Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 23 apr 2024 21:17
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

DNA-databank
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 01 feb 2006 4:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Blauwbeer schreef:

Nee Bona Fides, dat is wél juist. Ik citeer artikel 1 van de Wet dna-afname bij veroordeelden:

...

Je hebt gelijk. Naast een "soort misdrijf" criterium is er kennelijk ook een "soort straf of maatregel" criterium. Dit tweede criterium blijft in alle publiciteit over de wet redelijk onderbelicht, is mijn indruk (ik zie het pas nu je me erop wijst).

Goed, dat ontneemt de basis aan mijn argumenten. Over de schikking begon ik omdat me dat, het tweede criterium weer even weggedacht, de enige manier leek om dna-afname met zekerheid te voorkomen.

Ik zal voorlopig weer even mijn mond houden Wink.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: wo 01 feb 2006 16:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er wordt geen DNA afgenomen bij een geldboete. Wél bij een taakstraf, geheel voorwaardelijke straf, ISD-maatregel, etc. Alleen bij een geldboete dus niet of bij schuldigverklaring zonder oplegging van straf.
De adviserende instanties waren het ook hier weer niet mee eens. Sommigen stelden dat er alleen bij een onvoorwaardelijke vrijheidsstraf DNA-onderzoek moest worden bevolen, en dan zelfs alleen als er minimaal 1 jaar werd opgelegd.

Dat de maatregel ook kan worden opgelegd bij een taakstraf of voorwaardelijke straf daar was niemand het mee eens. Maarja, de regering he, ze vraagt wel eerst aan iedereen advies en gooit dat advies vervolgens in de prullenbak om gewoon te doen wat ze zelf wil!! En het stuitende argument dat ze daarvoor geeft: Uit onderzoek naar hoe DNA afname in het buitenland gaat blijkt dat dit het beste is.... hahaha, zullen we dan ook gelijk de doodstraf invoeren, schijnen ze in heel veel andere landen een heel goede oplossing te vinden namelijk.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: wo 01 feb 2006 16:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maak je het niet te bont Eva, straks krijg je nog een meldplicht. Razz
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: wo 01 feb 2006 19:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@abraxas: Cool Laughing Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jeroen Blomsma



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 10


BerichtGeplaatst: do 02 feb 2006 11:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Oke, maar er zijn wel een aantal dingen aan te merken op haar stuk.

Ten eerste gebruikt ze de drogredenering dat het technische bewijs van DNA betrouwbaar is omdat er bijna nooit om een contra-expertise wordt gevraagd. Dit is een eerste klas drogredenering. Dat er bijna nooit om wordt gevraagd maakt het bewijs niet betrouwbaarder. Het is juist zo dat veel advocaten en ook het OM nog te weinig gebruik maakt van de mogelijkheden van deze contra-expertise, vooral omdat de kennis omtrent DNA gewoonweg nog te veel ontbreekt.

Ten tweede zegt ze dat de onschuldpresumptie niet in het geding is omdat het beginsel gaat over beschuldigden. Ja het gaat over beschuldigden van een strafbaar feit wat ze in het verleden gepleegd hebben. Maar waar het nou juist om gaat is dat het erfelijke materiaal dus ook zonder meer gebruikt kan worden bij nieuwe strafbare feiten in de toekomst waarvan de mensen in de DNA-databank dus nog helemaal niet beschuldigd zijn.

Ten derde zegt ze dat de privacy ( volgens haar) niet in het geding is omdat het DNA-profiel alleen een streepjescode inhoudt waardoor je iemand kan identificeren. Dit is ook zo alleen dat neemt niet weg dat er nog steeds veel bezwaren zijn aan te voeren tegen de inbreuk op de privacy die ermee gemaakt wordt. Zoals o.a. de inbreuk op de lichamelijke integriteit, die ook onder het prive-leven valt van art.8 EVRM.

Al met al vind ik het stuk dus een beetje tegenvallen. Ik ga in mijn scriptie iniedergeval veel dieper op de stof in.....


ik ben ook niet erg onder de indruk van het stuk, maar je hebt haar argumenten niet juist cq te gechargeerd weergegeven. De drogreden is er echter zeker! Ik ga ervan uit een link naar je scriptie te vinden als die af is... succes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: do 02 feb 2006 15:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie niet in waarom ik haar argumenten niet juist heb weergegeven. Dit is precies wat ze zegt hoor.

Ik zal mn scriptie inderdaad op het forum zetten als ie af is, duurt nog een maandje ongeveer.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds