verkeersprobleempje is een probleem geworden.
#16: Auteur: Pax et iustitia
Geplaatst: di 12 dec 2006 0:10
StevenK schreef: | Pax et iustitia schreef: | StevenK schreef: |
Als je regels overtreedt, moet je ook bereid zijn de consequenties te aanvaarden. |
Ik vind dit een wel hele flauwe opmerking, ik zie dat je niet echt strafrechtadvocaten spirit hebt maar hou het wel even voor je dan.
|
Wat is dat nu weer voor onzin ? Wat ik hierboven schrijf is gewoon dezelfde instelling die ik had toen ik met een 70cc brommer rond reed.
|
Maar wel lekker makkelijk met zo een instelling, komt er een cliënt naar je toe en wat jij dan zegt is, tjaa meneer, wie regels overtreed moet maar voor de consequenties opdraaien, kan ik weinig aan doen.
Zo kwam jouw reactie op mij over, misschien bedoelde je het anders.
|
#17: Auteur: tikSimone
Geplaatst: di 12 dec 2006 8:48
Wie regels overtreedt moet bereid zijn de consequenties te aanvaarden is iets anders.
En als strafrechtadvocaat hoef je toch niet alle "goed" te vinden? Je kunt toch niet recht praten wat duidelijk krom is? Wel kun je proberen de schade voor de cliënt te beperken.
Lijkt mij dan.
Maar eerst iets doen en dan piepen dat je daar het gevolg niet van wilt dragen is niet echt reëel.
Enfin, terug naar topic? Heeft iemand een idee wat voor soort straffen voor dergelijke feiten worden opgelegd?
|
#18: Auteur: StevenK
Geplaatst: di 12 dec 2006 9:02
Pax et iustitia schreef: | Maar wel lekker makkelijk met zo een instelling, komt er een cliënt naar je toe en wat jij dan zegt is, tjaa meneer, wie regels overtreed moet maar voor de consequenties opdraaien, kan ik weinig aan doen.
Zo kwam jouw reactie op mij over, misschien bedoelde je het anders. |
Dat is wel hoe ik het bedoelde en wanneer er een client bij mij komt met zo'n probleem is dat ook mijn eerste reactie. Wil hij of zij dat ik toch een verdediging insteek, dan doe ik dat en daarbij haal ik ook alles uit de kast. Maar zeker wanneer de client wist dat hij of zij iets fout deed, zal ik hem of haar daar toch duidelijk op wijzen en ook vertellen dat wanneer hij verliest, dat komt door wat hij gedaan heeft, niet door wat ik daarna voor hem doe.
|
#19: Auteur: guegueka
Geplaatst: wo 13 dec 2006 0:15
hey,
Ik doe werktuigbouwkunde als opleiding.
Ik ben na de inbeslagname van de quad heel vaak in contact gekomen met de politie omdat de politie de heletijd zei dat de quad zoiezo vernietigd zal worden en ivm project mocht ik de quad op het politie bureau nog testen. Eenmaal op de politie bureau mocht ik meteen vertrekken omdat ik me niet aan de afspraken hield. terwijl er helemaal geen directe afspraken gemaakt waren. Ook vonden dat ik onprofessionele meetapparatuur bij had. Terwijl ik nog uitlegde dat ik met alleen de camera de aantal decibel die de quad produceerd kan meten en ook het toerental doormiddel van het geluid kan berekenen dmv redelijk constante frequentie die er ontstaat.
Verder had de teamchef mij ook beloofd dat ik ivm project de motorblok zoiezo terug zou krijgen en dat hij zou proberen dat de quad ook weer terug bij de eigenaar kwam.
Mijn vader was ook van plan om een klachten brief te schrijven omdat het zijn quad is, maar de politie vertelde dat mijn vader mij dan moet aanklagen voor diefstal van de quad. En dan zou ik een nog veel ergere straf krijgen. Helaas dat ik dit forum pas laat zag. Ik heb op meerdere fora's mijn situatie staan.
Ik laat jullie allemaal weten wat mijn staf is.
allemaal heel erg bedankt voor het advies.
|
#20: Auteur: guegueka
Geplaatst: wo 13 dec 2006 0:27
Ik heb nog een vraagje over de taakstraf.
Hoe worden de aantal uren gerekend?
Want als ik straks nou bv 200uur moet werken voor een boete van 600 euro kan ik beter iets regelen met mijn ouders dat ik het over 5 jaar betaal. Want ik doe nu eerste jaar werktuigbouw in den bosch en heb het echt te druk om een heel jaar lang elk weekend te werken.
|
#21: Auteur: bona fides
Geplaatst: wo 13 dec 2006 1:37
Wanneer een rechter je veroordeelt heb je niets te kiezen, al moet je wel aanvoeren dat je nauwelijks over geld beschikt, en dat je midden in je opleiding zit. De rechter moet dat in zijn overweging meenemen. Het is dus belangrijk dat je goed aangeeft wat je persoonlijke omstandigheden zijn. Vertel ook dat het knutselen aan de quad rechtstreeks in verband staat met je opleiding, en dat je begrijpt dat wat je gedaan hebt fout was en dat je daar spijt van hebt.
Maar als je alleen naar het openbaar ministerie hoeft, gaat het vermoedelijk eerder om een transactievoorstel. Misschien valt daarbij iets te onderhandelen (geen idee). Ook hier kun je je persoonlijke omstandigheden toelichten, neem ik aan. Wanneer het voorstel echt niet aanvaardbaar is, kun je weigeren. Dan wordt het een rechtzaak.
Zoals je eigenlijk wel merkt zou je er echt een advocaat bij moeten hebben. Laat je in ieder geval goed informeren over de voors en tegens van je eventuele keuze (wel/niet aanvaarden van een transactievoorstel).
|
#22: Auteur: guegueka
Geplaatst: wo 13 dec 2006 12:33
hey,
ik snap niet wrom er steeds gezegd wordt dat er geen rechter aanwezig zal zijn want dat was er dus wel!!
Maar ik heb goed nieuws. DE quad komt weer terug bij de eigenaar
en ik heb krijg 200euro boete voorwaardelijk binnen 2jaar. Ik als ik deze 2jaar me geen stomme dinge doe met scooters enzo hoef ik niks te betalen.
Dat zal ook zeker gebeuren ik heb mijn lesje wel geleerd
verder heel erg bedankt allemaal
|
#23: Auteur: LeChat
Geplaatst: wo 13 dec 2006 12:47
Dat valt dan alles mee!
En wat de aanwezigheid v/d rechter betreft: wij hadden/hebben hier natuurlijk niet de beschikking over alle (schriftelijke) info van jouw specifieke geval (wat er in de brief stond waarin je werd 'uitgenodigd' bijv.). Het komt echter zeker voor dat je eerst alleen door het OM wordt opgeroepen en dat er dan dus geen rechter bij is, maar kennelijk is dat stadium in jouw geval overgeslagen en ben je niet eerst 'gehoord', maar is er meteen een zaak van gemaakt en een uitspraak v/d rechter gekomen.
|
#24: Auteur: tikSimone
Geplaatst: wo 13 dec 2006 15:29
Hee, gefeliciteerd! Dat is gelukkig goed afgelopen.
|
#25: Auteur: Volento Deo
Geplaatst: do 14 dec 2006 2:11
Feli!
|
|