Vergoeding zelfwerkzaamheden aan eigen woning
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Fiscaal recht

#1: Vergoeding zelfwerkzaamheden aan eigen woning Auteur: Big Alf BerichtGeplaatst: ma 05 nov 2007 10:10
    —
Ik ben bezig met het opknappen en verbouwen van mijn eigen woning.
Dit wordt gefinacierd uit een bouw depot van de hypotheek.
Hiermee worden alle matrialen en eventuele werkzaamheden door derden betaald.
Omdat alle gemaakte kosten voor de eigen woning zijn, is de rente fiscaal aftrekbaar.
Nu heb ik ergens horen zeggen, dat je ook een bedrag per uur, in rekening mag brengen voor de arbeid die ik zelf verricht.
Dit lijkt mij redelijk, omdat het arbiedsloon van b.v. een aannemer ook niet in de eigenwooning gaat.

Is dit een broodje aap verhaal, of mag ik inderdaad kosten in rekening brengen?

Grt. Alfred

#2: vergoeding eigen arbeid Auteur: W. de Haan BerichtGeplaatst: ma 05 nov 2007 19:46
    —
Dit komt mij niet bekend voor en ik kan het mij ook niet zo voorstellen. Het is juist van groot belang, dat men ivm. de rente-aftrek schriftelijk kan aantonen wat er aan derden voor werkzaamheden aan de eigen woning uit het bouwdepot betaald is. Ontbreken de schiftelijke betalingsbewijzen, dan wordt de schuld aan box III toegerekend en ontbreekt iedere rente-aftrek dus.

#3:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: ma 05 nov 2007 19:52
    —
Al zou hetgeen u hier voorstelt kunnen, dan zou u uzelf daarmee ontzettend in de vingers snijden. Door de bestede tijd te vergoeden alsof het commercieel bestede tijd is, zult u namelijk inkomstenbelasting moeten betalen over het bedrag.

#4: juist Auteur: W. de Haan BerichtGeplaatst: ma 05 nov 2007 20:02
    —
Juist. En dat komt zo goed als zeker door het bepaalde in artikel 3.91 lid 1 letter c Wet Inkomstenbelasting. Dit wordt uitponden genoemd. (hiervan zijn ook nog andere vormen mogelijk).


Over de rente-aftrek en het bouwdepot staat nog meer te vinden in enkele Besluiten van de Ss, die www.minfin.nl

#5:  Auteur: Big Alf BerichtGeplaatst: di 06 nov 2007 0:20
    —
Mijn dank voor de reacties, ik vond het ook al een heel merkwaardig verhaal.



Rechtenforum.nl -> Fiscaal recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl