Studieboeken: een mega investering
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende  Laat alle berichten zien
Rechtenforum.nl -> Boeken & zo

#16:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: di 05 sep 2006 22:59
    —
Ik geloof dat Simone het wel begreep Wink

#17:  Auteur: Plussus BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2006 14:02
    —
Als studieboeken een grote investering zijn ... dan komt dat lijkt mij vooral doordat je aan het begin van het studiejaar ineens een groot bedrag moet ophoesten.

Is het interessant als je gespreid zou kunnen betalen? Dan zou je het boekenbedrag b.v. in een aantal maandelijkse afschrijvingen kopen.

In de discussie omtrent tijdschriftprijzen komt een vergelijkbaar probleem om de hoek ... de tijdschriften zijn wel interessant, maar de prijs is aan de hoge kant. Je geld komt elke maand binnen en je wilt ook in de eerste maand van je studie minimaal dagelijks iets eten.

#18:  Auteur: MiriamvL BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2006 15:07
    —
Ja, dat zou echt handig zijn... Ik koop nu ook alleen de spullen die ik meteen nodig heb, dingen die ik pas in het tweede deel van het semester nodig heb koop ik pas tegen die tijd...

#19:  Auteur: Volento Deo BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2006 23:07
    —
Dat kan ook zeer nadelig werken in de (nabije) toekomst. Omdat er toch niets meteen uit je zak verdwijnt, kan een student(e) in de verleiding raken om erg veel uit te geven (zoals extra boeken of elke keer een nieuwe druk dat eigenlijk niet echt nodig is). Zo veel dat hij/zij later in de moeilijkheden komt om het bedrag terug te betalen (ondanks dat dat gebeurd in termijnen).

#20:  Auteur: Plussus BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2006 23:14
    —
OK ... maar het probleem van financieel plannen zal je de rest van je leven houden in dat geval.

Ik zou me kunnen voorstellen dat je het beter in de hand houdt als je ergens kunt zien wat je nog te betalen saldo is. B.v. elke keer als je op een site inlogt zie je wat je nog te betalen hebt.

Voordeel van een beetje spreiding in je betalingen is dat je niet plots zwaar blut bent ... nadeel dat je kans hebt dat je jezelf rijk rekent.

#21:  Auteur: Volento Deo BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2006 23:15
    —
In ieder geval zou een mogelijkheid daartoe mooi zijn. Voor de rest mag een student dan zelf beslissen of hij/zij er gebruik van maakt.

#22:  Auteur: Plussus BerichtGeplaatst: do 28 sep 2006 21:49
    —
Tja ... voorlopig hangt het geheel even op de techniek. Eenmalige incasso is geen probleem, en in 1x incasseren bij een automatische incasso kan ook prima. Maar een bedrag in delen incasseren is technisch op dit moment nog niet even simpel geregeld.

Zodra dat onder de knie is ... gaat er zeker zoiets komen. Cool

#23:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: do 28 sep 2006 23:24
    —
Vraag maar even na hoe de EUR het doet. Collegegeld kan immers ook in delen worden geincasseerd. Je kunt toch gewoon "eenmalige" incasseringsopdrachten voor in de toekomst ingeven?

#24:  Auteur: Plussus BerichtGeplaatst: vr 29 sep 2006 0:50
    —
Dat klopt op zich wel ... maar die moet je dan allemaal met de hand ingeven. En handwerk maakt het zo duur dat er dan verlies wordt geleden.

Met de kortingsregeling uit de Wet op de vaste boekenprijs lijkt alles heel leuk ... maar er is ook een wettelijke verplichting om alles met administratieve bewijzen te kunnen onderbouwen bij een eventuele controle door de overheid.

Als je alles bij elkaar optelt (investeren in software, administratie, etc.) is de minimale winst die er was al verdampt.

#25:  Auteur: Volento Deo BerichtGeplaatst: vr 29 sep 2006 7:12
    —
Ja maar het is leuk voor de arme student Hypocrite

#26:  Auteur: RemcoJansen BerichtGeplaatst: vr 29 sep 2006 9:45
    —
Plussus schreef:
Dat klopt op zich wel ... maar die moet je dan allemaal met de hand ingeven. En handwerk maakt het zo duur dat er dan verlies wordt geleden.

Met de kortingsregeling uit de Wet op de vaste boekenprijs lijkt alles heel leuk ... maar er is ook een wettelijke verplichting om alles met administratieve bewijzen te kunnen onderbouwen bij een eventuele controle door de overheid.

Als je alles bij elkaar optelt (investeren in software, administratie, etc.) is de minimale winst die er was al verdampt.


Je zou bijna medelijden met Plusses en andere boekhandels krijgen. Voor de introductie van de euro was een studieboek betaalbaar, maar nu kost een gemiddeld juridisch handboek minstens 50 à 60 euri.,,,dit zijn absurde prijzen. Dat de prijzen zeer gestegen zijn, bevestige mij de medewerkster van Jongbloed in Leiden (echt een dametje trouwens).
Er wordt momenteel genoeg verdiend aan studieboeken, zeker nu Kluwer veel boeken drukt op dat dunne 'bijbel' papier (bijv. Constitutioneel Recht van Kortmann).

#27:  Auteur: Plussus BerichtGeplaatst: vr 29 sep 2006 10:13
    —
Die boeken zijn misschien "duur" te noemen ... maar wat er aan het einde overbleef was al niet veel ... en nu de korting met de hele administratieve verplichting ook bij komt is het ROI (oftewel rendement) gewoon 0,0.

Voor de uitgever verandert er niks ... dat is de lachende derde.

Dit jaar alleen al zijn er minimaal zeven boekhandels die de verkoop van school- en studieboeken gestaakt hebben, simpelweg omdat er helemaal niets meer mee te verdienen is.

#28:  Auteur: MiriamvL BerichtGeplaatst: vr 29 sep 2006 14:15
    —
RemcoJansen schreef:

Er wordt momenteel genoeg verdiend aan studieboeken, zeker nu Kluwer veel boeken drukt op dat dunne 'bijbel' papier (bijv. Constitutioneel Recht van Kortmann).


Van dat faxpapier bedoel je? Dat glibberige spul waardoor het een kleine eeuwigheid duurt voordat je marker opgedroogt is en waardoor je allemaal vlekken krijgt als je te snel omslaat Rolling Eyes (Bijbelpapier is dat waar de collegebundels op gedrukt worden... gelukkig maar, anders sjouw je je helemaal een breuk Wink )

#29:  Auteur: ergo sum BerichtGeplaatst: vr 29 sep 2006 15:04
    —
MiriamvL schreef:
(Bijbelpapier is dat waar de collegebundels op gedrukt worden... gelukkig maar, anders sjouw je je helemaal een breuk Wink )

Dat is toch vloeipapier!?

#30:  Auteur: MiriamvL BerichtGeplaatst: vr 29 sep 2006 15:13
    —
Heb jij dan nog nooit een bijbel opgerookt? Very Happy



Rechtenforum.nl -> Boeken & zo

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende  Laat alle berichten zien
Pagina 2 van 5

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl