ambtelijk proza
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Boeken & zo

#1: ambtelijk proza Auteur: Paco BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2006 10:35
    —
Hallo,
Weet iemand of er boeken bestaan over het onderwerp 'juridisch schrijven'. Dus hoe je heel formeel en beknopt moet formuleren.
Hebben jullie misschien ook nog tips over hoe je zo zakelijk en 'droog' mogelijk moet formuleren, in de trant van jurisprudentie-stijl, juridische boeken et cetera.
groetjes,
Paco

#2:  Auteur: Volento Deo BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2006 12:26
    —
Kijk eens bij bol.com onder het kopje 'rechten'. Staan leuke boeken bij. Misschien heb je er wel iets aan.

#3:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2006 13:15
    —
Jongbloed (www.jongbloed.nl) kan je ook wel het nodige leveren.
Zoek als woord in de titel "schrijven".
Het boek Oefening baart kunst komt daarmee niet tevoorschijn, dus die noem ik even apart. Verder het je wellicht wat aan het boek Pleitwijzer.

#4:  Auteur: Paco BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2006 21:45
    —
dank voor jullie reacties,
op jongbloed zie ik wel het een en ander, maar zijn jullie in staat, wellicht op basis van jullie ervaringen, een aantal concrete aanbevelingen te doen.
wat ik zoek is in principe, een boek over hoe ik zo zakelijk en juridisch mogelijk kan formuleren, mogelijk met een lijst formele woordenlijst, of iets dergelijks.
mvg,
Paco

#5:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2006 21:47
    —
Ik deed je toch 2 hele concrete suggesties......

#6:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2006 22:41
    —
Het lijkt me beter om gewoon veel arresten te lezen dan een "formele woordenlijst" te gebruiken.

Op zich is het wel aardig om "echt juridische" woorden te gebruiken (en die leer je ook vanzelf als je veel arresten leest), maar veel belangrijker is het om je argumenten helder en precies op te kunnen schrijven. Juist door het gebruik van formele woorden is het veel te eenvoudig om zinnen neer te pennen die pas bij zorgvuldige bestudering van iedere inhoud gespeend blijken te zijn. (Ik bedoel dus niet dat je juridisch schrijven niet uit een boekje moet willen leren, alleen dat een formele woordenlijst me niet nuttig lijkt.)

Of er goede boekjes "leren formuleren" zijn, weet ik eerlijk gezegd niet. Ik zou opnieuw zeggen "veel lezen" en je eigen schrijfsels kritisch (laten) lezen.

De concrete suggesties van tikSimone zien er heel nuttig uit (maar ik ken de boekjes zelf niet).

#7:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2006 23:40
    —
Het is meer een bepaalde stijl/opbouw die je je eigen moet maken en de genoemde boekwerkjes geven daarover aardige tips.
Vergelijk het met het leren analyseren van een juridisch probleem. Sommige mensen zijn daar van nature goed in, anderen moeten wat hulp hebben en veel oefenen.

En v.w.b. het "droog schrijven": de conclusies van menig A-G bij de HR laten zien dat een juridisch betoog zeker niet "droog" hoeft te zijn!

#8:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: di 08 aug 2006 2:29
    —
tikSimone schreef:
En v.w.b. het "droog schrijven": de conclusies van menig A-G bij de HR laten zien dat een juridisch betoog zeker niet "droog" hoeft te zijn!

Of anders kun je eens een arrest van de House of Lords proberen.

#9:  Auteur: Paco BerichtGeplaatst: di 08 aug 2006 8:41
    —
tikSimone schreef:
Ik deed je toch 2 hele concrete suggesties......


uiteraard, maar 'oefening baart kunst' heb ik al eigen gemaakt, en ik vond het niet veel openbarende kennis bevatten. het is eerder een summiere samenvatting van quintilianus 'opleiding tot redenaar'.
en verder was ik benieuwd naar wat anderen hierover te zeggen hadden.

#10:  Auteur: Volento Deo BerichtGeplaatst: di 08 aug 2006 9:17
    —
'Vaardig met recht' misschien?
Vooral handig voor het oplossen van casu, maar er komen ook veel andere juridisch vaardigheden aan bod. Leest ook makkelijk.

#11:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: di 08 aug 2006 11:16
    —
bona fides schreef:
Of anders kun je eens een arrest van de House of Lords proberen.

Of het vonnis dat rechter Bob Wit schreef in de zaak die de krant Amigoe had aangespannen tegen Myrna Godett, besproken in Ars Aequi van oktober 2004 ("Kattige dames en de persvrijheid op de Nederlandse Antillen. Gerecht in eerste aanleg van de Nederlandse Antillen, zittingsplaats Curaçao 26 januari 2004, kg-nr. 13/04, JOR 22 februari 2004, afl. 2, nr. 65")

#12:  Auteur: Volento Deo BerichtGeplaatst: di 08 aug 2006 11:57
    —
Shocked en dat vind je zo nu ff snel? Applause Bow

#13:  Auteur: Plussus BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2006 23:07
    —
Ergens krijg ik de indruk dat een relevant lijstje met beschikbare boeken heel nuttig gaat worden. Dat kost me een paar dagen ... maar dan heb je ook wat Shocked

Wordt vervolgd.



Rechtenforum.nl -> Boeken & zo

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl