No cure no pay nu bij wet verboden
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Nou, dat kan toch best apart? Of je de ncnp-regels probeert te ontduiken zou een aspect van niet integer handelen zijn, maar het onderwerp integriteit is natuurlijk heel breed. Voor of tegen ncnp is dan weer een aparte discussie. |
Prima idee, maar dan lijkt het me wijs om dan ook (voor mij in ieder geval) bij deze twee onderwerpen te blijven, voorlopig. We lopen anders het "risiko" dat er een veelheid aan zaken alhier verschijnen, daarmee wordt het discussie-gebied te breed lijkt me.
Ook hoop ik dat mike V wederom deelneemt aan de discussie ![]() |
Maar dit forum behandelt ook een veelheid aan vragen en onderwerpen! ![]() Het is niet de bedoeling dat deze draad gebruikt wordt voor een heel ander onderwerp. Een integriteitsdraadje zou bijvoorbeeld opgestart kunnen worden in de rubriek Advocatuur. |
![]() En ik verwacht dat Mieke daar een prima bijdrage aan gaat leveren! |
Ok, mieke v , waar ben je? |
Nieuw op Recht.nl en een aanvulling voor deze (inmiddels ietwat ingeslapen ![]()
Zie ook het rapport zelf:Rapport "Resutlaatgerichte beloningssystemen voor advocaten Van de onderzochte landen blijkt Nederland het enige land waar een beloningssysteem als 'no cure no pay' niet gebaseerd is/kan worden op een formele wet (huidige situatie) en waar de bestaande regels bovendien door de advocatenorde zijn opgesteld. |
[quote="LeChat"]Nieuw op Recht.nl en een aanvulling voor deze (inmiddels ietwat ingeslapen ![]()
Advocatenorde misschien ietwat zenuwachtig aan het worden hoop ik ![]() ![]() |
Waarom zou je als client iets betalen voor zaken die door onderlinge afspraken niet gewonnen worden ?
Waarom zou je aan een advocaat - die zijn vak verstaat - niet kunnen vragen om de zaak aan te nemen voor een bepaald bedrag (en niet hoger) ? Wij moeten het kaf van het koren scheiden want de afgelopen jaren is het aantal advocaten explosief gestegen. Zij vissen allemaal in dezelfde vijver naar potentiele klanten. Hierbij worden vaak te grote verwachtingen geschapen over het winnen van een zaak. Soms komt dit al direct tot uiting na ondertekening van de opdracht. Dan worden de eerdere verwachtingen "genuanceerd" maar zit men aan de overeenkomst vast. Het bevorderen van meer concurrentie door "no cure no pay" of zaken tegen een vaste aanneemsom is niet verkeerd en gebeurt in de dienstverlening wel meer. |
Bij mijn weten kan en gebeurt dat ook.
Maar hoe zorg je er dan voor dat de mensen met een zaak die veel tijd vergt en weinig geldelijk belang heeft toch adequate hulp krijgen? Want dat is de kern van het bezwaar tegen het toestaan van no cure, no pay: op de zaken die veel geld opleveren, zullen de kantoren wel de concurrentie aangaan, maar juist de zaken met een beperkt belang zullen dan op aandacht van weinig advocaten kunnen rekenen. Want laten we wel wezen: je kunt beter 30% van een schadevergoeding van 3 ton krijgen, dan 30% van de kinderalimentatie, nog afgezien van de vraag of het moreel wel verantwoord is om daar een percentage van in te pikken. |
![]() |
Ik dacht het no cure no pay zou erbij komen ? Dus die mensen worden dan op de oude manier geholpen. |
Er start een experiment.
Zou daar nou vanuit de beroepsgroep echt behoefte aan zijn? Je zult toch altijd iets voor je werk willen krijgen? |
Natuurlijk bestaat daar behoefte aan, anders zou het überhaupt niet spelen en hadden we deze thread niet gehad.
Of bedoel je de vorm waarin dit experiment wordt gegoten?
Kom zeg, iemand die zo nodig een kansloze zaak wil beginnen mag daar toch zelf wel voor betalen? No cure no pay lijkt me nu juist een mooie manier om te zorgen dan mensen die duidelijk in hun recht staan, dat recht ook kunnen halen. Juist bij letselschade lijkt me dat zinvol. |
Ik snap de hele discussie niet meer over dit onderwerp. Als advocaat zijnde wordt ik door iemand benaderd, welke iemand mij beloont voor mijn aktiviteiten wanneer ik de zaak "win". Zo niet dan ben ik mijn tijd is geld kwijt. Da's mijn beslissing, wat is daar toch tegen? Als daarnaast de mensen die geen procedure kunnen bekostigen worden geholpen door de RvR dan is er toch niks mis? |
Na enig gegoogle kom ik erachter dat "no cure no pay" eigenlijk alleen in Nederland de gebruikelijke uitdrukking is. In de VS heet het "contingent fee", in het VK "conditional fee", ook wel aangeduid als het "no win, no fee" systeem.
Volgens de Wikipedia entry is dit echter juist het systeem achter contingency fees / "no win, no fee" in de VS:
Het door het kabinet voorgestelde systeem lijkt meer op het Engelse:
|
Rechtenforum.nl -> Pro - Contra
Tijden zijn in GMT + 2 uur |
|