Bedrijf levert verkeerde kleur
#31: Auteur: Eva
Geplaatst: di 26 jun 2007 19:58
bona fides schreef:
Quote: | M.i. de enige manier waarop deze bestelling betrouwbaar had gewerkt is als op geen enkel moment met schermkleuren is gewerkt. Dus alleen kleurcodes en stoffelijke monsters. Tenzij je een gediplomeerd grafisch ontwerper bent die weet hoe een scherm gecallibreerd dient te worden.) |
Mijns inziens was een andere betrouwbare manier óók geweest als de kleur bij de bestelling woordelijk werd omschreven. Als er duidelijk bij was gezegd dat het om een donkerblauw met groene vlag moest gaan hadden ze zeker geen genoegen hoeven te nemen met een paarse vlag en dan kun je al die digitale kleurverandering etc buiten beschouwing laten.
Ik vind zelf trouwens PMS 274 behoorlijk blauw lijken als je het vergelijkt met dat violet van erboven maar blijkbaar is dat gedrukt op doek dus compleet anders?
|
#32: Auteur: bona fides
Geplaatst: di 26 jun 2007 20:07
Eva schreef: | Mijns inziens was een andere betrouwbare manier óók geweest als de kleur bij de bestelling woordelijk werd omschreven. Als er duidelijk bij was gezegd dat het om een donkerblauw met groene vlag moest gaan hadden ze zeker geen genoegen hoeven te nemen met een paarse vlag en dan kun je al die digitale kleurverandering etc buiten beschouwing laten. |
Mee eens.
@dof: je hebt me nu overtuigd dat de kleur niet klopt
Wat betreft het beding, 10% afwijking in aantal is inderdaad wat raar. 10% afwijking in kleur, ik weet ook niet wat dat is.
|
#33: Auteur: Eva
Geplaatst: di 26 jun 2007 20:17
dof schreef:
Quote: | Maar naar onze mening hoort die 10% marge niet in 1x een andere kleurcode op te leveren, dan is het namelijk onzinnig om zo nauwkeurig te werken. Als je het verschil tussen junigeel en zongeel niet kan garanderen, waarom zou je mensen er dan wel uit laten kiezen? Noem het dan gewoon lichtgeel.
|
Helemaal mee eens.
Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat een rechter een dergelijke bepaling in de algemene voorwaarden overeind laat want misschien is het kleurtechnisch of iets dergelijks wel mogelijk om een verschil van 10% te berekenen maar voor een normale consument is dit in ieder geval absoluut niet te controleren of uberhaupt visueel voor te stellen.
|
#34: Auteur: dof
Geplaatst: di 26 jun 2007 20:33
Eva schreef: | dof schreef:
Quote: | Maar naar onze mening hoort die 10% marge niet in 1x een andere kleurcode op te leveren, dan is het namelijk onzinnig om zo nauwkeurig te werken. Als je het verschil tussen junigeel en zongeel niet kan garanderen, waarom zou je mensen er dan wel uit laten kiezen? Noem het dan gewoon lichtgeel.
|
Helemaal mee eens.
Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat een rechter een dergelijke bepaling in de algemene voorwaarden overeind laat want misschien is het kleurtechnisch of iets dergelijks wel mogelijk om een verschil van 10% te berekenen maar voor een normale consument is dit in ieder geval absoluut niet te controleren of uberhaupt visueel voor te stellen. |
Dat dacht ik dus ook, kan er daarom een beroep worden gedaan op dwaling?
|
#35: Auteur: Eva
Geplaatst: wo 27 jun 2007 20:59
Nouja dwaling, non-conformiteit lijkt me makkelijker dan.
|
#36: Auteur: dof
Geplaatst: do 28 jun 2007 8:37
Eva schreef: | Nouja dwaling, non-conformiteit lijkt me makkelijker dan. |
Maar dan beroepen ze zich op die 10% afwijking
|
#37: Auteur: Eva
Geplaatst: do 28 jun 2007 19:03
Ja maar het is niet ondenkbaar dat dat beding onredelijk bezwarend is en daardoor door jullie vernietigd kan worden. Een onbegrijpelijk beding is namelijk ook onredelijk bezwarend en ik moet zeggen dat deze bepaling daar wat mij betreft wel voor in aanmerking komt. Dan kan je je dus gewoon alsnog beroepen op non-conformiteit.
Als (kleine) vereniging zouden jullie je op de reflexwerking kunnen beroepen.
|
#38: Auteur: bona fides
Geplaatst: do 28 jun 2007 19:33
En mocht "10% kleurafwijking" om één of andere reden toch begrijpelijk zijn, en mocht de afwijking ook onder deze bepaling vallen, dan gaat een beroep op non-conformiteit niet op, maar dan zie ik ook niet hoe je je ooit met succes op dwaling kunt beroepen.
Maar misschien kan dof uitleggen hoe hij aan de vereisten van art 6:228 BW denkt te voldoen.
|
#39: Auteur: dof
Geplaatst: do 28 jun 2007 21:23
bona fides schreef: | En mocht "10% kleurafwijking" om één of andere reden toch begrijpelijk zijn, en mocht de afwijking ook onder deze bepaling vallen, dan gaat een beroep op non-conformiteit niet op, maar dan zie ik ook niet hoe je je ooit met succes op dwaling kunt beroepen.
Maar misschien kan dof uitleggen hoe hij aan de vereisten van art 6:228 BW denkt te voldoen. |
Wij gingen er bij het sluiten van de overeenkomst vanuit dat het 10% zou zijn, tussen de kleur en de daarop volgende kleur en niet 10% over het gehele spectrum. Dit zou namelijk betekenen dat er geen verschil hoeft te zijn tussen bijvoorbeeld geel en oranje. Aangezien dit bedrijf producten levert waarbij de kleur van belang is en ze dus een groot aanbod aan kleuren aanbieden, mogen wij ervanuit gaan dat de afwijking tussen 2 kleuren zit. Als we hadden geweten dat het 10% over alle kleuren zou zijn, hadden we de overeenkomst niet gesloten
|
#40: Auteur: bona fides
Geplaatst: do 28 jun 2007 21:26
En de vereisten van art 6:228 BW? Of vergis ik me als ik dacht dat je rechten studeerde?
|
#41: Auteur: dof
Geplaatst: do 28 jun 2007 22:41
bona fides schreef: | En de vereisten van art 6:228 BW? Of vergis ik me als ik dacht dat je rechten studeerde? |
Ik studeer geen rechten.
|
#42: Auteur: bona fides
Geplaatst: do 28 jun 2007 23:34
dof schreef: | Ik studeer geen rechten. |
Dat verklaart. Goed, als non-conformiteit niet lukt zal dwaling hier ook niet lukken. Immers, als non-conformiteit niet lukt, dan voldoet de kleur aan de ovk en valt m.i. niet in te zien waarvoor het bedrijf je had moeten waarschuwen. Aan geen van de situaties onder art 6:228 lid 1 a, b of c BW is voldaan.
Hiermee zeg ik dus niet dat een beroep op non-conformiteit niet zal slagen. Ik denk eerder dat dat wel slaagt. Maar ik ben geen expert op het gebied van kleuren.
|
|