werkstuk staatsrecht
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Staatsrecht

#1: werkstuk staatsrecht Auteur: History1 BerichtGeplaatst: wo 09 jan 2008 15:50
    —
Voor een werkstuk moet ik weten wat de klassieke taken en de moderne taken van bestuur zijn. Ik kan deze nergens vinden, kan iemand mij helpen?

#2:  Auteur: Duch BerichtGeplaatst: wo 09 jan 2008 15:59
    —
Er schiet me zo wel iets te binnen, maar volgens mij zijn dat bepaald niet vastomlijnde begrippen of categorieën. Kun je wellicht wat meer zeggen over wat je zelf al weet of waar je zelf aan denkt, en wat de 'context' is waarin het werkstuk geschreven moet worden?

#3:  Auteur: History1 BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2008 20:17
    —
Duch schreef:
Er schiet me zo wel iets te binnen, maar volgens mij zijn dat bepaald niet vastomlijnde begrippen of categorieën. Kun je wellicht wat meer zeggen over wat je zelf al weet of waar je zelf aan denkt, en wat de 'context' is waarin het werkstuk geschreven moet worden?


ik moet krantenartikelen verzamelen, 5 over de klassieke taken van het bestuur, en 3 over moderne taken van bestuur. Ik weet inmiddels dat de klassieke taken bijv. politie en onderwijs zijn. Maar de moderne taken zijn me niet duidelijk.

#4:  Auteur: EdwardB BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2008 20:28
    —
Niet gehinderd door veel kennis vraag ik mij af of die klassieke taken niet overeenkomen met wat in de klassieke nachtwakersstaat van de overheid verwacht wordt. De moderne taken zouden dan horen bij een verzorgingsstaat: aow, levensloopregelingen, etc. Maar zoals gezegd, ik heb er geen verstand van.

#5:  Auteur: Duch BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2008 20:53
    —
Gehinderd door iets meer kennis van zaken doe ik dezelfde gok. Bij mijn weten zijn het echter geen vastomlijnde termen, dus kan de inhoud imho afhankelijk van de bestudeerde periode verschillen variëren.

#6:  Auteur: mr. NN BerichtGeplaatst: zo 20 jan 2008 16:38
    —
In navolging van voorgaande reacties, denk ik dat je het misschien ook zou kunnen zien in relatie tot de klassieke en sociale grondrechten.

Klasiek: overheid moet bepaalde rechten waarborgen, maar heeft verder geen actieve rol, vb. beschermen van 'Life, Liberty en Property' (Locke), Nl. 19e eeuwse nachtwakersstaat.
Sociaal: overheid moet zelf actief in de maatschappij interveniëren, vb. zorgen voor werk, onderwijs, etc..



Rechtenforum.nl -> Staatsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl