Plicht tot bekend maken beleidsregel + toetsing rechter
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Bestuursrecht

#1: Plicht tot bekend maken beleidsregel + toetsing rechter Auteur: A.G. Ton BerichtGeplaatst: vr 03 jun 2005 19:34
    —
Goedenavond,

Ik zit met 2 vraagjes

1: Bestaat er een plicht tot het bekendmaken van een beleidsregel ?

2: Op welke wijze toetst een rechter aan beleidsregels ?

Alvast bedankt.

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 03 jun 2005 21:34
    —
In het algemeen kan een beleidsregel natuurlijk gewoon intern blijven. Zo'n regel vergroot de consistentie in het beleid en dat kan geen kwaad.

Als beleidsregels publiek zijn kun je daar voor de rechter een beroep op doen. Een rechter zal wel toestaan dat van zulke regels wordt afgeweken, op voorwaarde dat daar een goede reden voor is.

Als beleidsregels niet publiek zijn kun je daar als burger vanzelfsprekend geen rechten aan ontlenen. Maar als de regels zorgen voor een duidelijk patroon kan een burger er via het vertrouwensbeginsel indirect wel een beroep op doen.

#3:  Auteur: Ingeborg BerichtGeplaatst: vr 03 jun 2005 21:57
    —
Ik dacht me te kunnen herinneren dat tegen beleidsregels geen beroep bij de rechtbank kan worden ingesteld? Staat dat niet ergens in hf 8 AWB (ff zo uit m'n hoofd..hmm)

#4: Re: Plicht tot bekend maken beleidsregel + toetsing rechter Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: vr 03 jun 2005 22:12
    —
A.G. Ton schreef:
Goedenavond,

Ik zit met 2 vraagjes

1: Bestaat er een plicht tot het bekendmaken van een beleidsregel ?

Wanneer een orgaan zich bij een besluit beroept op een beleidsregel zal het orgaan ook de inhoud van die beleidsregel moeten communiceren.
Quote:

2: Op welke wijze toetst een rechter aan beleidsregels ?

Dat is afhankelijk van de basis waarop het orgaan het besluit neemt, maar in beginsel moet een orgaan zich aan gepubliceerde beleidsregels houden en mogen ze er alleen beargumenteerd van afwijken.

Ook is het zo dat het bestaan van een beleidsregel een orgaan niet vrijplijt van de motiveringsplicht.

#5:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 03 jun 2005 22:15
    —
Ingeborg schreef:
Ik dacht me te kunnen herinneren dat tegen beleidsregels geen beroep bij de rechtbank kan worden ingesteld? Staat dat niet ergens in hf 8 AWB (ff zo uit m'n hoofd..hmm)

Klopt. Tegen beleidsregels kun je geen beroep instellen. Maar in een beroep bij de rechtbank kun je je wel beroepen op beleidsregels.

#6:  Auteur: Ingeborg BerichtGeplaatst: vr 03 jun 2005 22:17
    —
Haha, je hebt gelijk.. Ach ja, alweer ruim een jaar geleden dat vak bestuuursrecht Puh

Goodbye

#7:  Auteur: Harry BerichtGeplaatst: ma 06 jun 2005 14:35
    —
je kan je evt. ook beroepen op het feit dat de beleidsregels niet bekendgemaakt zijn .. Mr. Green



Rechtenforum.nl -> Bestuursrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl