Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 11:18
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Arbeidsrecht vraagje
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Godfried








Berichten: 52


BerichtGeplaatst: di 24 mei 2005 9:49    Onderwerp: Arbeidsrecht vraagje Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vraagje waarvan ik het antwoord hoogstwaarschijnlijk al weet, maar wil gaarne jullie opmerkingen cq bevestiging.

Stel: Iemand heeft baan aangeboden gekregen en contract is getekend. Nog voor aanvang dienstverband wil deze persoon eigenlijk af van de baan (heeft een andere (betere) baan aangeboden gekregen).
Hoe kan deze persoon dan van de baan afkomen. Mijns inziens kan tijdens de proeftijd ex. 7:676 door de werknemer met onmiddellijke ingang opgezegd worden, maar wat te doen voor de proeftijd.
Mij lijkt het redelijk dat de werkgever de eventuele schade (sollicitatie procedures etc.) zal verhalen op de werknemer ex. 6:74

Kent iemand jurisprudentie hierover, dus opzegging VOOR de proeftijd en een werkgever die schade verhaald op de WN.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: di 24 mei 2005 12:07    Onderwerp: Re: Arbeidsrecht vraagje Reageer met quote Naar onder Naar boven

Godfried schreef:
Vraagje waarvan ik het antwoord hoogstwaarschijnlijk al weet, maar wil gaarne jullie opmerkingen cq bevestiging.

Stel: Iemand heeft baan aangeboden gekregen en contract is getekend. Nog voor aanvang dienstverband wil deze persoon eigenlijk af van de baan (heeft een andere (betere) baan aangeboden gekregen).
Hoe kan deze persoon dan van de baan afkomen. Mijns inziens kan tijdens de proeftijd ex. 7:676 door de werknemer met onmiddellijke ingang opgezegd worden, maar wat te doen voor de proeftijd.
Mij lijkt het redelijk dat de werkgever de eventuele schade (sollicitatie procedures etc.) zal verhalen op de werknemer ex. 6:74

Kent iemand jurisprudentie hierover, dus opzegging VOOR de proeftijd en een werkgever die schade verhaald op de WN.

Ik ben het met je eens dat de proeftijd pas ingaat op de eerste werkdag en dat tot die tijd nakoming geboden is; echter kan de werknemer wel dadelijk na het ingaan van de proeftijd, zonder opgaaf van redenen, opzeggen, dus daarom zal een werkgever daar weinig van kunnen maken in rechte.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 24 mei 2005 14:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Mij lijkt het redelijk dat de werkgever de eventuele schade (sollicitatie procedures etc.) zal verhalen op de werknemer ex. 6:74


Dat zou wel goed zijn, maar in de praktijk gebeurt het denk ik niet, omdat ook aan zoiets weer kosten voor de werknemer verbonden zijn. Meestal belt men dan gewoon de nummer 2 of die nog beschikbaar is. Het is dan wel prettig wanneer je het zo snel mogelijk laat weten. Opzeggen tijdens de eerste dag van je proeftijd zet heel erg kwaad bloed en zoals je weet: "You always meet twice".

Overigens ben ik meer van "een man een man, een woord een woord", oftewel: gewoon de afspraak nakomen die je in eerste instantie gemaakt hebt.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Godfried








Berichten: 52


BerichtGeplaatst: di 24 mei 2005 14:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor jullie reacties.

@ tiksimone, dank voor je wijze uitspraken. Snap volledig wat je bedoelt maar was meer benieuwd naar de juridische kanten.
Op de eerste dag van je proeftijd opzeggen is niet echt netjes inderdaad maar ik ga ook niet voor de schoonheidsprijs. Hypocrite Voor de goede orde, slechts ficitef allemaal en verkeer dus zelf niet in deze situatie.

Quote:
Dat zou wel goed zijn, maar in de praktijk gebeurt het denk ik niet, omdat ook aan zoiets weer kosten voor de werknemer verbonden zijn


Dit vraag ik mij dus af, kan hier geen jurisprudentie over vinden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Mrtn



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 98


BerichtGeplaatst: wo 25 mei 2005 14:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb hier ooit jurisprudentie over gelezen volgens mij. Hier werd, al ik het mij goed herinner, de werknemer veroordeeld in de kosten van de sollicitatie, etc.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds