vaderschapstest
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

#1: vaderschapstest Auteur: spring2007 BerichtGeplaatst: za 30 jun 2007 21:47
    —
ik had een vraagje,
binnenkort verwacht ik mijn baby en ik wil geen contact met de vader wegens omstandigheden.
kan hij via een rechtszaak om een test vragen of hij de vader is en krijgt hij dan ook rechten om het kind te zien?

#2:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: zo 01 jul 2007 17:18
    —
De wet geeft in artikel 1:207 BW aan dat alleen de moeder of het kind het vaderschap gerechtelijk kunnen laten vaststellen.

Het is echter wel van belang wat voor relatie je had met de vader. Als jij namelijk met hem getrouwd bent/was, dan staat zijn vaderschap automatisch vast.

Over de kwestie van vaderschapstesten staat hier op het forum wel meer. Zoek maar eens op trefwoord vaderschap.

#3:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 01 jul 2007 18:26
    —
Art 1:207 BW geeft een manier om het juridische vaderschap af te dwingen wanneer de verwekker niet wil erkennen. Dat verklaart waarom de verwekker in dat artikel niet wordt genoemd.

Ik ga er even vanuit dat de verwekker niet wil erkennen, maar wel een omgangsregeling zoekt. Dan moet hij gebruik maken van art 1:377f BW. Dat slaagt wanneer hij kan aantonen de verwekker te zijn, en "family life" met het kind te hebben.

Als hij aannemelijk maakt dat hij de verwekker kan zijn, en moeder niet wil meewerken aan een DNA onderzoek, dan heb ik een heel sterk vermoeden dat de rechter in ieder geval voor de toepassing van art 1:377f BW zal aannemen dat hij inderdaad de verwekker is.

Dan blijft over de vraag of er "family life" is. Family life wordt volgens mij al snel aangenomen als vader en kind een tijdje als gezin hebben samengeleefd, maar hier heeft de moeder nog voor de geboorte het contact met de verwekker verbroken. Ik denk dat het niet mogelijk is om hier antwoord op te geven zonder alle omstandigheden te kennen, maar als vader bijv. steeds duidelijk maakt dat hij zich om de zwangerschap en het kind wil bekommeren en het aan de moeder ligt dat er geen contact is, dan denk ik (waarbij ik een grote slag om de arm hou) dat vader wel kans maakt.

Als de man met toestemming van de rechter het kind wil erkennen, vermoed ik dat zulke toestemming ook gegeven wordt wanneer moeder niet meewerkt aan een DNA onderzoek (en de man aannemelijk kan maken dat hij de verwekker kan zijn). Na erkenning is een omgangsregeling slechts in uitzonderingsgevallen tegen te houden, zie art 1:377a BW.

#4:  Auteur: spring2007 BerichtGeplaatst: ma 02 jul 2007 13:16
    —
Bedankt voor de reacties.

Ik heb geen aantoonbare relatie met hem gehad, niet getrouwd of samengewoond. Hij woonde al die tijd bij zijn ex, daar woonde hij officieel mee samen. dus hij kan me toto niets dwingen hoop ik.
Het is niet zo dat ik zijn kind afneem, maar ik heb goede redenen dat ik niet wil dat hij het kind opeist.

#5:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: ma 02 jul 2007 18:30
    —
O, dan zou ik het maar even afwachten. Of heeft hij al wel te kennen gegeven omgang met het kind te willen?

#6:  Auteur: spring2007 BerichtGeplaatst: di 03 jul 2007 15:19
    —
ja, dat heeft ie al aangegeven, desnoods met zijn advokaat.
Smile

#7:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: di 03 jul 2007 22:23
    —
Enig idee of hij het kind wil erkennen? Misschien heeft hij je daarvoor al toestemming gevraagd?

#8:  Auteur: spring2007 BerichtGeplaatst: do 05 jul 2007 18:30
    —
hij wil het wel erkennen, maar ik heb een nieuwe partner en als ik hem het kind laat erkennen, dan kan hij daar niks meer me, toch?
het is niet zo dat ik het kind zijn vader wil ontnemen, want iederevader heeft het recht zijn kind te zien vind ik. maar niet als hij bepaalde dreigementen uitkraamt. en het nog meent ook!

#9:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 05 jul 2007 18:45
    —
Dan zou ik maar beginnen met het verzamelen van bewijs van die dreigementen.



Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl