Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 16 apr 2024 11:24
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

ontslag op staande voet
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mehri








Berichten: 4


BerichtGeplaatst: di 06 dec 2005 14:15    Onderwerp: ontslag op staande voet Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kan iemand mij vertellen hoe te handelen bij ontslag op staande voet. Ben per vandaag ontslagen omdat de werkgever vond dat ik me niet aan mijn afspraken hield. Ik liep in de ziektewet, moest naar de bedrijfsarts en heb aangegeven geen geld te hebben omdat ik mijn laatste salaris nog steeds niet had ontvangen. Gevraagd of ik volgende week mag gaan, omdat ik dan van iemand geld kan lenen. Werkgever is hier niet mee accoord gegaan en heeft mij op staande voet ontslagen. Vorige week een gesprek gehad waarin de werkgever aangaf dat er geen plek meer voo mij was binnen de organisatie. Zelf aangegeven dat ik graag wilde werken. Werkgever gaf aan het dienstverband te willen beeindigen. hoe moet ik handelen en mijn ontslag aanvechten? Ik heb helaas geen geld voor een dure advocaat en geen rechtsbijstadverzekering, maar wil het er niet bij laten zitten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: di 06 dec 2005 14:25    Onderwerp: Re: ontslag op staande voet Reageer met quote Naar onder Naar boven

mehri schreef:
Kan iemand mij vertellen hoe te handelen bij ontslag op staande voet. Ben per vandaag ontslagen omdat de werkgever vond dat ik me niet aan mijn afspraken hield. Ik liep in de ziektewet, moest naar de bedrijfsarts en heb aangegeven geen geld te hebben omdat ik mijn laatste salaris nog steeds niet had ontvangen. Gevraagd of ik volgende week mag gaan, omdat ik dan van iemand geld kan lenen. Werkgever is hier niet mee accoord gegaan en heeft mij op staande voet ontslagen. Vorige week een gesprek gehad waarin de werkgever aangaf dat er geen plek meer voo mij was binnen de organisatie. Zelf aangegeven dat ik graag wilde werken. Werkgever gaf aan het dienstverband te willen beeindigen. hoe moet ik handelen en mijn ontslag aanvechten? Ik heb helaas geen geld voor een dure advocaat en geen rechtsbijstadverzekering, maar wil het er niet bij laten zitten.

Op staande voet ontslagen tijdens ziekte ?

Wat je sowieso moet doen:

* Briefje naar je werkgever waarin je aangeeft dat aangezien er niet alleen geen wettelijke grond voor ontslag op staande voet is, maar er ook nog zoiets als ontslagbescherming voor zieke werknemers bestaat, je, zodra je beter bent, jezelf beschikbaar houdt om te werken.

* Naar een advocaat (of eventueel rechtswinkel ofzo) stappen. Als je financiële situatie echt zo beroerd is, kost dat je bijna niets.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: di 06 dec 2005 15:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ter aanvulling op StevenK:
* naar het UWV: het UWV kan onder omstandigheden de loondoorbetalingsverplichting van de werkgever (tijdelijk) overnemen. Als je daarvoor in aanmerking komt heb je in ieder geval een inkomen.
* in de brief aan de werkgever ook aangeven dat je bereid bent bij de bedrijfsarts langs te gaan.

Een ontslag op staande voet is een vergaande maatregel, en er moet echt iets aan de hand zijn wil de werkgever hier gebruik van kunnen maken. Enkel naar aanleiding van de vraag of je niet een week later naar de bedrijfsarts mag is geen goede grond voor een ontslag op staande voet (de werkgever zal waarschijnlijk stellen dat je geweigerd hebt om naar de bedrijfsarts te gaan, maar ook dat is onvoldoende).
De werkgever kan gehouden worden je salaris gewoon door te betalen. Als hij dat niet doet (hoogstwaarschijnlijk) dan komen hier forse verhogingen overheen.
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: di 06 dec 2005 23:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onder bepaalde omstandigheden is ontslag bij ziekte mogelijk, namelijk indien er sprake is van een uitzendbeding in de overeenkomst.

Meer informatie kunt u vinden in de cao voor uitzendkrachten 2004 - 2009. Als uitzendkracht doorloop je - bij succes - drie fasen. In fase A is de uitzendkracht steeds werkzaam op basis van een uitzendovereenkomst met uitzendbeding, tenzij uitdrukkelijk een uitzendovereenkomst voor bepaalde of onbepaalde tijd is overeengekomen (art. 8 lid 1 sub c cao voor uitzendkrachten). De uitzendonderneming is aan de uitzendkracht werkzaam in fase A alleen het loon verschuldigd over de periode(n), dat de uitzendkracht metterdaad uitzendarbeid heeft verricht, tenzij bij uitzendovereenkomst uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen (art 9 lid 1) . De in lid 1 van dit artikel bedoelde uitsluiting van de loondoorbetalingsverplichting is niet van toepassing in geval van ziekte, indien en voor zover er geen uitzendbeding in de uitzendovereenkomst is opgenomen (art. 9 lid 2).

Voor meer informatie inzake voorgaande zie onderstaande link, met name de artikelen 8 t/m 11.

http://www.fnvflex.nl/docs/cao/cao2004-2009.pdf
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
mehri








Berichten: 4


BerichtGeplaatst: wo 07 dec 2005 10:07    Onderwerp: ontslag op staande voet Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben geen uitzendkracht hoor. Ik heb ee contract vor onbepaalde tijd en werk al 8 jaar voor dat bedrijf.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mehri








Berichten: 4


BerichtGeplaatst: wo 07 dec 2005 10:08    Onderwerp: ontslag op staande voet Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tot wanneer is de werkgever verplicht om salaris te betalen bij ontslag op staande voet?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 07 dec 2005 10:20    Onderwerp: Re: ontslag op staande voet Reageer met quote Naar onder Naar boven

mehri schreef:
Tot wanneer is de werkgever verplicht om salaris te betalen bij ontslag op staande voet?

Tot en met de dag van ontslag.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: wo 07 dec 2005 11:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
mehri schreef:
Tot wanneer is de werkgever verplicht om salaris te betalen bij ontslag op staande voet?

Ontslag op staande voet heeft geen opzegtermijn, het is per direct. Het salaris wordt per direct niet meer betaald.

Als het ontslag op staande voet later ongeldig wordt verklaard, betekend dat dat er nooit een rechtsgeldig ontslag is geweest, en moet de werkgever alsnog al het achterstallig loon met wettelijke verhogingen uitbetalen.
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
mehri








Berichten: 4


BerichtGeplaatst: wo 07 dec 2005 13:58    Onderwerp: ontslag op staande voet Reageer met quote Naar onder Naar boven

oke, dat begrijp ik, maar moeten ze mij betaln tot aan de datum van ontslag? Ik heb nl ook geen salaris van nov. gehad
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: wo 07 dec 2005 14:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
oke, dat begrijp ik, maar moeten ze mij betaln tot aan de datum van ontslag?

Dat zeker.
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
stresskippetje






Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 34


BerichtGeplaatst: wo 07 dec 2005 15:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mehri waar was je werkzaam?of waar woon je??
misschien kan ik je wel helpen!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds