Verschillen vreemdelingenrecht en 'regulier' bestuursrecht
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Bestuursrecht

#1: Verschillen vreemdelingenrecht en 'regulier' bestuursrecht Auteur: MarijnP BerichtGeplaatst: do 19 apr 2007 15:46
    —
Voor een project moet ik onder andere een betoog schrijven. In dit betoog moet ik verschillende vragen beantwoorden, onder andere wat de verschillen zijn tussen het vreemdelingenrecht en het reguliere bestuursrecht. Ik vind het nogal moeilijk (de literatuur die ik hier over heb is nogal abstract) en heb een paar vragen. Zouden jullie me hier mee kunnen helpen?

Ik weet dat in het vreemdelingenrecht:
- Beweringen die een asielzoeker doet die met bewijs worden gestaafd een volle toetsing krijgen
- Beweringen van een asielzoeker die niet worden gedaan gestaafd met bewijs worden marginaal (of zelfs ultra-marginaal) getoetst op geloofwaardigheid. Redenering hierachter is dat de minister veel beter dan de rechter kan oordelen of een dergelijke bewering geloofwaardig is of niet.
- De vreemdelingenrechter toetst ex nunc.

Een duidelijk verschil is natuurlijk dat de bestuursrechter ex tunc toetst. De rest vind ik echter niet zo makkelijk Razz

Een aantal vragen:
- Kan je stellen dat bij het reguliere bestuursrecht de beslissing van het bestuursorgaan marginaal worden getoets, maar de feiten waar die beslissing op wordt gebaseerd een vol worden getoetst? Of is er helemaal geen sprake van een toetsing van feiten?

Als de eerste vraag met ja kan worden beantwoord, kan je betogen dat dit een verschil is met het vreemdelingenrecht. Je zou namelijk kunnen zeggen dat het toetsen van de geloofwaardigheid van de asielzoeker het toetsen is van de feiten waar vanuit wordt gegaan.
- Is artikel 8:69 AWB ook van toepassing op het vreemdelingenrecht? Ik meen namelijk iets gelezen te hebben wat er op duidt dat dit niet zo is. Ik kan dit echter niet terugvinden.

En verder kom ik niet echt eigenlijk. Bedankt voor de antwoorden alvast. Als jullie verder nog aanwijzingen hebben hoor ik die natuurlijk ook graag. Smile

#2:  Auteur: Machiel BerichtGeplaatst: do 19 apr 2007 16:36
    —
Raadpleeg eerst eens dit boekje:

G.M.H. Hoogvliet, "De Awb en het vreemdelingenrecht", Kluwer 2002

ISBN10: 9026826737 | ISBN13: 9789026826733

Dit boekje geeft antwoord op al je vragen...

#3:  Auteur: MarijnP BerichtGeplaatst: do 19 apr 2007 17:05
    —
Oke bedankt, heb een exemplaar gereservaard bij de universiteitsbibliotheek en ga hem morgne ophalen.

Een vraag echter: volgens de informatie van de bibliotheek is het een boek uit 2001, terwijl de vreemdelingenwet pas in 2002 in ging. Dit boek gaat wel over de recente wetgeving, toch? (zal wel, maar je kan niet voorzichtig genoeg zijn Wink)

#4:  Auteur: Machiel BerichtGeplaatst: vr 20 apr 2007 9:46
    —
Ja hoor, geen zorgen...

#5:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 04 mei 2007 22:06
    —
Het vreemdelingenrecht kent besluiten zonder rechtsgevolg. Het reguliere bestuursrecht volgens mij niet. (Al kun je bij een normaal Awb-besluit gericht tot een niet-identificeerbaar persoon natuurlijk moeilijk spreken van rechtsgevolg.)



Rechtenforum.nl -> Bestuursrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl