Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 15:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Michael Jackson
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: ma 13 jun 2005 22:16    Onderwerp: Michael Jackson Reageer met quote Naar onder Naar boven

Breaking news...jury komt binnen 30 minuten met de uitslag.
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Edith



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 720


BerichtGeplaatst: ma 13 jun 2005 22:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ben benieuwd.... Shocked
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 119

Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 17065


BerichtGeplaatst: ma 13 jun 2005 22:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ook!
_________________
Vivere est cogitare.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 13 jun 2005 23:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Poultje?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: ma 13 jun 2005 23:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik gok op 'not guilty' Hypocrite
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 119

Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 17065


BerichtGeplaatst: ma 13 jun 2005 23:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op alle punten onschuldig bevonden.
_________________
Vivere est cogitare.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 13 jun 2005 23:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De Thriller is voorbij.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 14 jun 2005 7:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gelukkig.
Beer

Arme man.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jeroentjuh



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 10


BerichtGeplaatst: di 14 jun 2005 13:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En wat vinden we van de uitspraak van de jury? en wat vinden we van juryrechtspraak?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
A.G. Ton



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 301


BerichtGeplaatst: di 14 jun 2005 14:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zag meneer Spong vanochtend commentaar geven op deze uitspraak ( btw wat is die SPong toch een arrogante kerel zeg. Ik weet niet of jullie de karakter test gezien hebben, maar hij kwam er niet al te vriendelijk over) . Hij vertelde dat er geen mogelijkheid was voor hoger beroep voor het O.M. Dit omdat als de jury een uitspraak doet dit dan ook de waarheid is. Vindt ik persoonlijk een beetje vreemde aanpak, maar aan de andere kant je weet wel meteen waar je aan toe bent.
_________________
Recht is Recht, en voor jou maken ze dat heus niet krom
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: di 14 jun 2005 15:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Hij vertelde dat er geen mogelijkheid was voor hoger beroep voor het O.M. Dit omdat als de jury een uitspraak doet dit dan ook de waarheid is. Vindt ik persoonlijk een beetje vreemde aanpak, maar aan de andere kant je weet wel meteen waar je aan toe bent.


Dit is de tegenhanger van het in deze thread http://www.rechtenforum.nl/forum/thread/title/CNN+over+het+Nederlandse+strafrecht/t/3400/ besproken verhaal.

De amerikanen vinden onze mogelijkheid van hoger beroep door het OM juist vreemd, omdat dat in hun ogen neerkomt op "double jeopardy", oftewel twee keer terechtstaan voor hetzelfde feit (ons ne-bis-in-idem). Voor ons is de mogelijkheid van beroep aan beide zijde een normaal onderdeel van het hele proces.

En met betrekking tot jury-rechtspraak is het het zelfde verhaal. Wij vinden het vreemd om een uitspraak in handen te geven aan een groep "leken" die allerlei individuele achtergrondgedachten mee kunnen nemen in een uitspraak. De amerikanen vinden het vreemd dat wij een rechter zoveel macht durven te geven dat deze alleen (al dan niet met enkele collega's) mag vaststellen of iemand schuldig is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
A.G. Ton



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 301


BerichtGeplaatst: di 14 jun 2005 15:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op zich snap ik wel dat de Amerikanen bang zijn voor de macht van 1 rechter. Als je kijkt naar de manier waarop hun rechters worden benoemd is het in mijn ogen een hoop vriendjes politiek. Dan kan ik best begrijpen dat ze het niets vinden.
Ik weet niet hoeveel van jullie de docu Fahrenheid 911 gezien hebben ( ik weet dat het info is verkregen door iemand met een gekleurde bril op ) maar daar zie je ook al het resultaat van deze manier van benoemen.
_________________
Recht is Recht, en voor jou maken ze dat heus niet krom
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 14 jun 2005 20:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt kritiek hebben op de (politieke) manier waarop in Amerika rechters worden benoemd, maar wijs maar eens aan welke wettelijke bepalingen in ons staatsbestel verhinderen dat dat hier op dezelfde manier kan gebeuren. Ook hier worden rechters door de politiek benoemd. Dat de Nederlandse politieke cultuur in deze anders is doet er niet zoveel toe, zoals we hebben gezien kan zo'n cultuur binnen een jaar omslaan.

Ik vond Spong zelf erg sterk, al mag je van hem natuurlijk wel zinnige uitspraken over dit soort zaken verwachten. Tussen neus en lippen merkte hij op dat die rechtzaak vooral zo lang heeft geduurd omdat in de VS al het bewijs op de terechtzitting moet worden geleverd. En dat is nu juist een heel sterk punt van het Amerikaanse systeem, vanuit het oogpunt van rechtsbescherming. Bij ons gaat een moordzaak in een middagje. Voel je je daar, bijvoorbeeld als verdachte, beter bij?

Dat de lengte van rechtzaken in de VS dan weer gecompenseerd wordt door plea bargains is natuurlijk wel weer wat minder. En daarmee hangt samen dat het belang van een goede verdediging (en dus dure, eigenlijk onbetaalbare, advocaten) in de VS veel groter is.

Het Nederlandse systeem is mijns inziens totaal afhankelijk van de integriteit van, en daarmee het publieke vertrouwen in, de personen in het OM en de rechterlijke macht. Met die integriteit en dat vertrouwen lijkt het op dit moment wel goed te zitten, maar ik zou het niet een per definitie 'stabiel systeem' noemen. Eerder een wankel evenwicht.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: ma 27 jun 2005 15:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu heeft dit natuurlijk veel meer met cultuur te maken dan met recht in de ''pure'' vorm. Eigenlijk zie ik in Nederland niet snel juryrechtspraak ontstaan. Al was het alleen maar vanwege de ''juryplicht''. Overigens best interessant om over na te denken. Verplicht worden ( even kort door de bocht) een oordeel te vellen over de daden, en vaak ook het leven, van een ander is geen sinecure. Ik weet zo net nog niet of daar echt goed mee te leven is. Iemand bijvoorbeeld voor lange tijd de gevangenis in sturen of zelfs de doodstraf opleggen ( ook al is het dan indirect), kun je daar overheen stappen? Ik denk dat er altijd iets blijft knagen in je achterhoofd. ( was hij/zij echt schuldig?)
In feite maakt juryrechtspraak dus een (behoorlijke) inbreuk op het leven van burgers. Wat dat betreft denk ik dat veel mensen dit toch liever aan OvJ, advocaten en rechters overlaten in Nederland. Ondanks 't maatschappelijk ( lees: media) commentaar erop. Typisch een gevalletje van blaffende honden bijten niet?

Als afsluiter: het hele ne-bis-in-idem is in Amerika ook niet geweldig geregeld. Al was t alleen maar omdat civielrechtelijke procedure (schadevergoeding) in beginsel niet, zoals in NL wel vaak, gevoegd wordt. En blijkens het hele OJ proces is een vrijspraak ook niet maatgevend in de vraag of en hoe veel schadevergoeding betaald moet worden. Dat vind ik dus eigenlijk veel vreemder. Vandaar: wie meer zicht heeft op die materie, en de manier waarop in Nederland met de twee stromen Civiel vs Straf wordt omgegaan: Speak up!
_________________
Er zijn twee soorten advocaten: Zij die de wet kennen en zij die de rechter kennen. (NN)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds