Ik blijf bij mijn standpunt dat je in Nederland in beginsel altijd een voorkeurstem uitbrengt. De kieslijst bestaat uit leden. Er is geen hokje om je stem uit te brengen op de partij zelf. De meeste mensen zijn wel bekend met de lijsttrekker van een partij en minder met andere personen op de lijst. Wanneer zij het dan eens zijn met de standpunten van de partij kiezen zij vaak voor de lijsttrekker. Ze stemmen dan niet op de lijsttrekker omdat ze andere kandidaten niet in de kamer willen hebben of geen goed lid van de partij vinden maar stemmen direct op de lijsttrekker omdat ze hem wel kennen en indirect op de partij. Ik zie niet in waarom een kamerlid een zetel moet afstaan, wanneer hij of zij en de partij uit elkaar zijn gegroeid. Als kamerlid ben je een onafhankelijk lid en stem je naar eigen inzicht. Je deelt voor het grootste gedeelte de mening van lotgenoten waar je een partij mee vormt, waardoor je sterker kunt staam. Dat betekent niet dat je altijd hetzelfde moet stemmen. Juist in het feit dat leden zelfstandig en onafhankelijk hun stem kunnen laten gelden, schuilt de democratie. Niet iedereen die bijvoorbeeld een VVD-stemmer is, is het overal mee eens waar de partij voor staat of welke standpunten ze innemen. Juist het feit dat er sommige kamerleden van zo’n partij ook op sommige punten anders denken dan de eigen partij en dit laten blijken en mogen laten blijken, geeft een betere weerspiegeling van wat de achterban wil en is. En als dit niet zo is, dan wordt zo’n persoon, zoals al eerder is gesteld, bij de volgende verkiezingen wel afgestraft. Ik vind niet dat het kiesstelsel om deze reden aangepast dient te worden. Mijns inziens wordt er meer gebruik gemaakt van voorkeurstemmen dan men doet suggereren. Ik stem altijd op een persoon en ik ben zoals hierboven al blijkt, niet de enige. Dat beeld heb ik ook in mijn omgeving.
Marcel schreef: | Quote: |
soms op basis van voorkeursstemmen maar dat zijn er maar hoogstens 10 volgens mij per verkiezingen. |
Precies. En zijn dat niet de mensen die de zetel wel verdienen, ook als ze zich afscheiden van de partij? | Je moet toch echt heel wat werk verrichten en prestaties hebben geleverd wil je (hoog) op de lijst van een partij worden gezet. Ik heb het dan natuurlijk over de vaste en gerenommeerde partijen. Blijkbaar moet je dus als lid van de partij de wil hebben om je eigen lijsttrekker voorbij te streven om zodoende genoeg voorkeursstemmen te behalen om je zetel daadwerkelijk te verdienen? Volgens mij doe je hier je eigen partij geen goed mee, als je je eigen kandidatuur voorop stelt. Hiermee speel je alleen maar in op het feit dat kamerleden populair moeten gaan doen om hun zetel te verdienen. Ze zullen dan (nog) meer geneigd zijn alleen zaken te roepen die de grote massa aanspreekt om hun zetel veilig te stellen. Daarvan hebben we al een voorbeeld gekend en wellicht komt er daar nog één van. Over het algemeen zijn dat kortstondige oplevingen die de politiek niet veel goeds te brengen hebben. Jij doet voorkomen alsof iedereen zomaar zondermeer in de 2e kamer kan komen en dat de meeste kamerleden hun zetel niet verdienen. Krijg het maar eens voor elkaar!
@poll: Heb nog niet kunnen stemmen. Wellicht is de poll al verlopen? Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
|