Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 13:47
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

casus: ontslag op staande voet wegens 3 fouten
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
g-licious

g-licious

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: di 20 sep 2005 15:19    Onderwerp: casus: ontslag op staande voet wegens 3 fouten Reageer met quote Naar onder Naar boven

De casus: Meneer G. werkt sinds 4 maanden bij ons het bedrijf van Baas F.

Tweemaal is het productieproces ten gevolge van een foutieve beslissing van meneer G. grondig verstoord geraakt. Het bedrijf heeft daardoor ruim E 25.000,- schade geleden. Na beide gebeurtenissen heeft Baas F uitgebreid met G. gesproken en hem flink op zijn donder gegeven. Toch besluit Baas F meneer G in dienst te houden.
Ongeveer twee weken later slaat het noodlot evenwel opnieuw toe Surprised . G. neemt in een nogal chaotische situatie een beslissing die financieel rampzalig uitvalt. Zodra F. van de gebeurtenis verneemt, beveelt hij G. direct bij hem te komen. Als G. de kamer van F. binnenkomt, ontsteekt laatstgenoemde in woede Evil or Very Mad . Na een tirade over de financiële gevolgen van de door G. op die dag genomen beslissing schreeuwt hij: ’ Je kunt nu terstond gaan. Wat heb ik aan jou. Ik wil je niet meer zien!’ ....‘Ik ben het er niet mee eens‘, antwoordt Godefroot kalm ‘maar als u dat wilt zal ik gaan.’ En hij vertrekt.

Een dag later blijkt dat meneer G een advocaat in de arm heeft genomen omdat hij het niet eens is met het 'ontslag op staande voet' en dat hij een loonvordering zal instellen


Meneer F vraagt zich het volgende af:
1) Hoe zal de rechter over deze loonvordering oordelen?
2) Wat kan hij het beste doen?


De reden dat ik deze vraag stel is omdat het een groepsopdracht is en er onenigheid is in de groep over het antwoord...wij hopen dus dat iemand ons kan helepn die er meer verstand van heeft. (in art. 7:678 lid2b staat dat ontslag op staande voet mag waneer iemand 'onbekwaam' of 'ongeschikt' blijkt te zijn voor zijn functie, naar mijn idee is dit van toepassing en als dit waar is, zal Baas F niets te vrezen hebben over een loonvordering. Mijn advies is voor Baas F is dus om deze zaak gewoon voor de rechter te laten verschijnen en deze zal in zijn voordeel oordelen.) (mijn teamgenoten echter willen:art. 7:611 BW gebruiken, waarin staat dat zowel werkgever als werknemer zich goed dienen te gedragen. Naar hun mening heeft de heer Godefroot zich niet als een goede werknemer gedragen omdat hij meerdere malen een fout heeft begaan met gevolgen van grote omvang).

Weet iemand wie van ons gelijk/ongelijk heeft (misschien hebben we allemaal wel ongelijk?) Ik hoop dat iemand me kan helpen
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arie



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 40


BerichtGeplaatst: di 20 sep 2005 22:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

het is inderdaad mogelijk dat een ontslag op staande voet gerechtvaardigd is. Dit hangt af van de aard en omstandigheden van het geval. In een dergelijke zaak is het mede van belang of er na afloop van de waarschuwing gedreigd is met een sanctie (ontslag). Let op, dit is niet het enige.

Om een ontslag op staande voet niet nietig te laten zijn is het van belang dat de werknemer tegelijkertijd met het ontslag de reden van het ontslag te horen heeft gekregen. Dit blijkt niet uit de casus. In een dergelijk geval kan loondoorbetaling worden gevorderd. De werkgever kan zich het beste asap alsnog tot de ktr wenden.

hoop dat je weer een aanknopingspunt hebt Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 21 sep 2005 0:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik werp in deze nog maar eens een extra vraag op: zou het in de casus ook niet van belang zijn of de werkgever andere maatregelen heeft ondernomen dit soort fouten in de toekomst te vermijden dan slechts het uitfoeteren?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: wo 21 sep 2005 10:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor arbeidszaken: kijk op www.arbeidsrechter.nl

Een ontslag op staande voet neemt altijd risico's met zich mee. Indien de rechter niet overtuigd is van de aanwezigheid van een dringende reden, loopt de arbeidsovereenkomst en dus loondoorbetalingsplicht gewoon door. In dit geval speelt m.b.t. de dringende reden niet alleen mee of een dringende reden is te baseren op 7:678 lid 2 onder b BW, maar ook of dit voor de werkgever een dringende reden oplevert. Let er op dat er al twee keer eerder een fout met grote financiele gevolgen is gemaakt, maar dit tot twee keer toe voor de werkgever geen reden was voor een ontslag op staande voet.
Veiliger is om via de kantonrechter een ontbinding voor zover vereist aan te vragen. Gezien het korte dienstverband zal een eventuele ontslagvergoeding op basis van de kantonrechtersformule ook niets voorstellen.

Quote:
mijn teamgenoten echter willen:art. 7:611 BW gebruiken, waarin staat dat zowel werkgever als werknemer zich goed dienen te gedragen. Naar hun mening heeft de heer Godefroot zich niet als een goede werknemer gedragen omdat hij meerdere malen een fout heeft begaan met gevolgen van grote omvang

7:611 als basis om een ontslag op staande voet te verantwoorden? Blijf zo dicht mogelijk bij het artikel dat daadwerkelijk over ontslag op staande voet gaat. 7:611 is een invulling van de redelijkheid en billijkheid in arbeidrechtelijke relaties, een typisch rest-artikel. Bovendien wordt het verkeerd ingevuld, 7:611 heeft betrekking op hoe werkgever en werknemer richting elkaar dienen te handelen. "Goed werknemer" in deze betekenis is niet "bekwaam werknemer". Natuurlijk moet een goed werknemer proberen fouten te voorkomen, maar fouten maken is menselijk.
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: wo 21 sep 2005 13:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hm, bij ontslag op staande voet neemt de rechter meestal inderdaad de omstandigheden van het geval mee in zijn overweging. Op zich is dit natuurlijk redelijk subjectief, maar ga er maar van uit dat een OOSV meestal als een te zware maatregel wordt gezien, tenzij het in verhouding is met de gedragingen van de werknemer, voortzetting van de arbeidsovereenkomst kan dan in redelijkheid niet van de werkgever worden gevergd. Enige vorm van opzet of oogmerk op de gevolgen van het gedrag is meestal echter wel noodzakelijk.
De bewijslast ligt overigens bij de werkgever!

Als werkgever is het inderdaad altijd verstandig om een loonvordering te beantwoorden met een verzoek om ontbinding voor zover vereist ( en evt als aanvulling op het eerder geschrevene:) wegens gewichtige reden, welke gewichtige reden kan liggen in de verstoorde arbeidsverhouding door het eerder genoemde conflict (HR 21 oktober 1983, NJ 1984 296).
Je voorkomt hiermee verder oplopen van een evt. loonvordering van de tegenpartij.

Voor zover vereist wil zeggen: alleen van toepassing als het OOSV volgens rechterlijk gewijsde er niet voor heeft gezorgd dat de ovk al eerder is geeindigd. [/i]
_________________
Er zijn twee soorten advocaten: Zij die de wet kennen en zij die de rechter kennen. (NN)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
g-licious

g-licious

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: do 22 sep 2005 19:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

heel erg bedankt voor jullie hulp Very Happy ...dit heeft mijn projectgroepje heel veel geholpen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds