Digitaal geven van vergunningen
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Bestuursrecht

#1: Digitaal geven van vergunningen Auteur: Hanifa BerichtGeplaatst: wo 25 okt 2006 13:59
    —
Quote:
Rijkswaterstaat verleent vergunningen digitaal
Nieuwsbericht | 24-10-2006
Het aanvragen van vergunningen voor het beginnen van een kanoverhuurbedrijf aan de Maas kan vanaf nu digitaal. Het is slechts één voorbeeld van vergunningen die nodig zijn in het kader van de Wet Beheer Rijkswaterstaatswerken (Wbr) die nu digitaal kunnen worden aangevraagd. Het digitale loket is het eerste belangrijke resultaat van een landelijk programma van Rijkswaterstaat om meer diensten via internet af te handelen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat meer dan vijftig procent van de klanten van Rijkswaterstaat aanvragen en correspondentie digitaal via internet wil afhandelen.
Als een burger of een bedrijf iets wil doen in de nabije omgeving van een object dat in beheer is van Rijkswaterstaat dan moet daarvoor een Wbr vergunning worden aangevraagd. Denk bijvoorbeeld aan eerder genoemd kanoverhuurbedrijf, of aan een reclamezuil direct langs een snelweg. Via internet kan ook de voortgang van de aanvragen kan digitaal worden gevolgd worden. Met het digitale loket worden ook de administratieve lasten beperkt. Bovendien zijn vergunningaanvragen via het elektronische loket sneller te beoordelen.
Rijkswaterstaat treft verdere voorbereidingen om ook voor de overige wetten waarvoor zij verantwoordelijk is, vergunningen digitaal te kunnen aanvragen, volgen en behandelen. Het gaat daarbij om bijvoorbeeld de Scheepsverkeerswet, Wegenverkeerswetgeving en de Wet Verontreiniging Oppervlaktewateren.
Kijk voor meer informatie op de vergunningensite van Rijkswaterstaat


Ik vraag me af hoe dit zich verhoudt in de verplichting dat een besluit schriftelijk genomen moet worden. Of heb ik het nou helemaal mis? Email / internet was volgens mij nog niet als schriftelijk geaccepteerd toch?

#2:  Auteur: ergo sum BerichtGeplaatst: wo 25 okt 2006 14:06
    —
Rijkswaterstaat verleent vergunningen digitaal, Rechtennieuws.nl

#3:  Auteur: Hanifa BerichtGeplaatst: wo 25 okt 2006 21:49
    —
Had ik niet gezien. Solly.

Maar hoe verhoudtdat zich dan toch in het schriftelijke? Zie mijn eerdere vraag?

#4:  Auteur: Arnoud Engelfriet BerichtGeplaatst: wo 25 okt 2006 23:03
    —
Dat is al een tijdje geregeld in de Awb, zie afdeling 2.3 van de Awb.

Met name "In het verkeer tussen burgers en bestuursorganen kan een bericht elektronisch worden verzonden, mits de bepalingen van deze afdeling in acht worden genomen" (art. 2:13). Er zijn uitzonderingen, mitsen en maren, maar als een bestuursorgaan het netjes regelt (zoals hier) dan mag het.

Heb het ook gelijk maar even op mijn site gezet.

Arnoud

#5:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 26 okt 2006 0:10
    —
Vreemd genoeg kun je geheel elektronisch belastingaangifte doen, maar wordt een per fax ingediend bezwaarschrift door de belastingdienst geretourneerd. Hier speelt vermoedelijk art 2:15 Awb, het bestuursorgaan moet kenbaar hebben gemaakt dat de elektronische weg open staat. Maar dat een fax niet geaccepteerd wordt ipv een brief verbaast me wel.

#6: Motivering beleid Auteur: Donkj02 BerichtGeplaatst: wo 13 dec 2006 21:38
    —
Uitleg over het beleid van de Belastingdienst (CPP2807M) vind je ook in de antwoorden op de diverse kamervragen over dit onderwerp

Reden is voornamelijk het gebrek aan waarborgen voor de vertrouwelijkheid (die de postwet bij een brief wel biedt)



Rechtenforum.nl -> Bestuursrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl