogen een onzinnige rede was, dan werd dat uiteraard doorgespeeld naar de ouders, en kreeg het kind alsnog op zijn kop. En het krijgen van de eigen sleutel werd zo niet bevorderd.
Nee, ik zou eerder mijn eigen kind de sleutel toevertrouwen dan de buren.

#29:  Auteur: Magdalena BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 16:34
    —
Ik vind dat vrouwen dat zelf moeten mogen kiezen. Tenzij er allemaal uitkeringen daarom moeten worden getrokken. Maar als de man voldoende verdient en de vrouw thuis wil zitten, moet dat kunnen en moet dat mogen. Economisch onafhankelijk vind ik een goede zaak, maar ook dat moet je zelf kunnen beslissen.

Werk om te leven, leef niet om te werken!

#30:  Auteur: dAAb BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 16:35
    —
Ben het met Flash eens... zonder Juul verder te beledigen vind ik dat als je kinderen neemt, je niet een fulltime oppas moet nemen om voor je kinderen te zorgen. Neem dan geen kinderen zou ik zeggen. Maar dat is mijn mening (bedoel het niet persoonlijk Juul, vind jou een kanjer ! Cheer up )

En die sleutel kreeg ik ook al heel vroeg. Mooi herkenbaar voorbeeld van Ergo dat vriendjes altijd bij de buren moesten vragen om de sleutel..
Daar ik overigens vindt dat huishouden geen werk is, maar een goed excuus om niet te hoeven werken, vind ik indd dat een fulltime huisvrouw(-man) de enige en juiste oplossing is.

@ Flash : Ok is goed dan.. 12:00uur. Welke huismannen doen er nog meer mee?

#31:  Auteur: Juul BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 17:13
    —
dAAb schreef:
Ben het met Flash eens... zonder Juul verder te beledigen vind ik dat als je kinderen neemt, je niet een fulltime oppas moet nemen om voor je kinderen te zorgen. Neem dan geen kinderen zou ik zeggen. Maar dat is mijn mening (bedoel het niet persoonlijk Juul, vind jou een kanjer ! Cheer up )


Is het ooit bij jullie opgekomen dat als je 4 kinderen hebt, en die later ook wil laten studeren dat er dan ook wel heel veel geld binnen moet komen, om dat te kunnen bekostigen? Dan is 2 werkende ouders wel heel erg fijn. Bovendien denk ik dat iedereen het voor zichzelf moet beslissen. Ik weet dat mijn mamma er echt niet blij van wordt als ze de hele dag thuis moet zitten en niet mag werken. Ik heb liever een gelukkige mamma en haar minder thuis dan een ongelukkige mamma (en daarmee ook pappa) en haar veel thuis.

Mijn idee: De Geus, mooi plan, regel eerst de randvoorwaarden, je hoeft niemand te dwingen, je kunt op andere manieren aantrekkelijk maken datgene wat je wenselijk acht, zonder mensen aan te tasten in hun eigen levenssfeer, want die beslissing moeten ze altijd nog zelf maken!

Enneh, als ik later ook kinderen zou mogen krijgen, zou ik zelf er ook voor kiezen om te werken, mijn mamma doet nu een fulltime baan in 4 dagen, door 4 keer 9 a 10 uur te werken.
Alleen maar bij de kinderen zitten, dat is niet echt mijn ideale plaatje...

#32:  Auteur: Magdalena BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 17:19
    —
Alleen al om een beetje huis te kunnen kopen, heb je al twee salarissen nodig. Wat dat betreft is er dus al weinig keus.

En buiten dat heb ik niet gestudeerd om fulltime thuis te gaan zitten. En als je de studentenpoplatie bekijkt, zitten daar erg veel meisjes in. Wil je dat die allemaal fulltime huismoeder worden?

#33:  Auteur: dAAb BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 19:55
    —
Neen! En daarom opper ik het idee om de huisman weer in te voeren... Dus bij deze roep ik u:
Fork >> Huismannen van Nederland, be united! << Fork

#34:  Auteur: MiriamvL BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 20:05
    —
Wat is dus niet snap is dat ik op tv niets anders zie dan jongeren die, wat ze ook proberen, geen baan kunnen vinden, en ik hoor ook niet anders dan slechte economie, hoge werkeloosheid, waarom moeten er dan opeens vrouwen gaan werken, als er nu al geen banen zijn... Natuurlijk kun je dan banen creeren in de kinderopvang e.d., zal wel nodig zijn om voor al die "in de steek" gelaten kindjes te zorgen.. maar die kinderopvang kost ook weer geld, dus volgens mij gebeurt er dan niks effectiefs? Of ligt dat aan mij?

#35:  Auteur: dAAb BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 20:17
    —
nee dat klopt wel wat je daar zegt... En het mooi is, dan ga je banen creeren in de kinderopvang.. hoe dubbel op is dat? Dan gaan die huisvrouwen die niet meer de hele dag thuis willen zitten en voor het huishouden en de kinderen zorgen, die laat je dus euh ja.. kinderen verzorgen... apart.. In de categorie van water naar de zee dragen...

#36:  Auteur: MiriamvL BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 20:20
    —
Precies mijn punt!! En hoe levert dat dan meer geld op? Er moeten dan toch ergens nog meer banen gecreeerd worden... Als we nou een vacature overschot hadden zou ik het nog enigzins kunnen begrijpen...

#37:  Auteur: ergo sum BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 22:15
    —
dAAb schreef:
Dan gaan die huisvrouwen die niet meer de hele dag thuis willen zitten en voor het huishouden en de kinderen zorgen, die laat je dus euh ja.. kinderen verzorgen...


Nog zoiets geks: mensen die vrijwillig de kinderen van een ander gaan opvoeden.
Oké, veel vaders weten niet dat de kinderen niet van hun zijn, maar dat kun je in dit geval toch niet echt zeggen dacht ik zo...

#38:  Auteur: Juul BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 22:34
    —
waarom het geld opbrengt, omdat iedereen die wit werkt belasting betaalt, daarom brengt het geld op!

#39:  Auteur: Magdalena BerichtGeplaatst: vr 17 dec 2004 13:14
    —
dAAb schreef:
Neen! En daarom opper ik het idee om de huisman weer in te voeren... Dus bij deze roep ik u:
Fork >> Huismannen van Nederland, be united! << Fork


"Weer" in te voeren? Shocked

#40:  Auteur: Juul BerichtGeplaatst: vr 17 dec 2004 13:18
    —
ik weet dat er een keer een experiment is geweest om de rollen van mannen en vrouwen om te draaien, dwz de traditionele rollen. Was erg grappig, want het bleek toen dat de vrouwen wel kinderen baarden, maar vervolgens hun kind bij de man lieten, en de man was meer van slag van de geboorte van het kind dan de vrouw.

Dus misschien maar alle vrouwen aan het werk en de mannen thuis, te beginnen met de Geus!

#41:  Auteur: Magdalena BerichtGeplaatst: vr 17 dec 2004 13:22
    —
Rollen omdraaien is theoretisch leuk, maar werkt niet in de praktijk. Vrouwen zijn van nature verzorgender en mannen kunnen kun kroost makkelijker alleen laten en gaan liever op jacht naar voedsel, wat nu is omgetoverd tot het binnenhalen van de centen om daarmee voedsel te laten kopen.. Wink

Volgens mij knoei je met de natuur als je het uit principe wilt omdraaien.

En daarmee probeer ik niet te zeggen dat de vrouw thuis moet zitten en niet mag werken of dat de man niet parttime mag gaan werken.

#42:  Auteur: dAAb BerichtGeplaatst: vr 17 dec 2004 23:22
    —
Magdalena schreef:

Volgens mij knoei je met de natuur als je het uit principe wilt omdraaien.
En daarmee probeer ik niet te zeggen dat de vrouw thuis moet zitten en niet mag werken of dat de man niet parttime mag gaan werken.


jawel jawel jawel Razz dat bedoel je wellllll.... Dancing

Bow Hulde aan Magdalena !! Bow

#43:  Auteur: ergo sum BerichtGeplaatst: za 18 dec 2004 2:38
    —
dAAb schreef:
Magdalena schreef:

Volgens mij knoei je met de natuur als je het uit principe wilt omdraaien.
En daarmee probeer ik niet te zeggen dat de vrouw thuis moet zitten en niet mag werken of dat de man niet parttime mag gaan werken.


jawel jawel jawel Razz dat bedoel je wellllll.... Dancing

Bow Hulde aan Magdalena !! Bow


Hey dAAb,
Arrow aanrecht en deegrol.

#44:  Auteur: MiriamvL BerichtGeplaatst: za 18 dec 2004 12:30
    —
Deegrol kan je rake klappen mee geven Mr. Green

Ik vind het een beetje suf dat de overheid zich hier ook nog weer mee moet bemoeien, partners zullen toch wel competent genoeg zijn om zelf te beslissen hoe ze iets willen regelen?! En als een van de twee niet wil werken en thuis wil blijven voor de kinderen, en financieel lukt dat allemaal, prima toch?! Ik snap ook niet waarom 2/3 van de vrouwen een betaalde baan moet hebben als er (schijnbaar) bergen jongeren zijn die niet aan het werk kunnen komen... ga die lekker eerst aan een betaalde baan helpen.... Over een aantal jaar moeten zij de vergrijzing tegen gaan, als "onze" generatie zoveel jongeren heeft die op hun 18 - 25e niet aan het werk kunnen komen, zullen zij later het ook moeilijker met werken hebben, en dan lijkt het me pas echt een groot probleem...

#45:  Auteur: Flash BerichtGeplaatst: za 18 dec 2004 19:36
    —
ergo sum schreef:
Flash schreef:
... want zodra de kinderen naar het middelbaar onderwijs gaan zijn ze oud genoeg om bijv. een sleutel te krijgen ...


Hoezo dan pas??
Die eigen sleutel had ik echt al veel en veel eerder hoor.
Ik vond het vroeger ook altijd al zo'n onzin dat vriendjes van mij bij hun buren de sleutel moesten ophalen als ze binnen iets wilde pakken. En dan ging de buurvrouw beoordelen of dat wel nodig was. En als het in hun ogen een onzinnige rede was, dan werd dat uiteraard doorgespeeld naar de ouders, en kreeg het kind alsnog op zijn kop. En het krijgen van de eigen sleutel werd zo niet bevorderd.
Nee, ik zou eerder mijn eigen kind de sleutel toevertrouwen dan de buren.


Ik zeg ook niet dat het niet mogelijk is om eerder een sleutel te geven, maar wel dat het niet mijn keuze zou zijn. Ik heb het als kind als zeer fijn ervaren dat er 'altijd' iemand thuis was. En juist om die reden zal ik later er ook voor zorgen dat dat voor mijn kinderen ook mogelijk is.

#46:  Auteur: Flash BerichtGeplaatst: za 18 dec 2004 19:41
    —
Juul schreef:

Is het ooit bij jullie opgekomen dat als je 4 kinderen hebt, en die later ook wil laten studeren dat er dan ook wel heel veel geld binnen moet komen, om dat te kunnen bekostigen? Dan is 2 werkende ouders wel heel erg fijn. Bovendien denk ik dat iedereen het voor zichzelf moet beslissen. Ik weet dat mijn mamma er echt niet blij van wordt als ze de hele dag thuis moet zitten en niet mag werken. Ik heb liever een gelukkige mamma en haar minder thuis dan een ongelukkige mamma (en daarmee ook pappa) en haar veel thuis.


Tuurlijk is dat bij me opgekomen en dat is precies de reden dat ik al eerder aangegeven heb dat ieder voor zichzelf dient te kiezen wat hij/zij het prettigst vind. Als je ervoor kiest om 4 kinderen te krijgen dan zal je inderdaad dit financieel op moeten kunnen brengen. Indien, in mijn situatie, dit niet in een één-verdienersgezin zou kunnen dan ga ik dus niet voor 4 kinderen.

En als iemand er niet blij van wordt om de gehele dag thuis te zitten, dan moet hij/zij er ook vooral niet voor kiezen. Nogmaals niet mogen werken is er absoluut niet bij, het gaat om het ervoor kiezen dat je niet werkt.

Ik veroordeel dus absoluut niet de manier waarop jouw ouders alles hebben geregeld, want zij zijn gelukkig, jij bent gelukkig en voor zover ik weet zijn je broertje en zusjes dat ook. Maar het is niet de situatie die ik zou willen....

#47:  Auteur: Flash BerichtGeplaatst: za 18 dec 2004 19:44
    —
Magdalena schreef:
Alleen al om een beetje huis te kunnen kopen, heb je al twee salarissen nodig. Wat dat betreft is er dus al weinig keus.

En buiten dat heb ik niet gestudeerd om fulltime thuis te gaan zitten. En als je de studentenpoplatie bekijkt, zitten daar erg veel meisjes in. Wil je dat die allemaal fulltime huismoeder worden?


Met betrekking tot dat huis hangt het ook van je eigen voorkeur af. Als jij een villa wil, vrijstaand of twee onder één kap dan zul je inderdaad met zijn tweeen moeten werken. Maar als ik straks afgestudeerd ben dan zal ik, op den duur, zeker in staat zijn om op mijn salaris een huis te kopen.

Ik heb nu een aantal jaar gestudeerd, maar als ik ooit in de situatie kom dat er sprake zou zijn van kinderen en mijn vrouw wil persé werken dan zal ik er dus wel bewust voor kiezen om thuis te blijven ondanks het feit dat ik al die jaren aan het studeren ben geweest.....

#48:  Auteur: Magdalena BerichtGeplaatst: za 18 dec 2004 22:56
    —
dAAb schreef:
Magdalena schreef:

Volgens mij knoei je met de natuur als je het uit principe wilt omdraaien.
En daarmee probeer ik niet te zeggen dat de vrouw thuis moet zitten en niet mag werken of dat de man niet parttime mag gaan werken.


jawel jawel jawel Razz dat bedoel je wellllll.... Dancing

Bow Hulde aan Magdalena !! Bow


Nee, dat bedoel ik niet, want ik ga gewoon werken. Maar de verwachtingen van alles geheel omdraaien zijn te hoog.

#49:  Auteur: Magdalena BerichtGeplaatst: za 18 dec 2004 23:00
    —
Flash schreef:
ergo sum schreef:
Flash schreef:
... want zodra de kinderen naar het middelbaar onderwijs gaan zijn ze oud genoeg om bijv. een sleutel te krijgen ...


Hoezo dan pas??
Die eigen sleutel had ik echt al veel en veel eerder hoor.
Ik vond het vroeger ook altijd al zo'n onzin dat vriendjes van mij bij hun buren de sleutel moesten ophalen als ze binnen iets wilde pakken. En dan ging de buurvrouw beoordelen of dat wel nodig was. En als het in hun ogen een onzinnige rede was, dan werd dat uiteraard doorgespeeld naar de ouders, en kreeg het kind alsnog op zijn kop. En het krijgen van de eigen sleutel werd zo niet bevorderd.
Nee, ik zou eerder mijn eigen kind de sleutel toevertrouwen dan de buren.


Ik zeg ook niet dat het niet mogelijk is om eerder een sleutel te geven, maar wel dat het niet mijn keuze zou zijn. Ik heb het als kind als zeer fijn ervaren dat er 'altijd' iemand thuis was. En juist om die reden zal ik later er ook voor zorgen dat dat voor mijn kinderen ook mogelijk is.


Dat is makkelijker gezegd dan gedacht. Ik heb het ook als heel prettig ervaren dat mijn moeder altijd thuis was, maar ik heb straks niets voor niets gestudeerd. Dus hoewel ik mijn eigen jeugd fijn vond, wil ik toch echt niet thuis gaan zitten. Misschien vind jouw partner dat ook wel. Of ga jij dan thuis zitten? Oh, ik zie nu dat je dat idd van plan bent. Dat is dan wel consequent. Hulde! Maar ik denk dat weinig mannen dat zullen doen.


Laatst aangepast door Magdalena op za 18 dec 2004 23:04, in totaal 1 keer bewerkt

#50:  Auteur: Flash BerichtGeplaatst: za 18 dec 2004 23:03
    —
Magdalena schreef:

Dat is makkelijker gezegd dan gedacht. Ik heb het ook als heel prettig ervaren dat mijn moeder altijd thuis was, maar ik heb straks niets voor niets gestudeerd. Dus hoewel ik mijn eigen jeugd fijn vond, wil ik toch echt niet thuis gaan zitten. Misschien vind jouw partner dat ook wel. Of ga jij dan thuis zitten?


Dat is inderdaad hetgene wat ik probeer te zeggen. Voor mij is het heel belangrijk dat er voor een kind iemand thuis is, vader of moeder dat maakt mij niet uit. Als mijn partner niet thuis zou willen zitten, of beiden parttime, dan ga ik inderdaad zelf thuis zitten.

En nogmaals ik wil niet zeggen dat een andere manier slecht of verkeerd is, alleen dat het niet de manier is waar ik voor kies! Wink

#51:  Auteur: Magdalena BerichtGeplaatst: za 18 dec 2004 23:06
    —
Flash schreef:
Magdalena schreef:
Alleen al om een beetje huis te kunnen kopen, heb je al twee salarissen nodig. Wat dat betreft is er dus al weinig keus.

En buiten dat heb ik niet gestudeerd om fulltime thuis te gaan zitten. En als je de studentenpoplatie bekijkt, zitten daar erg veel meisjes in. Wil je dat die allemaal fulltime huismoeder worden?


Met betrekking tot dat huis hangt het ook van je eigen voorkeur af. Als jij een villa wil, vrijstaand of twee onder één kap dan zul je inderdaad met zijn tweeen moeten werken. Maar als ik straks afgestudeerd ben dan zal ik, op den duur, zeker in staat zijn om op mijn salaris een huis te kopen.

Ik heb nu een aantal jaar gestudeerd, maar als ik ooit in de situatie kom dat er sprake zou zijn van kinderen en mijn vrouw wil persé werken dan zal ik er dus wel bewust voor kiezen om thuis te blijven ondanks het feit dat ik al die jaren aan het studeren ben geweest.....


Nu kan ik op een startsalaris een karig 2-kamerappartement kopen. Daar kan je nog nieteens kinderen in kwijt. En als er dan geen tweede salaris bij is, dan wordt het aardig karig hoor..

#52:  Auteur: Magdalena BerichtGeplaatst: za 18 dec 2004 23:08
    —
Flash schreef:
Magdalena schreef:

Dat is makkelijker gezegd dan gedacht. Ik heb het ook als heel prettig ervaren dat mijn moeder altijd thuis was, maar ik heb straks niets voor niets gestudeerd. Dus hoewel ik mijn eigen jeugd fijn vond, wil ik toch echt niet thuis gaan zitten. Misschien vind jouw partner dat ook wel. Of ga jij dan thuis zitten?


Dat is inderdaad hetgene wat ik probeer te zeggen. Voor mij is het heel belangrijk dat er voor een kind iemand thuis is, vader of moeder dat maakt mij niet uit. Als mijn partner niet thuis zou willen zitten, of beiden parttime, dan ga ik inderdaad zelf thuis zitten.

En nogmaals ik wil niet zeggen dat een andere manier slecht of verkeerd is, alleen dat het niet de manier is waar ik voor kies! Wink


Nee dat snap ik. Maar toch word je nog steeds raar aangekeken als je als man parttime gaat werken, of thuis gaat zitten. Ik vind het ook een probleem hoor. Vroeger was het gewoon gebruikelijk dat de man werkte en de vrouw thuis zat. Nu hebben vrouwen meer kansen, maar daardoor komt de meest wenselijke (en eigenlijk natuurlijke) situatie van de kinderen in het gedrang..

#53:  Auteur: Flash BerichtGeplaatst: za 18 dec 2004 23:18
    —
Magdalena schreef:
Nu kan ik op een startsalaris een karig 2-kamerappartement kopen. Daar kan je nog nieteens kinderen in kwijt. En als er dan geen tweede salaris bij is, dan wordt het aardig karig hoor..


Dat is inderdaad absoluut waar, op een startsalaris zal je niet meteen een mooi huis kunnen kopen. En als je inderdaad meteen voor een mooi huis gaat, dan zal je dat op twee salarissen moeten doen. Maar ik heb zelf het idee dat je in je eentje best wat kunt bekostigen op de langere termijn, bijvoorbeeld door eerst te huren of door klein te beginnen en na een aantal jaar groter te gaan. Maar ik ben het absoluut met je eens dat je met een beginsalaris, helemaal in de randstad, niet ver zult komen.

Magdalena schreef:
Nee dat snap ik. Maar toch word je nog steeds raar aangekeken als je als man parttime gaat werken, of thuis gaat zitten. Ik vind het ook een probleem hoor. Vroeger was het gewoon gebruikelijk dat de man werkte en de vrouw thuis zat. Nu hebben vrouwen meer kansen, maar daardoor komt de meest wenselijke (en eigenlijk natuurlijke) situatie van de kinderen in het gedrang..


Ik ben er absoluut een voorstander van dat de vrouwen meer kansen hebben dan vroeger, want op dat gebied zouden mannen en vrouwen gelijk moeten zijn. De situatie met betrekking tot de kinderen is iets wat ieder stel goed moet overdenken voordat ze eraan beginnen. Normaal gesproken zal dit, ongeacht of er nou gekozen wordt voor een au-pair, (schoon)ouders als oppas, of één van de ouders thuis zitten, wel goed komen met de opvoeding van het kind.

En het feit dat je als man raar aangekeken wordt doet me niet zoveel. De mensen die mij kennen die weten dat ik als man ook raar aangekeken wordt met betrekking tot het feit dat ik als man zijnde geen bier drink ('want dan ben je geen echte man') en het feit dat ik in een Ford Ka rij ('want dat is een vrouwenauto') en die weten ook dat ik me daar ook niets van aantrek. Ik kies voor datgene waar ikzelf gelukkig mee ben en wat een ander daar over denkt, dat boeit me niet zoveel....

#54:  Auteur: Okidoki BerichtGeplaatst: di 21 dec 2004 23:06
    —
Het zal niet iedereen ontgaan zijn dat van de week uit onderzoek is gebleken dat vrouwen die hetzelfde werk verrichten 19% minder verdienen als hun mannelijke collega's. Ben benieuwd wat ze hier aan gaan doen. Lijkt me toch ook een obstakel voor vrouwen om aan het werk te gaan. Vrouwen houden in principe dus minder over aan hun werkzaamheden terwijl bijvoorbeeld de alleenstaande vrouw met kind meer lasten heeft. Dit neemt denk ik wel een beetje de drijfveer bij vrouwen weg om aan de slag te gaan.

#55:  Auteur: ergo sum BerichtGeplaatst: wo 22 dec 2004 1:06
    —
Ook een mooie onderzoeksuitkomst is dat vrouwen sneller een studie afronden dan mannen.

#56:  Auteur: Magdalena BerichtGeplaatst: wo 22 dec 2004 17:08
    —
@ Flash:

Ik denk dat jij een van de weinige mannen bent, die zo denkt. Niet dat dat erg is: Helemaal niet! Maar in de praktijk vind je helaas niet zoveel mannen die zoals jij denken.

#57:  Auteur: Magdalena BerichtGeplaatst: wo 22 dec 2004 17:10
    —
Okidoki schreef:
Het zal niet iedereen ontgaan zijn dat van de week uit onderzoek is gebleken dat vrouwen die hetzelfde werk verrichten 19% minder verdienen als hun mannelijke collega's. Ben benieuwd wat ze hier aan gaan doen. Lijkt me toch ook een obstakel voor vrouwen om aan het werk te gaan. Vrouwen houden in principe dus minder over aan hun werkzaamheden terwijl bijvoorbeeld de alleenstaande vrouw met kind meer lasten heeft. Dit neemt denk ik wel een beetje de drijfveer bij vrouwen weg om aan de slag te gaan.


Ja, ik vind het verschil wel schrijnend! Niet dat het voor mij reden is om niet te gaan werken. Een vriendin van mij heeft gewoon een salaris wat in een tabelletje stond voor advocaat-stagiair, dus dat is niet speciaal minder dan een man.

#58:  Auteur: Magdalena BerichtGeplaatst: wo 22 dec 2004 17:11
    —
ergo sum schreef:
Ook een mooie onderzoeksuitkomst is dat vrouwen sneller een studie afronden dan mannen.


En dat terwijl in principe de loopbaan van de man belangrijker is, als je kijkt naar de praktijk dat mannen meer fulltime werken en vrouwen meer parttime.

#59:  Auteur: Michèle BerichtGeplaatst: ma 27 dec 2004 14:21
    —
Volgens mij zijn de meest inhoudelijke argumenten al aan het begin van de discussie genoemd.
Ik weet niet hoe meneer De Geus dit streven meent te behalen, misschien is dat ergens genoemd en heb ik eroverheen gelezen. In ieder geval kan je wel leuk roepen dat 'vrouwen aan het werk moeten', maar zolang er jaren wachttijd zijn voor een schreeuwend dure kinderopvang is dat al een gigantische hindernis die niet veel gezinnen zullen nemen. Verder kan je het fiscaal aantrekkelijker maken, baantjes promoten (dan moeten ze er inderdaad wel zijn), de maatschappelijke opvattingen over werkende moeders en kinderzorg bespelen, etc. Ook de man moet er trek in hebben.
Om te gaan roepen dat vrouwen MOETEN werken vind ik idioot, zelfs al is het zogenaamd voor hun eigen bestwil en zelfstandigheid en blablabla. Behalve natuurlijk wanneer er onterechte uitkeringen e.d. in het spel zijn, maar dat was niet de kwestie. Vertrouw een beetje op het eigen inzicht van mensen, zeg. Je kan de deur voor ze open zetten, maar ze moeten er zelf doorheen.

#60:  Auteur: Magdalena BerichtGeplaatst: di 28 dec 2004 12:12
    —
Helemaal mee eens!

#61:  Auteur: Martijn BerichtGeplaatst: di 28 dec 2004 13:26
    —
Eng gevoel, het eens zijn met Michele, maar ja inderdaad

#62:  Auteur: Magdalena BerichtGeplaatst: di 28 dec 2004 13:55
    —
Hoezo moet dat eng zijn?

#63:  Auteur: Janne BerichtGeplaatst: wo 29 dec 2004 14:50
    —
Interessant topic!
Ook ik ben van mening dat de kreet van minister De Geus dat meer vrouwen aan het werk moeten enigszins loos is, zolang randvoorwaarden als kinderopvang en verlofregelingen nog niet goed geregeld zijn. Bovendien moeten mensen mijns inziens bovenal zelf kunnen bepalen hoe zij hun gezinssituatie inrichten.
Ik heb er respect voor als tweeverdieners met een fulltime baan daarnaast ook nog een gezin weten te runnen, al dan niet met hulp van familie of kinderopvang. Maar als iemand ervoor kiest om fulltime moeder of vader te zijn, dan vind ik dat minstens net zo te respecteren. Zo iemand voedt immers wel zelf zijn kinderen op en levert daarmee (of je het nu wel of geen werk noemt Wink ) een bijdrage aan onze samenleving, die mijn inziens niet onder doet voor die van iemand die een fulltime baan heeft en bijvoorbeeld exact hetzelfde werk (maar dan betaald) doet in bijvoorbeeld een kinderopvang. Dat neemt niet weg dat een thuisblijvende ouder tegenwoordig in de praktijk wel een prijs betaalt voor zijn of haar keuze, zowel op financieel als op persoonlijk vlak. Zoals eerder gezegd werd; je kunt misschien niet meer voor het huis van je dromen kiezen, je moet zuiniger leven dan een gezin met tweeverdieners en er bestaat een kans dat je het gevoel krijgt je niet goed te kunnen ontwikkelen.
Wat mij wel zorgen baart is het gevoel dat die prijs voor sommige mensen misschien niet meer op te brengen is. Kijk, als (een van) beide partners een goede opleiding en goedbetaalde baan heeft, dan vergt het weliswaar aanpassingen, maar is het wel mogelijk om van één goed salaris te leven. Maar wanneer je inkomen net op of onder modaal is, dan ligt dat wellicht toch anders en ben je misschien genoodzaakt om beiden te blijven werken, omdat je anders financieel echt in de knoop komt. Ik vind dat dáar een gevaar in schuilt, omdat op deze manier een tweedeling in de samenleving kan ontstaan. Vroeger was het een verworvenheid om als vrouw fulltime te kunnen studeren en werken en ik ben er hartstikke blij mee dat die mogelijkheid bestaat, maar het moet niet zo zijn dat het straks een verworvenheid, een luxe is om als man óf vrouw thuis te kunnen blijven voor je kinderen.
Mijns inziens moet er een keuzemogelijkheid blijven bestaan en moet je ieder op zijn of haar manier een steentje bij laten dragen aan onze samenleving. Waarom zou je een vader of moeder die thuisblijft om voor zijn kinderen te zorgen (terwijl zijn of haar partner werkt en het benodigde geld binnen brengt) persé moeten stimuleren om een betaalde baan te zoeken en bijvoorbeeld te gaan 'moederen' of 'vaderen' op een kinderdagverblijf? Wees blij dat er mensen zijn die deze belangrijke taak nog op 'vrijwillige basis' willen uitvoeren Wink Door uitspraken als die van minister De Geus krijg ik het idee dat de bijdrage die een fulltime moeder of vader aan onze maatschappij levert soms wordt onderschat.

#64:  Auteur: Magdalena BerichtGeplaatst: wo 29 dec 2004 15:04
    —
Helemaal mee eens!

#65:  Auteur: mr. crowley BerichtGeplaatst: di 04 jan 2005 11:08
    —
@Janne: zeer goed geschreven. Ik ben het er helemaal mee eens. Als een van de ouders beslist voor zijn eigen kinderen te zorgen, is dat alleen maar te prijzen. Een probleem echter zou kunnen zijn dat in veel gevallen het de vrouw is, die dit gaat doen.

#66:  Auteur: Magdalena BerichtGeplaatst: di 04 jan 2005 12:03
    —
Ook helemaal mee eens..



Rechtenforum.nl -> Actualiteiten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl