|
Auteur |
Bericht |
Renée
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 23 jul 2005 19:53 Onderwerp: Portretrecht op huisdier bestaat dat? |
|
|
Sorry ik heb besloten de vraag te verwijderen
Laatst aangepast door Renée op za 30 jul 2005 22:08, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 23 jul 2005 20:32 Onderwerp: |
|
|
Leuke vraag! Mij bekruipt het gevoel dat jij gelijk hebt. Een dier is immers een "goed" in het recht, net zoals je tas of je auto.
Ik kan het echter niet echt onderbouwen, behalve dan dat de beschrijvingen in de Auteurswet de hele tijd naar personen (of hun nabestaanden) verwijzen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: za 23 jul 2005 20:52 Onderwerp: |
|
|
Alleen een natuurlijk persoon kan een portretrecht hebben; jij hebt gewoon auteursrecht, dus die fokker heeft pech. |
|
|
|
 |
Renée
|
Geplaatst: za 23 jul 2005 21:23 Onderwerp: |
|
|
Sorry ik heb besloten het antwoord te verwijderen
Laatst aangepast door Renée op za 30 jul 2005 22:04, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 28 jul 2005 7:20 Onderwerp: |
|
|
Renée schreef: | Tsja dat dacht ik dus ook maar de eigenaar beroept zich op de volgende copyright tekst op zijn site:
Copyright & Disclamer
<knip>
Het probleem is, dat hij mij ook het recht ontneemt om anderen toestemming te geven een kopie van de afbeelding te plaatsen.
|
Dit gaat over spullen waar *hij* het copyright op heeft.
Quote: |
Hij heeft al een rechtszaak lopen tegen iemand die (overigens ook zonder mijn toestemming) de afbeelding gebruikte.
En ik moet zeggen dat het behoorlijk hard tegen hard gaat, hij heeft ook niet de eerste de beste advocaten in de arm genomen. |
Ik ben benieuwd hoe dat dan gaat... |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 28 jul 2005 15:15 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Aangezien ik niet zelf de foto gemaakt heb, wordt het allemaal erg lastig. |
Het wordt alleen lastig als de foto door de hondeneigenaar is gemaakt. Dan kan hij inderdaad op basis van auteursrecht bezwaar maken tegen het kopieren (door middel van naschilderen) van de foto. Is de foto van een derde afkomstig, dan heeft de hondeneigenaar dat recht niet.
Quote: | Nou ja, op zijn website is een speciale plek ingericht waar de voortgang van het proces te volgen is. |
Als hij zelf de voortgang op het internet plaatst, zal hij er geen bezwaar tegen hebben dat wat rechtenstudenten de zaak volgen. Heb je een link? |
|
|
|
 |
Renée
|
Geplaatst: do 28 jul 2005 15:29 Onderwerp: |
|
|
Sorry, ik heb besloten mijn antwoord te verwijderen |
|
|
|
 |
Werner
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 31 jul 2005 2:21 Onderwerp: vraag en antwoord verwijderen |
|
|
Jammer dat de probleemsteller in een latere fase niet alleen besluit om de pprobleemstelling maar ook zijn latere antwoorden wag te halen. Wat is de reden daarvoor? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
|
Geplaatst: zo 31 jul 2005 9:04 Onderwerp: Re: vraag en antwoord verwijderen |
|
|
Werner schreef: | Jammer dat de probleemsteller in een latere fase niet alleen besluit om de pprobleemstelling maar ook zijn latere antwoorden wag te halen. Wat is de reden daarvoor? |
Hij zal wel weer ruzie hebben gekregen met die kennelboer ? Of misschien wel een deal, dat 'ie alle negatieve dingen weg zou halen. |
|
|
|
 |
Jib
|
Geplaatst: ma 01 aug 2005 0:49 Onderwerp: |
|
|
Er is een potret gemaakt van een hond die "beroemd" is in de fokkers-wereld.
Het portret is geschilderd naar voorbeeld van een foto.
Dit portret heb ik in opdracht gemaakt en is kado gegeven aan de eigenaar van de betreffende hond.
Nu zegt de eigenaar van het dier dat, omdat hij eigenaar van de hond is, het portretrecht bij hem ligt, en hij alleen mag bepalen, waarvoor (digitale) kopieën van het schilderij worden gebruikt.
De kunstenaar dacht dat portretrecht alleen opgaat voor personen, en dat hij/zij dus auteursrecht cq beeldrecht heeft op het schilderij, dat hij/zij tenslotte zelf gemaakt heeft, en dat hij/zij dus mag bepalen wie evt. kopieën mag gebruiken.
De eigenaar geeft mij bijvoorbeeld alleen toestemming om een afbeelding van het schilderij op mijn website te plaatsen als ik de naam van de hond en de fokker vermeld?!
Dit was de eigenlijke vraag
Ik ben heel erg nieuwsgierig hoe dit nu werkelijk in elkaar steekt |
|
|
|
 |
Renée
|
Geplaatst: ma 01 aug 2005 14:38 Onderwerp: |
|
|
Nu ik zie dat het weghalen van mijn vraag en de antwoorden nogal wat vragen oproept!
Ik heb de vragen verwijderd omdat ik een bericht over mijn mail ontving van de eigenaar/fokker van de hond, die een reactie wilde over mijn posts hier.
Uit de mail maakte ik op dat hij mijn vraagstelling en opmerkingen niet kon waarderen, dus heb ik alles even weggehaald.
Dus nee, ik heb geen ruzie gemaakt en ook geen deal gesloten, ik wil gewoon niet dat iemand zich onprettig voelt omdat ik op dit forum vragen stel dus heb ik ze verwijderd. |
|
|
|
 |
de Webmeester Webmeester
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 01 aug 2005 22:11 Onderwerp: |
|
|
Vanwege het verloop van deze discussie sluit ik het onderwerp. |
|