Vrijheid van meningsuiting of onrechtmatige daad?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Vrijheid van meningsuiting of onrechtmatige daad? Auteur: JetKroket BerichtGeplaatst: di 29 mei 2007 19:23
    —
Casus: iemand is actief in mening ventileren. Op een gegeven moment hangt hij/zij posters voor elk portiekraam (stadsvernieuwing, preferendum, tegen).

Heeft iemand het recht voor het raam van een algemene ruimte een (onwelgevallige) poster te plakken?
Maakt het uit of hij/zij in dat portiek woont?
Heeft iemand die in dat portiek woont het recht de (onwelgevallige) poster te verwijderen?


Laatst aangepast door JetKroket op za 02 jun 2007 18:14, in totaal 3 keer bewerkt

#2:  Auteur: JetKroket BerichtGeplaatst: di 29 mei 2007 19:58
    —
Aanvulling:

Op http://www.interbrewhoreca.nl/informatie/archiefmaand/index_F4D9A13026984C86A30F3FA008A91600.htm trof ik onderstaande tekst.

‘Posters plakken
U wilt het aanstaande evenement aan de buitenwereld bekend maken door mooie posters op te hangen. Plak niet op ieder aantrekkelijke plaats uw posters. Het illegaal plakken van posters op objecten in de openbare ruime en op (sloop)panden, het zogenaamde wildplakken, is voor iedere gemeente een doorn in het oog. Daarom is wildplakken strafbaar gesteld in de plaatselijke APV. Denk niet dat alleen degene die daadwerkelijk de posters plakt strafbaar is. Afhankelijk van de APV kan ook de organisator/ initiatiefnemer/ opdrachtgever tot het aanbrengen van illegaal plakwerk strafbaar zijn! Maak daarom gebruik van door de gemeente aangewezen plakplaatsen.’

De APV Arnhem: http://www.arnhem.nl/bi_brondoc/verordeningen/1983.pdf

Valt dit onder wildplakken?

#3:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: di 29 mei 2007 20:47
    —
Wanneer iemand een poster op jouw raam plakt, dan mag jij die poster natuurlijk verwijderen. Zie het desnoods als uiting van je eigen mening, meer voor de hand ligt je eigendomsrecht (of gebruiksrecht als huurder).

Een poster voor je eigen raam zou in beginsel toegestaan moeten zijn. Ik denk echter dat een particulier (niet-overheid) verhuurder dit in de huurovereenkomst kan verbieden.

De gemeente kan het plakken van posters reguleren, maar mag geen inhoudelijke eisen stellen (de formele wet kan en doet dat natuurlijk wel). De regulering mag niet zover gaan dat van het communicatiemiddel "posters plakken" geen gebruik van betekenis overblijft. Bij een gemeentelijk plakverbod zal de gemeente dus moeten voorzien in legale plakplaatsen. Zulke plekplaatsen mogen niet alleen ergens aan de rand van de gemeente te vinden zijn.

#4:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: di 29 mei 2007 22:59
    —
Om voor een eventuele grondrechtsbescherming in aanmerking te komen moet je eerst kijken of de posters wel voldoen aan wat daaronder valt. (Handels-)reclame is namelijk uitgesloten.

#5:  Auteur: JetKroket BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2007 12:53
    —
Quote:
Artikel 2.4.5 Plakken en kladden
1. Het is verboden de weg of dat gedeelte van een onroerende zaak dat vanaf de weg zichtbaar is te
bekrassen of te bekladden.
2. Het is verboden zonder schriftelijke toestemming van de rechthebbende op de weg of op dat
gedeelte van een onroerende zaak dat vanaf de weg zichtbaar is:
a. een aanplakbiljet of ander geschrift, afbeelding of aanduiding, aan te plakken of te laten
aanplakken of op andere wijze aan te brengen of te laten aanbrengen;
b. met kalk, krijt, teer of een kleur- of verfstof enige afbeelding, letter, cijfer of teken aan te brengen
of te laten aanbrengen.
3. Het in het tweede lid gestelde verbod is niet van toepassing indien gehandeld wordt krachtens
wettelijk voorschrift.
4. Het college kan aanplakborden aanwijzen voor het aanbrengen van meningsuitingen en
bekendmakingen.
5. Het is verboden de in het vierde lid bedoelde aanplakborden te gebruiken voor het aanbrengen van
handelsreclame.
6. Het college kan nadere regels stellen voor het aanbrengen van meningsuitingen en
bekendmakingen, welke geen betrekking mogen hebben op de inhoud van de meningsuitingen en
bekendmakingen.
7. De houder van de in het tweede lid bedoelde schriftelijke toestemming is verplicht die aan een
opsporingsambtenaar op diens eerste vordering terstond ter inzage af te geven.

Bron: APV Arnhem

Op de poster stond: ‘6 juni is er niets te kiezen dus waarom stemmen?’ Feitelijk onjuist en negatief. De poster is verwijderd. Door mij. Alleen in mijn eigen portiek. De dame die de posters achter elke portiekraam heeft gehangen, beschikt zelf over 4 ramen en over de daartoe bestemde aanplakborden. Gecommuniceerd heeft ze niet. De mensen die achter die portiekdeuren wonen, heeft ze deze mening toegedaan. Dáár ben ik op tegen. Beroerd is dat ze nu witheet is. Zij vindt dat ze het recht heeft.

De vraag rijst of lid 2 hier van toepassing is. Zo ja, wie is hier ‘de rechthebbende’?
Ik ga geen aangifte doen of zo.

#6:  Auteur: JetKroket BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2007 23:30
    —
Een mr. Frank Visser zaak?

#7:  Auteur: Marco Knol BerichtGeplaatst: do 31 mei 2007 0:29
    —
bona fides schreef:
Een poster voor je eigen raam zou in beginsel toegestaan moeten zijn. Ik denk echter dat een particulier (niet-overheid) verhuurder dit in de huurovereenkomst kan verbieden.

Niet in beginsel hoor. Het is toegestaan. De verhuurder moet jou namelijk ongestoord woongenot verschaffen en daar valt dus ook onder het mogen plakken van posters op je eigen (gehuurde) raam.

In het concrete geval waar Jet op doelt zou ik de reglementen van de VVE er op naslaan indien het (gedeeltelijk) koopappartementen betreft of anders het huurcontract met de verhuurder. De deur van de portiek is gemeenschappelijk en dus niet van de bewoonster in kwestie. Vaak is er wel iets opgenomen over het gebruik van gemeenschappelijke ruimten.

#8:  Auteur: JetKroket BerichtGeplaatst: do 31 mei 2007 12:44
    —
Er is geen woord opgenomen over het gebruik van gemeenschappelijke ruimten.

#9:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 31 mei 2007 12:52
    —
Ik vind verwijderen van een poster net zo goed een vorm van meningsuiting.

#10:  Auteur: JetKroket BerichtGeplaatst: do 31 mei 2007 13:28
    —
@Bona fides
Wil je hiermee zeggen dat ik de poster mocht verwijderen?

#11:  Auteur: Marco Knol BerichtGeplaatst: do 31 mei 2007 13:38
    —
Het ligt er natuurlijk aan hoe je die poster verwijderd. Als je de poster er af gescheurd hebt is dat vernieling van andermans eigendom. Razz

#12:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 31 mei 2007 14:16
    —
@Jet: ja, in ieder geval voor zover je in gelijke mate toestemming hebt van de rechthebbende. Aangezien jij daar woont (en die andere persoon ook of juist niet?) lijkt me dat wel het geval.

@Marco: inderdaad. Maar als de poster was vastgelijmd lijkt me sprake van bestanddeelvorming, en mag je denk ik wel uitgaan van impliciete toestemming van de eigenaar van het gebouw Wink.

#13:  Auteur: JetKroket BerichtGeplaatst: do 31 mei 2007 16:16
    —
Quote:
Het ligt er natuurlijk aan hoe je die poster verwijderd. Als je de poster er af gescheurd hebt is dat vernieling van andermans eigendom.

Poehh...De poster is nog heel, al ontbreken er 2 hoekjes. Van wie het eigendom is, is onbekend. Er staat niets over op. Ik kan niet voorstellen dat zij de posters zelf heeft laten drukken/maken. Schrijven wel, gezien de tekst! Rolling Eyes
Bekend verhaaltje, hé: bewijs... getuigen... sepot...
Quote:
@Jet: ja, in ieder geval voor zover je in gelijke mate toestemming hebt van de rechthebbende. Aangezien jij daar woont (en die andere persoon ook of juist niet?) lijkt me dat wel het geval.

Zij woont hier in de straat, gelukkig niet in mijn portiek. Very Happy
Quote:
@Marco: inderdaad. Maar als de poster was vastgelijmd lijkt me sprake van bestanddeelvorming, en mag je denk ik wel uitgaan van impliciete toestemming van de eigenaar van het gebouw .
De poster zat met plakbandjes tegen de ruit geplakt. Puke

#14:  Auteur: Michèle BerichtGeplaatst: do 31 mei 2007 18:16
    —
Storm in glas water. Buurtgenote plakt iets op jouw portiekdeur, jij haalt het er weer af.
Dat mevrouw nu gepist is zal best, maar dat moet zij weten. Is er verder nog een probleem, aangezien je schrijft over bewijs, getuigen en sepot?

#15:  Auteur: JetKroket BerichtGeplaatst: do 31 mei 2007 18:46
    —
Michèle schreef:
Storm in glas water. Buurtgenote plakt iets op jouw portiekdeur, jij haalt het er weer af.
Dat mevrouw nu gepist is zal best, maar dat moet zij weten.

Zo zie ik het het ook, Michèle.
Quote:
Is er verder nog een probleem, aangezien je schrijft over bewijs, getuigen en sepot?

Nee, was een schot voor de boeg.

#16:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: do 31 mei 2007 19:23
    —
Foei Michele, zo snel over een grondrecht heengestapt? Shame on you

Maar Jet, put troost uit het arrest Uitingsvrijheid: toestemming van de eigenaar is een gerechtvaardigde beperking op die vrijheid.

Quote:
Plakken. "Voorafgaand verlof" heeft uitsluitend betrekking op verlof van de overheid. Voorafgaande toestemming van rechthebbende (dat kan ook de overheid in privaatrechtelijke hoedanigheid zijn) levert geen strijd op met art 7 lid 1 GW en is een beperking die geoorloofd is op basis van 10 EVRM. Daarbij speelt in dit geval mee dat gekeken werd in hoeverre gebruiksmogelijkheden van enige betekenis overblijven.


Brutale mevrouw, trouwens.

#17:  Auteur: JetKroket BerichtGeplaatst: za 02 jun 2007 18:18
    —
De poster zijn verwijderd, behalve die voor het raam van haar eigen portiek. Ik neem aan dat de buurt "heeft gesproken". De posters waren afkomstig van de SP.

#18:  Auteur: Marco Knol BerichtGeplaatst: zo 03 jun 2007 3:28
    —
bona fides schreef:
@Marco: inderdaad. Maar als de poster was vastgelijmd lijkt me sprake van bestanddeelvorming, en mag je denk ik wel uitgaan van impliciete toestemming van de eigenaar van het gebouw Wink.
Ik denk het niet. In de eerste plaats zou het dan geplakt moeten zijn met waterglas teneinde bestanddeelvorming plaats te laten vinden en de meeste gebouw eigenaren zijn daar zeer zeker niet van gediend. Wat plakken met waterglas overigens soms des te leuker maakt. Twisted Evil Plak je gewoon met lijm of plakband dan is een poster meestal zonder (noemenswaardige) schade te verwijderen en is er dus geen sprake van bestanddeelvorming. Ten tweede is het mij wat al te makkelijk om uit te gaan van impliciete toestemming van een particulier eigenaar, zeker met alle (publieke) plakverboden van de laatste tijd. Als het nou een van overheidswege geplaatste vuilnisbak was (A4 past prima Wink ).

En nu ze niet in dezelfde portiek woonde was ze ook niet deelgerechtigde en is de discussie simpel. Ze is in het geheel niet gerechtigd zonder toestemming iets op te plakken. Jij bent wel grechtigd de poster van jouw eigendom te verwijderen zou ik denken.

En voorzover er sprake zou zijn van bestanddeelvorming; dan was de poster nu van jou en je portiekgenoten. Als je 'm zou willen verbranden, verscheuren, opeten of anderzins, prima.



Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl