Privacy tot in onze genen
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Boeken & zo

#1: Privacy tot in onze genen Auteur: JetKroket BerichtGeplaatst: za 26 jan 2008 12:38
    —
Privacy tot in onze genen

Onze privacy staat onder druk. We worden gevolgd door bewakingscamera’s en gps-satellieten, ons koop- en surfgedrag wordt geregistreerd en bewaard. In het kader van ‘preven - tieve opsporing’ worden databestanden aan elkaar gekoppeld en geanalyseerd op ‘risico - profielen’, teneinde ‘potentieel verdacht gedrag’ op te sporen. Burgers lopen daarom een grotere kans in een politie-onderzoek betrokken te raken, omdat ze toevallig in een risicoprofiel passen. Voor harde crimefighters is dat nog maar een begin. Zij willen het dna van elke burger preventief elke burger preventief in een databank opslaan, zodat sporenonderzoek meer treffers zal opleveren. Is dit een effectieve manier van criminaliteitsbestrijding?

Hebben burgers niets te vrezen, zolang zij niets verkeerd doen? Of leidt het slechts tot een rijstebrijberg aan gegevens, waarbij onschuldige burgers het risico lopen verdacht te worden als gevolg van systeemfouten of identiteitsdiefstal?

Het Rathenau Instituut en NRC Handelsblad organiseren komend weekend de manifestatie Het Glazen Lichaam, over privacy en de toenemende transparantie van het lichaam, door technieken als 3D-beeldtechnologie, neuroimaging, en dna-onderzoek. Tal van vooraanstaande Nederlandse wetenschappers zullen in discussie gaan over de voor- en nadelen van het transparante lichaam. Het programma bestaat voorts uit muziek, talkshows, experimenten en interviews. (PG)

Het glazen lichaam. 2 februari, 20.00 uur. World Trade Center Rotterdam. € 27,50, € 15 voor studenten. w w w. h e t g l a z e n l ichaam. nl

Bron: de Volkskrant, 26.01.'08.

#2:  Auteur: annemiekewp BerichtGeplaatst: di 29 jan 2008 23:58
    —
gisteren was het internationale privacydag, hoewel ik er weinig van gemerkt heb en dit topic wellicht elders beter op zijn plek is wil ik jullie een opiniweblog hierover van een internetprovider niet onthouden: klik

#3:  Auteur: EgoClash BerichtGeplaatst: vr 14 mrt 2008 14:10
    —
Blijkbaar ligt niemand hier wakker van onze privacy. Vindt ik heel vreemd gezien het hier een rechtenforum betreft. Voldoet de Wet Bescherming Persoonsgegevens nog wel met de techniek die al eerder in dit topic werd genoemd?

#4:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 14 mrt 2008 14:45
    —
EgoClash schreef:
Blijkbaar ligt niemand hier wakker van onze privacy. Vindt ik heel vreemd gezien het hier een rechtenforum betreft.

Ik denk dat je een beetje snel je conclusie trekt.

#5:  Auteur: EgoClash BerichtGeplaatst: vr 14 mrt 2008 14:46
    —
Misschien probeer ik een discussie op gang te brengen Cool ?



Rechtenforum.nl -> Boeken & zo

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl