terugvordering Huurtoeslag en verblijfsdocument
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: terugvordering Huurtoeslag en verblijfsdocument Auteur: sociaal? BerichtGeplaatst: do 23 aug 2007 16:24
    —
Hallo

wie kan mij verder helpen met het volgende: Het betreft een ouder gezin waarvan een van de twee minderjarige kinderen een tijd geen verblijfsdocument heeft gehad. Nu wordt de huurtoeslag over deze periode teruggevorder.

Wie kan mij vertellen waar ik de wettelijke basis voor deze beslissing terug kan vinden?

In de wet op de huurtoeslag kan ik niets vinden Sad

#2: Re: terugvordering Huurtoeslag en verblijfsdocument Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 23 aug 2007 17:38
    —
sociaal? schreef:
Wie kan mij vertellen waar ik de wettelijke basis voor deze beslissing terug kan vinden?

Het bestuursorgaan dat immers verplicht is zijn besluiten te motiveren.

#3: Re: terugvordering Huurtoeslag en verblijfsdocument Auteur: Marco Knol BerichtGeplaatst: vr 24 aug 2007 4:13
    —
bona fides schreef:
sociaal? schreef:
Wie kan mij vertellen waar ik de wettelijke basis voor deze beslissing terug kan vinden?

Het bestuursorgaan dat immers verplicht is zijn besluiten te motiveren.
Juist. Ofwel in het besluit waarin de terugvordering wordt aangekondigd.
Als dat niet gebeurt is is het raadzaam pro-forma bezwaar aan te tekenen en aan te geven dat niet duidelijk wat de rechtsgrond is en dat je gaarne bereid tzt het bezwaar aan te vullen zodra de rechtsgrond aangegeven is en dat het ontbreken van de rechtsgrond het jou onmogelijk maakt momenteel een volledig/goed beargumenteerd bezwaar in te dienen.

#4:  Auteur: sociaal? BerichtGeplaatst: vr 24 aug 2007 15:23
    —
ja duidelijk het motiveringsbeginsel, maar heeft niemand een idee waar ik de artikelen kan vinden

Awir, Wet op de huurtoeslag of een besluit misschien?

#5:  Auteur: komodo BerichtGeplaatst: vr 24 aug 2007 16:25
    —
algemene wet bestuursrecht (awb):

awb schreef:


Artikel 3:46
Een besluit dient te berusten op een deugdelijke motivering.

Artikel 3:47
1.
De motivering wordt vermeld bij de bekendmaking van het besluit.
2.
Daarbij wordt zo mogelijk vermeld krachtens welk wettelijk voorschrift het besluit wordt genomen.
3.
Indien de motivering in verband met de vereiste spoed niet aanstonds bij de bekendmaking van het besluit kan worden vermeld, verstrekt het bestuursorgaan deze binnen een week na de bekendmaking.
4.
In dat geval zijn de artikelen 3:41 tot en met 3:43 van overeenkomstige toepassing.

Artikel 3:50
Indien het bestuursorgaan een besluit neemt dat afwijkt van een met het oog daarop krachtens wettelijk voorschrift uitgebracht advies, wordt zulks met de redenen voor de afwijking in de motivering vermeld.


Hoofdstuk 3, afdeling 7 gaat over de motivering van besluiten.

#6:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 24 aug 2007 17:37
    —
sociaal? schreef:
ja duidelijk het motiveringsbeginsel, maar heeft niemand een idee waar ik de artikelen kan vinden

Awir, Wet op de huurtoeslag of een besluit misschien?

Waarom kun je de beschikking tot terugvordering niet gewoon inzien?

#7:  Auteur: sociaal? BerichtGeplaatst: di 28 aug 2007 16:26
    —
deze heb ik wel gezien maar de wettelijke onderbouwing ontbreekt
de enige reden die is opgegeven is het feit dat een van de medebewoners(lees kinderen) geen geldige verblijfstitel had.

Er kan natuurlijk bezwaar tegen aangetekend worden maar als alleen de motivatie niet goed is onderbouwt heeft dit naar mijn mening weinig zit. Er komt dan gewoon een nieuwe beschikking waarin de onderbouwing wel staat vermeld.

Maar goed heb zelf nog even gezocht en in de AWIR de wettelijke basis gevonden

#8:  Auteur: JetKroket BerichtGeplaatst: di 28 aug 2007 16:56
    —
Kijk eens hier en/of zie de folder ‘Toelichting 2007 aanvragen of wijzigen huurtoeslag belastingdienst Toeslagen’ te bemachtigen.

#9:  Auteur: JetKroket BerichtGeplaatst: di 28 aug 2007 19:28
    —
Heb je hier iets aan?[quote]
Awir: http://www.minfin.nl/search/simple/nl?query=Awir
Wijziging + Awir: http://www.minfin.nl/search/simple/nl?query=wijziging+Awir

Quote:
Maar goed heb zelf nog even gezocht en in de AWIR de wettelijke basis gevonden

Had ik over het hoofd gezien. d'oh!

#10:  Auteur: Marco Knol BerichtGeplaatst: do 30 aug 2007 22:51
    —
Vooral niet aan het bestuursorgaan vertellen.

Ik heb zelf eens bezwaar gemaakt tegen een beslissing van UWV in verband met een ondeugdelijke juridische motivering. Men had onder andere het niet bestaande wetboek van sociale rechtsvordering aan de terugvordering ten grondslag gelegd. Toen waren ze het dossier kwijt en moesten ze me bij gebrek aan dossier (lees: bewijs) gelijk geven. Twisted Evil



Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl