Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 14:48
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Nieuwe opleidingen Rechten.
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2005 18:57    Onderwerp: Nieuwe opleidingen Rechten. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vandaag stond in het NRC het bericht over het initiatief van de UU om in september te beginnen met het Utrecht Law College (ULC).
In het kort:
Quote:
De Universiteit Utrecht biedt vanaf september een topopleiding rechten voor een beperkt aantal studenten aan. Het Utrecht Law College (ULC) is bedoeld als alternatief voor de massaliteit van de rechtenstudie en richt zich op maximaal 75 extra gemotiveerde studenten. Deze zullen geselecteerd worden uit eerstejaars.

Dit bericht is in zijn geheel te lezen op rechtennieuws.nl

Ik weet dat er bij de UvA ook zo'n soortgelijk programma van start gaat, misschien bij de andere uni's ook wel. Wat vinden de forummers hiervan? Ben vooral benieuwd naar de mening van UU'ers/UvA'ers die nu in het eerste en tweede jaar zitten en dus of nog met de regeling te maken krijgen of net te laat zijn.
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2005 21:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lijkt mij een slechte zaak, de (onder andere Amerikaanse) praktijk leert dat als een "top"opleiding wordt aangeboden naast een "normale" opleiding de beschikbare (financiële) middelen bij voorkeur worden aangewend ten behoeve van de (veelal duurdere) "top"opleiding.
Het zou dus kunnen leiden tot een kwalitatief mindere "normale" opleiding.
Ik ben in ieder geval nieuwsgierig wat de praktijk ervaringen van de individuele student zal zijn. Rolling Eyes
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2005 21:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja wat gaat zoiets inhouden? Misschien wat extra vakken, maar ga je die dan verbieden voor de andere eerstejaars? Of krijgen de uitverkorenen meer recht op aandacht van de docenten? Het lijkt me wat problematisch vanuit een gelijkheidsbeginsel perspectief.

Het lijkt me dat docenten eerder meer aandacht dienen te besteden aan studenten met serieuze opmerkingen of vragen. Mijn ervaring is dat het heel lastig is om 'door te dringen' (mailtjes terug met 'je begrijpt dat we niet iedere student individueel te woord kunnen staan' zonder ook maar naar de inhoud te kijken). Serieuze studenten verdienen iets extras, uitverkorenen moeten zich eerst maar bewijzen. (Ik lees in het bericht 'selectie onmiddellijk na de poort', niet halverwege of aan het einde van het eerste jaar).

Het is me overigens nog steeds niet duidelijk waar rechtenfaculteiten al hun geld laten, als ze het duidelijk niet in onderwijs steken. Faculteiten met lagere studentenaantallen krijgen voor zover ik weet naar verhouding minder geld, maar verzorgen daarvoor wel goed onderwijs.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2005 21:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie voor meer info de website

Ik denk dat je beter na het eerste jaar mensen kunt selecteren voor zo'n aparte opleiding als deze, omdat de gemiddelde eerstejaars natuurlijk echt geen inzicht heeft in wat hij kan verwachten tijdens de studie. Een flink deel van de starters valt af en dan hebben we dus een desinvestering.

Geen idee wat de aanleiding is geweest voor het opzetten van dit aparte pootje. Ik heb overigens niet het idee dat het nou echt gericht is op "topstudenten"; het klinkt me juist meer als iets voor mensen die meer begeleiding willen of nodig hebben.

Maar goed, was het niet fijner geweest wanneer men eens wat meer moeite, tijd en geld zou stoppen in het minder massaal maken van de reguliere rechtenopleiding? Herken me - helaas! - volledig in de opmerking van bona fides over wat er bijv. gebeurt als je een email stuurt. Echt heel onprofessioneel.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2005 22:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In Tilburg en Nijmegen kennen ze iets soortgelijks maar dan alleen in de masterfase, namelijk een onderzoeksmaster. Daarvoor is ook sprake van een selectie van de beste studenten voor die master. In Tilburg bijv. zijn er maar 25 plaatsen beschikbaar en die hoeven niet allemaal vol.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2005 22:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

UU informatiesite schreef:

V) Volg ik als ULC-student meer onderwijs dan reguliere rechtenstudenten?
A) Nee. Het aantal uren dat je werkgroeponderwijs en hoorcolleges volgt, is ongeveer gelijk. Het
verschil is dat een deel van het onderwijs in kleinere groepen wordt gegeven en dat het
onderwijs academischer en praktijkgerichter van aard is.


Dus ze richten zich op én de (potentieel) HBO scholieren en de Universitaire studenten...
Hoor ik daar de term contradictio in terminis?


TOEVOEGING:
UU informatiesite schreef:

KOSTEN

V) Moet ik meer betalen voor de rechtenstudie aan ULC?
A) Nee. ULC is onderdeel van de faculteit rechtsgeleerdheid en je betaalt evenveel collegegeld als
andere studenten.


Mijn eerdere opmerking over de verdeling van (financiële) middelen in het geval van een duurdere "top"opleiding was dus niet juist.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2005 23:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kafka schreef:
Dus ze richten zich op én de (potentieel) HBO scholieren en de Universitaire studenten...
Hoor ik daar de term contradictio in terminis?

Precies, op de "Wat kun je verwachten?" pagina hebben ze het ook al over "sterk praktijkgericht" en "hoog academisch karakter". Ach ja.

Kafka schreef:
Mijn eerdere opmerking over de verdeling van (financiële) middelen in het geval van een duurdere "top"opleiding was dus niet juist.

Ik denk eigenlijk dat jouw opmerking wel juist is. Alle studenten betalen evenveel voor de rechtenstudie, maar aan de uitverkorenen lijkt duidelijk meer geld te worden besteed. Voor de gewone student blijft dan gemiddeld minder over.

Tenzij de uitverkorenen zo zelfstandig zijn dat de Hogeschool Inholland filosofie kan worden toegepast (dwz stuur je studenten op de 1e dag naar huis om ze 3 weken lang in hun uppie aan een werkstuk te laten werken).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2005 23:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Dus ze richten zich op én de (potentieel) HBO scholieren en de Universitaire studenten...
Hoor ik daar de term contradictio in terminis?


Die viel mij ook al op. En vandaar ook de gedachte aan een opleiding voor mensen die juist meer begeleiding willen of nodig hebben.

De investering steken in een z.g. onderzoeksmaster vind ik dan zinvoller.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2005 23:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb ook het idee dat die extra activiteiten als lezingen en excursies sowieso voornamelijk de meer gemotiveerde studenten zullen trekken. Het is niet zo aardig om hier gemotiveerde en/of goede "gewone" studenten van uit te sluiten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: di 26 apr 2005 0:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat mij nog veel vervelender lijkt is dat er nu mensen in het eerste jaar zitten die buiten de boot (zijn ge)vallen.
Maar ook dat er mensen zijn die de "normale" opleiding gaan volgen en achteraf meer geschikt zouden zijn voor de "top" opleiding en vice versa.
Want het lijkt me dat ze met de "toelatingseisen" ofwel héél weinig VWO scholieren zullen krijgen, of dat ze héél veel VWO scholieren krijgen zonder aparte kwalificatie.
als ze echt streng selecteren op kwaliteit lijkt het me namelijk dat geen een VWO leerling binnen kan komen en dat alle plaatsen zullen worden ingenomen door HBO-recht scholieren met hun propedeuse.
Want die hebben al veel meer aangetoond dat ze een affiniteit hebben met het recht.

Als ze de VWO scholieren niet zo streng selecteren (en dan de HBO scholieren weren voor die "top"opleiding bijvoorbeeld Shocked) zullen ze een, in verhouding tot het maximaal aantal studenten, stortvloed aan aanmeldingen krijgen.
En waarop selecteer je dan?
De eindexamen punten voor maatschappijleer?
Géén goed idee, Shame on you Nooo
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: di 26 apr 2005 1:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat de typering 'topopleiding' zeer misleidend is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: di 26 apr 2005 1:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zeker, ik durf te stellen dat de onderzoeksmaster van onder ander de RUN en de UvT eerder voor deze typering in aanmerking komen.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: di 26 apr 2005 8:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt mij ook nuttiger om dit minimaal na het eerste jaar te doen... Welke scholier kiest nu 'bewust en weldoordacht' voor de rechtenstudie?! Over het algemeen kiezen mensen waar ze vaag in geinteresseerd zijn, niemand weet van te voren wat een bepaalde opleiding nou precies inhoud en hoe dat uitpakt... Ik wist ook pas nadat ik al een paar maanden bezig was dat ik rechten echt super vond, en het heeft me "maar" 3 jaar gekost na het behalen van mijn vwo-diploma om te ontdekken dat ik rechten wilde doen Laughing Eigenlijk ben ik wel voorstander van een (Amerikaans? als ik het goed begrepen heb is dat hoe "college" werkt) systeem dat je het eerste jaar na de middelbare school gewoon zelf vakken kiest zodat je uit kan proberen wat je interesseert en waar je goed in bent enzo, en dat je daarna je daadwerkelijke studie kiest... zou mij toch een hoop tijd gescheelt hebben... Wink Aan de ene kant lijkt het mij wel interessant, werkgroepen waar iedereen mee disscusieert, alleen medestudenten die serieus in recht geinteresseerd zijn etc. Maar aangezien het aantal lesuur gelijk blijft (zie website) neem ik aan dat er geen extra excursies, lezingen, praktijkoefeningen etc. aan vast zit... dat zou mij het meest aanspreken... en wellicht dat het voor de selectie beter is om meer lesuren te geven voor de ULC'ers, dan weet je zeker dat er al een grote groep afvalt die daar geen zin in heeft Laughing
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: di 26 apr 2005 9:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

http://www.jur.uva.nl/onderwijs/object.cfm/honoursbachelor%20rechten_2.pdf?download=true&objectID=0062714A%2DC8E5%2D4669%2DA67631BCCF0BC5C5

Het systeem van de UvA de "honoursbachelor" spreekt mij meer aan.. extra vakken, dieper op de stof ingaan, eis blijft alles in 1x halen met gemiddeld een 7, als je dat niet meer haalt moet je er mee stoppen.. dat is tenminste stimulerend...
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 26 apr 2005 18:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik mis nog steeds het "waarom" van het starten van zo'n nieuwe opleiding. Helaas stond dat ook niet in het NRC-artikeltje.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds