|
Auteur |
Bericht |
Recherche
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 20 mei 2006 13:27 Onderwerp: Vraag m.b.t. regresrecht |
|
|
Een wellicht vreemd verhaal maar graag jullie advies, mening...
Mijn oma is stervende.
Zij heeft nog 1 zoon die momenteel haar bewindvoerder/mentor is daar zij zelf eigenlijk niets meer kan (coma)
In 1981 heeft mijn oma borg gestaan voor mijn vader die in 1983 is overleden.
Het betrof een borgstelling bij de bank teneinde een faillisement te voorkomen en betrof ongeveer 100.000 Gulden.
Met de bank is destijds afgesproken dat deze borgstelling terugbetaald moest worden indien mijn oma haar huis verkocht.
Mijn vader is in 1982 overleden.
Het huis van mijn oma is momenteel verkocht en de borgstelling is door de bank verrekend en dus weer geretourneerd.
Nu heeft mijn oom aangekondigd d.m.v. een schrijven dat hij gebruik wil maken van het regresrecht en in geval van overlijden van mijn oma de indertijd verleende borgstelling volledig als vordering op ons erfdeel gaat opeisen.
Ik begrijp niet goed waarom hij een regresrecht heeft ? Ik bedoel, de bank heeft de borgstelling retour,???
Of zie ik het helemaal verkeerd ? _________________ "If you can't convince them, confuse them." |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: za 20 mei 2006 15:14 Onderwerp: Re: Vrag m.b.t. regresrecht |
|
|
Recherche schreef: | Ik begrijp niet goed waarom hij een regresrecht heeft ? Ik bedoel, de bank heeft de borgstelling retour,???
|
Die borgstelling is toch betaald uit het vermogen van je oma ? Dan vind ik 't standpunt van oom logisch. |
|
|
|
 |
Recherche
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 20 mei 2006 15:15 Onderwerp: klopt |
|
|
Klopt, die schuld is betaald uit het vermogen van oma..
Maar is deze schuld niet al lang verjaard ?? _________________ "If you can't convince them, confuse them." |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: za 20 mei 2006 20:01 Onderwerp: |
|
|
Overigens is erfrecht niet iets waar ik heel diep in zit; gezien de hoogte van het bedrag zou ik adviseren om eens een afspraak bij een notaris te maken. |
|
|
|
 |
Sebastiaano
|
Geplaatst: ma 22 mei 2006 12:33 Onderwerp: Borgstelling |
|
|
Kan die betaalde borgsom gezien worden als een soort ''uit de wettelijke portie voorschot bij leven'' of iets dergelijks. Je zou volgens mij hard moeten maken dat dit niet het geval is. |
|
|
|
 |
|