Arbeidsovereenkomst met leerovereenkomst
#16: Auteur: bona fides
Geplaatst: zo 03 sep 2006 19:14
Ontslag tijdens de proeftijd kent inderdaad geen opzegtermijn. Je kunt tijdens de proeftijd met onmiddellijke ingang opzeggen.
|
#17: Auteur: DaNnY112
Geplaatst: zo 03 sep 2006 19:53
Bedankt ik hou jullie op de hoogte van het verdere verloop.
|
#18: Auteur: tikSimone
Geplaatst: zo 03 sep 2006 20:10
Die opzegging moet toch wel bij een bevoegd persoon zijn? Maar goed, als Danny het morgen tegen de baas zegt (misschien is een kort briefje waarin je dat nog even vastlegt handig) dan kan het wel op korte termijn.
|
#19: Auteur: DaNnY112
Geplaatst: zo 03 sep 2006 21:07
tikSimone schreef: | Die opzegging moet toch wel bij een bevoegd persoon zijn? Maar goed, als Danny het morgen tegen de baas zegt (misschien is een kort briefje waarin je dat nog even vastlegt handig) dan kan het wel op korte termijn. |
Inderdaad geen slecht idee, ik bel morgen de baas op gezien de persoon die normaal over personeelszaken gaat op vakantie is. Gesprek zal ik opnemen en liggende aan zijn antwoord werk ik morgen dan nog gewoon de dag uit. Tegelijk stuur ik morgen een aangetekende brief waarin ik mijn ontslag mededeel.
|
#20: Auteur: tikSimone
Geplaatst: zo 03 sep 2006 21:45
Nu ja, aangetekend hoeft ook weer zo niet. Je kunt je bevestigingsbriefje gewoon ook even van een handtekening voor ontvangst laten voorzien door een bevoegd persoon.
|
#21: Auteur: DaNnY112
Geplaatst: zo 03 sep 2006 22:51
tikSimone schreef: | Nu ja, aangetekend hoeft ook weer zo niet. Je kunt je bevestigingsbriefje gewoon ook even van een handtekening voor ontvangst laten voorzien door een bevoegd persoon. |
Kans is klein dat ik morgen iemand zie die bevoegd is ik woon nogal een eind van het kantoor vandaan vandaar. Ik kan natuurlijk ook een email sturen en om een leesbevestiging vragen. Maargoed morgen meer nieuws dan hoor ik wel wat de baas erop te zeggen heeft.
|
#22: Auteur: DaNnY112
Geplaatst: ma 04 sep 2006 11:25
Vandaag telefonisch laten weten dat ik ontslag neem, hierop veel tegenargumenten en dergelijke, waar het op neerkomt hij voelt zich door mij bezeikt omdat hij een nieuwe bedrijfswagen en hondenren zou hebben gekocht en ik hem nu met de problemen opzadel. Mij werd nog wel gevraagd om de week uit te werken, echter heb ik laten weten alleen vandaag nog uit te werken gezien ik de rest van de week druk heb met andere dingen en hun dit op 3 dagen van een volgende dienst heb aangegeven lijkt mij ruim de tijd om de diensten nog weg te plannen.
Over de leerovereenkomst werd niks gezegd en om eerlijk te zijn durfde ik er niet goed om te vragen, ik ben bang dat hij nu erg moeielijk gaat doen.....ik hoop het niet....maar ik ga woensdag zowiezo bij de kinder/jongerenrechtswinkel langs en dan hoor ik wel wat hun zeggen/aanraden verder indien hij niet uitbetaald of iets dergelijks.....
De aangetekende ontslagbrief word vandaag gestuurd die ontvang hij morgen hierin staat duidelijk dat met ingang van morgen ik mijn arbeidsovereenkomst beeindig.
Dank jullie allemaal voor de adviezen en reacties, ik zal jullie over het verdere verloop op de hoogte houden.
|
#23: Auteur: tikSimone
Geplaatst: ma 04 sep 2006 19:15
Ja graag. Succes en jammer dat het zo onplezierig ging.
|
#24: Auteur: Volento Deo
Geplaatst: ma 04 sep 2006 20:16
Veel succes in het vervolg!
|
#25: Auteur: Eva
Geplaatst: di 05 sep 2006 16:21
Eventjes los van het feit of die 1200 euro redelijke kosten zijn, en dus ook daadwerkelijk gemaakt zijn wil ik toch even reageren op wat bona fides zegt. Volgens mij haal je sommige dingen door elkaar.
De studiekosten die apart in een ovk worden bepaald en waar voor getekend wordt moet je niet verwarren met salaris dat betaald wordt, of minimaal betaald moet worden. Het kan dus niet zo zijn dat als je tekent voor een studieovk van 1200 euro dat je hiervan eerst het minimumloon moet aftrekken ofzo. Het salaris dat is betaald staat toch los van de studiekosten?? Die kosten die zijn gemaakt, en waar het salaris dus absoluut geen onderdeel van mag uitmaken, moeten gewoon later terugbetaald worden. Het is dus niet zo dat alleen die kosten die boven het minimumloon uitstijgen terugbetaald moeten worden. In die kosten zit namelijk helemaal geen loon, dat zijn puur de gemaakte kosten (tenminste dit is in de praktijk zo bij elke studieovk, een bedrijf die wel het salaris daarin doorberekend is gewoon malafide).
Ik denk dus dat je ervan uit moet gaan dat de kosten louter en alleen gemaakte (studie)kosten zijn en dat die dus in bepaalde gevallen geheel terugbetaald dienen te worden.
|
#26: Auteur: Mechmichael
Geplaatst: di 05 sep 2006 17:47
Ik begrijp hier niets van.....
Je zit in je proeftijd, maar tekent een contract waarin vermeld staat dat je opleidingskosten moet betalen indien je na een half jaar vertrekt? Het lijkt mij dat het tekenen van dat contract in eerste instantie al een verkeerde keuze is geweest, hoe weet je of je het bedrijf /werk leuk vindt? Als er door de werkgever kosten gemaakt zijn voor opleiding, en deze investering gaat teniet door vertrek van de werknemer, kan ik me voorstellen dat de werkgever hierin een vergoeding wil zien. Immers, de opleiding is genoten, de werknemer heeft extra kennis opgedaan, maar de werkgever krijgt hier de kennis niet voor terug.
|
#27: Auteur: Mechmichael
Geplaatst: di 05 sep 2006 17:48
Mechmichael schreef: | Ik begrijp hier niets van.....
Je zit in je proeftijd, maar tekent een contract waarin vermeld staat dat je opleidingskosten moet betalen indien je na een half jaar vertrekt? Het lijkt mij dat het tekenen van dat contract in eerste instantie al een verkeerde keuze is geweest, hoe weet je of je het bedrijf /werk leuk vindt? Als er door de werkgever kosten gemaakt zijn voor opleiding, en deze investering gaat teniet door vertrek van de werknemer, kan ik me voorstellen dat de werkgever hierin een vergoeding wil zien. Immers, de opleiding is genoten, de werknemer heeft extra kennis opgedaan, maar de werkgever krijgt deze kennis niet terug in zijn bedrijf als je vertrekt. |
|
#28: Auteur: bona fides
Geplaatst: di 05 sep 2006 19:26
@Eva: ik begrijp je punt, maar ik denk toch dat je het moet zien zoals ik het schrijf. Zie bijvoorbeeld ook art 7:610 lid 2 BW:
Quote: | Indien een overeenkomst zowel aan de omschrijving van lid 1 voldoet als aan die van een andere door de wet geregelde bijzondere soort van overeenkomst, zijn de bepalingen van deze titel en de voor de andere soort van overeenkomst gegeven bepalingen naast elkaar van toepassing. In geval van strijd zijn de bepalingen van deze titel van toepassing. |
Nu staat het minimumloon wel niet in die afdeling (en is de leerovereenkomst geen "door de wet geregelde bijzondere soort van overeenkomst"), maar toch moet je m.i. de overeenkomst als geheel als een arbeidsovereenkomst zien. Wie als werknemer een arbeidsovereenkomst aangaat moet uit die overeenkomst minimaal het minimumloon ontvangen.
Zie ook HR 10 juni 1983 (NJ 1983, 796) over de toelaatbaarheid van een studie-overeenkomst:
HR schreef: | Een dergelijke regeling komt er immers op neer dat het bedrag aan loon dat de werknemer uiteindelijk over de studieperiode geacht zal worden te hebben verdiend, in evenredigheid staat tot de duur van het dienstverband na afloop van de studie, in welke periode de studiewerkzaamheden van de werknemer pas mede ten bate van de werkgever hebben kunnen strekken. Wel kunnen bijzondere wettelijke bepalingen zoals die van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag, aan een dergelijke financiële regeling tussen pp. wettelijke grenzen stellen. |
@MechMichael: je geeft het antwoord bijna zelf al. Hoe weet je dat je het bedrijf / werk leuk vindt? Daar is de proeftijd voor. Het argument "dat had je maar moeten beseffen toen je tekende" gaat voor het Nederlandse arbeidsrecht slechts in sterk afgezwakte vorm op. De keerzijde is dat je in NL tot op zekere hoogte ook verplicht kunt worden om werk aan te nemen (op straffe van korting op je uitkering). Daarom moet je (binnen grenzen) "blind" kunnen tekenen. Daarnaast zie je m.i. over het hoofd dat elke werknemer die elke werkgever aanneemt in eerste instantie een zekere kostenpost oplevert. Voor welk beroep hoef je niet ingewerkt te worden? Dit hoort bij het ondernemen. Geschikt personeel uitkiezen is ook een vak. Als de werknemer lang genoeg in dienst blijft zal het bij een gezond bedrijf altijd de werkgever zijn die het meest profiteert, dat hoort ook bij ondernemen. Je kunt van een nieuwe werknemer geen "entreegeld" vragen. Een uitzendbureau mag een werknemer ook niets in rekening brengen. Je hoeft het met deze "politiek" natuurlijk niet eens te zijn, in sommige landen is het inderdaad heel anders geregeld.
|
#29: Auteur: Eva
Geplaatst: wo 06 sep 2006 16:31
@bona fides: Ja maar hij heeft toch ook minimaal het minimumllon ontvangen tijdens de arbeidsovk?! Namelijk zijn salaris. De studieovk is een aparte ovk die niets het het minimumloon van dien heeft, behalve dan wat de HR al zegt. Maar het gaat er gewoon over dat de werknemer door het genieten van de studie/opleiding toch voordeel heeft gehad. En de werkgever heeft daarvoor kosten gemaakt die hij uiteraard wel in enige vorm wil terugverdienen.
Als hij dus stopt en de werkgever heeft helemaal niet, of niet voldoende, van de voordelen kunnen genieten dan lijkt het mij niet meer dan redelijk dat de gemaakte kosten terugbetaald dienen te worden. Anders had je ook gewoon een opleiding in je eigen tijd en van je eigen geld kunnen volgen. De voordelen die je uit je studie hebt gehaald hebben helemaal niks te maken met het tenminste verdienen van het minimumloon, dat staat daar helemaal los van.
Je moet het gewoon zien als het volgen van een studie tijdens je werk op kosten van de baas, even ter vergelijking: stel dat hij bij het bedrijf had gewerkt en daarnaast op zijn eigen initiatief een opleiding had gevolgd, en dat zelf dus had moeten betalen. Als je dan je inkomsten van je kosten aftrekt kan je in dat geval ook onder het minimumloon zitten, maar je hebt dan ook wel alle voordelen, in de rest van je leven, van de gevolgde opleiding. De studieovk staat wat betreft het salaris los van de gewone arbeidsovk.
Als je iets aan de ovk af wilt doen dan moet je het dus eerder gooien op de vraag of de studie daadwerkelijk zoveel gekost heeft. In veel gevallen zal de werkgever wel een ruime marge in zijn voordeel hebben aangenomen.
|
#30: Auteur: DaNnY112
Geplaatst: wo 06 sep 2006 17:02
@Eva gemaakte kosten zijn absoluut niet reeel als je echt naar de zogenaamde interne opleidingskosten kijkt zijn het slechts 3 uur priveles die instructeur kost niet eens 20 euro per uur......dus om die 1200 euro dan in te houden op me eindsalaris?.....
Verder ik ben vandaag bij rechtswinkel geweest hier werd ik ontvangen door 2 jongedames......na het gesprek werd ik opgebeld dat ze er niks mee konden omdat ik nu eenmaal die studieovereenkomst getekend had en dat ze alleen maar konden bemiddelen in de prijs maar als de baas dit niet wou ik simeplweg maar gewoon moest betalen......
Wie o wie kan mij verder helpen....ik kan eventueel de arbeidsovereenkomst en studieovereenkomst doorsturen via mail....maar ik kan niet geloven dat hij voor die zogenaamde studiekosten zoveel kan inhouden....
|
|