De kosten van een testament
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken
Ga naar pagina Vorige  1, 2  Laat alle berichten zien
Rechtenforum.nl -> Notariaat

#16:  Auteur: HardeHarry BerichtGeplaatst: ma 12 feb 2007 18:39
    —
En Marco, gedachten over mijn vraag over de berkening van de legitieme? Ik zie dat je erfrecht in je pakket hebt.

#17:  Auteur: Flash BerichtGeplaatst: ma 12 feb 2007 18:46
    —
HardeHarry schreef:
De notaris die je belt zal (net als op de website) zijn basis-adviesprijs geven (vooral mensen niet afschrikken), want die heeft ook geen idee hoeveel werk jij hem zult bezorgen. ALs het dan met extra besprekingen uit de hand loopt, dan krijg je "meerwerk", net als bij aannemers. Vraag maar op kantoor hoe dat werkt.

En dat is het voordeel van www.maakjeeigentestament.nl, daar kun je in alle rust achter je computer dingen uitzoeken en als je het dan niet snapt, dan stel je gewoon per email een vraag. Kantoorbezoek is zo uit de tijd!

Dat mensen na een testament-check er achter komen dat hun situatie veranderd is en DUS een nieuw testament moeten, verbaast me niks. Jou wel? Kassa!


Dan geloof ik dat ik wereldvreemd ben en waarschijnlijk op een kantoor met een hoog liefdadigheidsgehalte werk. In ruim 1,5 jaar heb ik nog nooit terug hoeven komen op een gedane offerte voor een testament. Ook andere collega's niet en ik hoef dus niet te vragen hoe dit werkt aangezien ik op kantoor gewoon de ogen en oren open heb.

Over het feit dat kantoorbezoek uit de tijd is, is denk ik al genoeg gezegd hierboven.

#18:  Auteur: HardeHarry BerichtGeplaatst: ma 12 feb 2007 22:19
    —
Des te beter.

Maar hoeveel mensen begrijpen ook het testament dat ze mee krijgen? En wat nu als die drie keer terug komen met vragen? Blijft de prijs dan ook onder de 200 Euro?

#19:  Auteur: Flash BerichtGeplaatst: ma 12 feb 2007 23:53
    —
Je hebt mij nooit horen zeggen dat een testament onder de € 200,- is. Ik heb inmiddels wel testamenten besproken waar voor het passeren van de akte twee bespreking aan vooraf zijn gegaan en ook nog een uitgebreide belehrung bij het passeren van de akte. En daar wordt gewoon het 'standaardtarief' voor gehanteerd. Mochten de mensen achteraf nog vragen hebben dan gaat ook niet alsnog de 'meter' lopen.

#20:  Auteur: HardeHarry BerichtGeplaatst: di 13 feb 2007 0:36
    —
Maar wat betalen mensen daar dan voor?

#21:  Auteur: Flash BerichtGeplaatst: di 13 feb 2007 9:37
    —
Meer dan € 200,- in ieder geval. Over de precieze hoogte ga ik hier geen uitspraken doen. Ik weet dat wij in verhouding met de 'concullega's' niet duur zijn. Daarbij klagen de clienten ook niet over de tarieven die wij hanteren. Dit ook niet bij anonieme evaluatieformulieren die na het passeren worden toegestuurd.

Feit blijft dat het moeilijkste is dat je aan de clienten duidelijk moet maken waarom je een bepaald tarief hanteert en wat de client daarvoor terugkrijgt. Tot op heden gaat dat ons best goed af.

#22:  Auteur: HardeHarry BerichtGeplaatst: di 13 feb 2007 20:32
    —
Hmmm, als ik het goed zie, gaat het dus om de "marketing" van de testamenten.

Hoe maak je mensen duidelijk waarom je jouw tarief hanteert? Dat lijkt me een hele lastige. Gewoon zeggen dat je elke stuiver waard bent is natuurlijk geen optie.

En hoe maak je mensen duidelijk dat dit hun optimale testament is? Hmmm, weer terug bij de vraag van Job.

Ik heb van een grote bank wel eens een estate planning testament gezien waar die mensen echt veel geld voor betaald hadden. Daar moest ik even naar kijken (second opinion). Kom ik erachter dat de bank niet eens "opgemerkt" had dat die mensen een gehandicapt kind hadden. Toch vervelend!

#23:  Auteur: Flash BerichtGeplaatst: di 13 feb 2007 22:27
    —
Helemaal mee eens. En de 'marketing' van het testament zoals jij dat noemt, is één van de grootste problemen van het notariaat. Hoe maak je als (kandidaat)notaris duidelijk aan een 'leek' dat de tarieven die gehanteerd worden ergens op zijn gebaseerd.

#24:  Auteur: HardeHarry BerichtGeplaatst: di 13 feb 2007 22:50
    —
Tja ... Wie daar het antwoord op weet ...

#25:  Auteur: mieke2 BerichtGeplaatst: di 13 feb 2007 23:03
    —
Flash schreef:
En de 'marketing' van het testament zoals jij dat noemt, is één van de grootste problemen van het notariaat. Hoe maak je als (kandidaat)notaris duidelijk aan een 'leek' dat de tarieven die gehanteerd worden ergens op zijn gebaseerd.


Simpel. Door allereerst een eenvoudige berekening te maken van de vaste lasten van het kantoor. De vaste lasten in ruime zin uiteraard, conform de realiteit. En die deel je vervolgens op zoiets als medewerkers, kantooruren, aantal betalende cliënten e.d. Daarnaast zijn er (dacht ik) de vergelijkende overzichten (en websites) qua notaristarieven. Mocht je daar "hoog" scoren vergelijkenderwijs, dan moet 'm dat toch ergens in zitten? En kan je dat zó vertalen naar de cliënt toe dat deze blij is bij jou terechtgekomen te zijn, en niet bij een ander?

Er zijn m.i. maar weinig Nederlanders die zich tot een notaris wenden, maar die niet zelf een beetje kunnen rekenen en/of het belang van geld en continuïteit inzien. Eens temeer als ze komen voor een testament.

(mijn 2 cent)

#26:  Auteur: Flash BerichtGeplaatst: wo 14 feb 2007 8:03
    —
Zo simpel is het niet hoor. Want met de vaste lasten ben je er niet. Er komt ook het uurtarief van de medewerkers bij kijken en voor een de notaris en de kandidaten ligt die relatief hoor. Probeer dat maar eens te verantwoorden.

#27:  Auteur: mieke2 BerichtGeplaatst: wo 14 feb 2007 11:27
    —
Flash excuus voor mijn gebrek aan duidelijkheid. Maar in mijn optiek horen personeelskosten e.d. ook altijd tot de vaste lasten van een werkgever. De personeelskosten in ruime zin: niet alleen de bruto salarissen + wat daaroverheen nog moet worden afgedragen. Maar ook zaken als bijscholing, pensioenen, continuïteitswaarborg, enz.enz. Dus de kantoorkosten.
Globaal is daar wel een schetsje van te maken dat bij onwetenden een soort van Aha-Erlebnis teweegbrengt. Dat cliënten nogal wat geld kwijt zijn aan uurtarieven voor juridische hulp (advocatuur, notariaat) is geen nieuws. Men weet niet beter, al zullen sommigen inderdaad zich van tevoren oriënteren op de verschillende tarieven tussen kantoren onderling. Een nouveauté sinds een paar jaar. En daar kan je "winst" liggen: excelleren door kwaliteit en specialisme en vooral door je te verdiepen in de situatie en lange-termijn belangen van die, specifieke cliënt (particulier of zakelijk).

(Niet dat ik het overigens ooit handig of verstandig heb gevonden om notarissen aan concurrentiestrijd uit te leveren. Er zijn er a.g.v. die wijziging al teveel failliet gegaan die kennelijk het ware ondernemerschap misten. Niet zo vreemd voor het beroep van notaris, m.i.).

#28: kosten testament Auteur: W. de Haan BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2007 18:46
    —
Voor het notariaat is de personen- en familiepraktijk vaak een verliespost. Men behaalt de inkomsten uit de OG-praktijk en uit de rechtspersonenpraktijk. Sinds de OG-markt door een grotere concurrentie tussen notariskantoren wordt gekenmerkt, is het duidelijk te merken dat zelfs kleine kantoren voor bepaalde standaard-akten helaas HOGE bedragen rekenen. Zelfs voor de oprichting van een goed-doelstichting met zeer eenvoudige statuten was ik 1 jaar geleden nog 416,50 Euro kwijt. Zelfs als je dan niet eens verschijnt om de oprichtingsakte te ondertekenen, maar een volmacht hebt afgegeven!

#29:  Auteur: Marco S BerichtGeplaatst: di 17 apr 2007 13:49
    —
Vergeet overigens de 19%BTW niet!
Overigens ben je al snel anderhalf uur kwijt aan het maken van een testament. En dan heb ik de voorbespreking en het passeren (met de bijbehorende niet voor het testament relevante juridische vragen)



Rechtenforum.nl -> Notariaat

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ga naar pagina Vorige  1, 2  Laat alle berichten zien
Pagina 2 van 2

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl