Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 20:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wet op maximumloon?
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sanny

Sanny


Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 10


BerichtGeplaatst: di 10 mei 2005 16:03    Onderwerp: Wet op maximumloon? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Naar aanleiding van de topsalarissen van de bestuurders van energiebedrijven heeft Edith Snoey van Abvakabo FNV voorgesteld om een wet op de maximumlonen in te voeren.
Wat is jullie mening hierover?
Zijn er ook andere oplossingen te bedenken
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sunshine



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 13


BerichtGeplaatst: di 10 mei 2005 16:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het zou geen slecht idee zijn om een max. loongrens in te stellen. Er moet dan wel rekening gehouden worden met de grootte van een bedrijf/instelling.

Voor iemand bij een klein bedrijf (als we het hebben over bestuurders) zal deze grens dan aanzienlijk lager moeten liggen dan bij een topman/vrouw van een groot internationaal bedrijf.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: di 10 mei 2005 16:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je deze wet zou invoeren, ben ik bang dat allerlei multinationals zouden besluiten Nederland te verlaten dan wel niet eens meer deze kant op te komen. Men zou namelijk problemen krijgen bij het vinden van topmanagers aangezien het daarbij niet gaat om een nationale loonstandaard maar om een internationale. Beperkingen van het loon zou leiden tot minder geïnteresseerden voor dergelijke functies.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sunshine



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 13


BerichtGeplaatst: di 10 mei 2005 16:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of bedrijven echt grote problemen zullen ondervinden bij het zoeken naar een topmanager vraag ik me voor een deel af. De betere topmanagers zullen inderdaad misschien kiezen voor een bedrijf in een ander land waar geen max. loon is.

Er zullen denk ik echter ook altijd mensen te vinden zijn die wel bereid zijn voor het lagere loon te werken. Niet iedereen kan bij een bedrijf werken waar fors betaald wordt. De groep die deze kans (tijdelijk) niet heeft zal gewoon genoegen nemen met een lager loon dat relatief gezien toch hoog zal zijn.

Of multinationals Nedeland verlaten hierom weet ik ook niet, een lager salaris voor de top brengt natuurlijk wel een (geringe) kostenbesparing met zich mee.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: di 10 mei 2005 17:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een wet lijkt mij totaal niet haalbaar.

Zo'n wet waterdicht krijgen lijkt mij al moeilijk, en slechts een uitdaging voor de juristen/fiscalisten/accountants om er omheen te werken. Het salaris is slechts een onderdeel van de totale beloning van de grote ondernemers. Het winstaandeel op aandelen in het bedrijf komt daar bijvoorbeeld nog boven op. En hoe je prestatiebonussen, waar het in de media vaak om gaat, wil tegengaan is ook lastig. Met een beetje creativiteit is alles zo vorm te geven dat de heren/dames grootverdieners niets te kort zullen komen.

Bovendien zijn er veel te veel actieve belangengroepen die niet aan zo'n wet zullen willen om deze door de kamers te kunnen krijgen.

Meer greep vanuit de aandeelhoudersvergaderingen op de beloning van bestuurders, in combinatie met wat media-aandacht, lijkt mij een veel bruikbaardere weg. Dit heeft al zijn resultaten opgeleverd bij bijvoorbeeld Nuon en Essent.

Groet,

Stefan
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 119

Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 17065


BerichtGeplaatst: di 10 mei 2005 17:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan krijg je de discussie wat loon precies is. Wat behoort tot de bestanddelen van het loon?
Ik dacht te begrijpen dat de contructies zoals ze nu toegepast worden, wel een hoog loon geven, maar dat als bepaalde resultaten worden gehaald er een bonusuitkering volgt. Of de topbestuurders hebben een gunstige optieregeling die zo veel geld oplevert.
Het zal zeker belast worden, en het zal zeker tot inkomen gerekend worden, maar of het ook loon is..? Ik denk dat de meningen daarover verschillen.

Een mogelijke oplossig is het volledig afschaffen van geld! Bij Star Trek schijnt dat te werken...
_________________
Vivere est cogitare.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: di 10 mei 2005 18:24    Onderwerp: Re: Wet op maximumloon? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sanny schreef:
Hallo allemaal,

Naar aanleiding van de topsalarissen van de bestuurders van energiebedrijven heeft Edith Snoey van Abvakabo FNV voorgesteld om een wet op de maximumlonen in te voeren.
Wat is jullie mening hierover?
Zijn er ook andere oplossingen te bedenken

Waarom zoeken naar oplossingen als er geen probleem is ?

Mensen vallen over een directeur die 8 ton verdient *omdat* hij 170 miljoen winst maakt voor de aandeelhouders.

Wanneer iemand betaald door de overheid teveel krijgt in de ogen van de politiek dan betekent dit alleen dat diezelfde politiek geen controle heeft over de ambtenaen die de contracten sluit.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Sunshine



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 13


BerichtGeplaatst: di 10 mei 2005 19:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ergo sum schreef:
Dan krijg je de discussie wat loon precies is. Wat behoort tot de bestanddelen van het loon?


Zaken als aandelen die een topman ontvangt vallen belastingtechnisch ook onder loon net als bonussen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: di 10 mei 2005 19:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ergo sum schreef:

Een mogelijke oplossig is het volledig afschaffen van geld! Bij Star Trek schijnt dat te werken...


Communist!! Very Happy
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 11 mei 2005 8:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sunshine schreef:
ergo sum schreef:
Dan krijg je de discussie wat loon precies is. Wat behoort tot de bestanddelen van het loon?


Zaken als aandelen die een topman ontvangt vallen belastingtechnisch ook onder loon net als bonussen.

En wat nu als de topman net voor hij in dienst treedt voor een miljoen aan opties koopt en hij z'n werk zo goed doet dat die opties 100 miljoen waard worden ?

Of wanneer de directeur van een private onderneming eigenaar is van 10% die hij bij de oprichting heeft geïnvesteerd en onder zijn leiding komt er een succesvolle beursgang, waarbij hij zijn aandelen voor diezelfde 100 miljoen verkoopt ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
mr. crowley








Berichten: 1185


BerichtGeplaatst: wo 11 mei 2005 9:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben een tegenstander van zo'n maximum. Wat overigens niet wegneemt dat in sommige gevallen de proportionaliteit in de beloning voor sommige bestuurders ver te zoeken is. In tijden dat je van je werknemers verlangt dat ze geld inleveren om het bedrijf gaande te houden kun je het naar mijn mening onmogelijk volhouden dat jij als management wel recht op een salarisverhoging van 10 of meer procent.

Het systeem van opties vind ik ook bijzonder link. In de VS zijn al verschillende bedrijven over de kop gegaan omdat de leiding van bedrijven samen met accountants de jaarcijfers wat rooskleuriger maakten dan ze waren om de aandeelhouders te plezieren. Hierdoor stegen de aandeelkoersen en werden de zakken van de bestuurders voller.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: wo 11 mei 2005 9:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij heeft de maatschappelijke onvrede met hoge beloningen ook meer te maken met de proportionaliteit van de beloningen, zoals Crowley aangeeft, dan met de daadwerkelijke hoogte ervan.

Een (stijging van een) beloning zou proportioneel moeten zijn met de algemene stijging van de salarissen in het bedrijf, en zou proportioneel moeten zijn met de bedrijfsresultaten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Sunshine



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 13


BerichtGeplaatst: wo 11 mei 2005 10:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Sunshine schreef:
ergo sum schreef:
Dan krijg je de discussie wat loon precies is. Wat behoort tot de bestanddelen van het loon?


Zaken als aandelen die een topman ontvangt vallen belastingtechnisch ook onder loon net als bonussen.

En wat nu als de topman net voor hij in dienst treedt voor een miljoen aan opties koopt en hij z'n werk zo goed doet dat die opties 100 miljoen waard worden ?

Of wanneer de directeur van een private onderneming eigenaar is van 10% die hij bij de oprichting heeft geïnvesteerd en onder zijn leiding komt er een succesvolle beursgang, waarbij hij zijn aandelen voor diezelfde 100 miljoen verkoopt ?


Die aandelen zijn dan prive aankopen, ze zijn niet vanwege het verrichte werk in bezit gekomen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sanny

Sanny


Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 10


BerichtGeplaatst: di 24 mei 2005 13:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor jullie reacties.

Als jullie nog meer hierover te zeggen hebben dan hoor ik het graag.

Zelf ben ik ook tegen zo'n wet. Het zal inderdaad niet per se gaan om de hoogte maar vooral om de disproportionaliteit. Zolang de beloningen binnen proporties blijven denk ik dat er geen haan naar kraait.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds