Hoe verwijs ik in voetnoten naar jurisprudentie uit de VS?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Scriptieforum

#1: Hoe verwijs ik in voetnoten naar jurisprudentie uit de VS? Auteur: Timpressive BerichtGeplaatst: za 26 nov 2005 22:25
    —
...

Laatst aangepast door Timpressive op ma 28 nov 2005 11:30, in totaal 1 keer bewerkt

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 27 nov 2005 0:52
    —
Op www.findlaw.com kun je een zoekmachine vinden, maar net als www.rechtspraak.nl lijkt deze niet al te ver terug te gaan in de tijd. Wat mij betreft kun je die verwijzingen overigens gewoon overnemen zoals je ze gevonden hebt. Als je er dingen in gaat veranderen wordt het zeker niet eenvoudiger om die uitspraken terug te vinden.

#3:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: zo 27 nov 2005 9:39
    —
bona fides schreef:
Op www.findlaw.com kun je een zoekmachine vinden, maar net als www.rechtspraak.nl lijkt deze niet al te ver terug te gaan in de tijd. Wat mij betreft kun je die verwijzingen overigens gewoon overnemen zoals je ze gevonden hebt. Als je er dingen in gaat veranderen wordt het zeker niet eenvoudiger om die uitspraken terug te vinden.

Ik vind 't redelijk gewaagd om in je noten naar stukken te verwijzen die niet eens gezien hebt Confused

#4:  Auteur: Duch BerichtGeplaatst: zo 27 nov 2005 13:08
    —
Volgens mij is het gebruikelijk dat je aangeeft dat je een verwijzing overneemt. Dan zeg je zoiets als [verwijzing arrest] zoals citeerd in, of [verwijzing zelf gelezen boek], oorspronkelijk aangehaald in [verwijzing arrest]. Hoe dat precies moet weet ik zo even niet, maar als je zelf niet de arresten hebt gelezen moet je erbij aangeven in welk boek je erover gelzen hebt.

#5:  Auteur: BB2 BerichtGeplaatst: di 29 nov 2005 11:00
    —
Volgens mij moet je gewoon op dezelfde manier verwijzen als naar Nederlandse jurisprudentie, dus instantie en evt plaats (hierbij wel duidelijk maken dat het een Amerikaanse instantie is), datum van de uitspraak en bronvermelding: ofwel tijdschrift met nummer vindplaats, ofwel website met rolnr o.i.d. Met die gegevens kunnen anderen de uitspraak terugvinden, en dat is precies het doel van de bronvermelding!

#6:  Auteur: MterHeide BerichtGeplaatst: di 29 nov 2005 21:46
    —
Mij is altijd verteld dat je zaken moet citeren zoals dat in het betreffende land normaal is. Voor wat betreft Amerikaanse jurisprudentie zou je eventueel hier kunnen kijken: http://www.law.cornell.edu/citation/



Rechtenforum.nl -> Scriptieforum

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl