Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 23:34
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Rechtsvergelijkend onderzoek Nederland-Denemarken door P.Tak
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: wo 07 jul 2004 19:45    Onderwerp: Rechtsvergelijkend onderzoek Nederland-Denemarken door P.Tak Reageer met quote Naar onder Naar boven

Net bij twee vandaag werd dit onderzoek besproken. Conclusie was dat het Deense opsporings/vervolgingsapparaat en de rechterlijke macht efficiënter werken dan de Nederlandse equivalenten. Ook het vertrouwen in de rechtsstaat zou groter zijn dan in Nederland, dit leek te maken te hebben met de wijze waarop de rechtspraak in Denemarken geregeld is.

In Denemarken wordt in kleine zaken gewerkt met één professionele rechter en twee lekenrechters. Deze lekenrechters zijn ook daadwerkelijk leken, de gewone man of vrouw van de straat. Het oordeel van de lekenrechters weegt echter net zo zwaar mee als dat van de professionele rechter. In dit systeem spreken leken dus recht. Deze leken zouden na afloop van het proces een soort marketingsfunctie bekleden door met anderen over de procesgang te spreken waardoor interesse en vertrouwen in de rechtstaat gecreërd zou worden. Leek me wel interessant om jullie visie hier over te horen, mede naar aanleiding van de discussie die gevoerd is over jury-rechtspraak.

Ook kent Denemarken een aparte procedure voor de bekennende verdachte, dit kan door één rechter afgedaan worden waarbij die rechter meer bevoegdheden kent dan de rechter in Nederland en ook veel hogere straffen kan opleggen. Naast de snelle procesgang brengt dit ook financiële voordelen met zich mee. Schijnt dit een ander ligt op de aankomende wetswijziging omtrent de bekennende verdachte...?

Tak voerde ook als argument aan dat de rechters de verdachten beter kennen nu elke kleine stad een rechtbank heeft met in beginsel één rechter. Deze rechter zou in de gemeenschap staan en derhalve de persoonlijke levensfeer van verdachte kennen en in het geval van veelplegers de voorgaande zaken nog kunnen plaatsen bij verdachte. Al het voorgaande zou ertoe leiden dat de rechter adequater zou kunnen straffen...hij kent de verdacht en weet verdachte nu te raken waar het pijn doet. Vond ik niet echt overtuigend, werkt immers twee kanten op. Iedereen kent de rechter en de rechter kent iedereen, tast dit niet de objectiviteit aan die de rechter in acht behoort te nemen?

al met al een boeiende uitzending...wordt vanavond vast nog wel herhaald. Goodbye
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: do 08 jul 2004 0:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn mening hierover is inmiddels wel bekend, aangezien dit wel aansluit bij het jury-vraagstuk.
Dat van die lekenrechters lijkt mij dus helemaal niks en helemaal niet als het ook nog eens twee tegen een is. Als het alleen is ingevoerd omdat ze daarna beter de procesgang uit kunnen leggen lijkt dat me ook zeer onnodig, in NL zie je toch ook vaak een persvoorlichter van de rechtbanken in het journaal alles in zeer begrijpelijke taal uitleggen. Desnoods zou je dat wat vaker kunnen doen als dat gewenst wordt.

Dat van de bekennende verdachte vind ik helemaal gevaarlijk, we hebben hier toch ook genoeg zaken waarbij de verdachte bekend heeft en het later toch niet gedaan bleek te hebben ( denk eens aan de Puttense moordzaak, oke niet zo goed voorbeeld voor de rechtspraak misschien!! Confused Laughing )

En dat de rechter de verdachte kent lijkt me inderdaad ook niet zo'n geweldig idee om redenen die jij al noemt. Alls iemand een veelpleger is is dat toch gewoon geregistreerd?! Hoef je iemand dus niet voor te kennen lijkt me....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: vr 06 aug 2004 22:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet nog niet wat ik ervan vinden moet. In de Nederlandse media worden m.i. vonnissen van rechters bijna niet uitgelegd. De meeste krantenberichten vertellen veel te weinig over het hoe en waarom om begrijpelijke taal genoemd te worden. Ik vind het i.i.g. wel interessant m.b.t. de legitimatie van de normentoevoegende rechter. Dat is een van de subonderwerpen van mijn scriptie. Heeft iemand misschien een vindplaats voor meer info over dit onderzoek?
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: za 18 sep 2004 15:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmm Think , lastig & interessant...

Om te beginnen zou ik niet die rechter in dat kleine stadje willen zijn. Waarschijnlijk hoeft er niet echt van een 'ons-kent-ons'-sfeer gesproken te worden, maar er zitten toch denk ik grote nadelen aan. Sowieso inderdaad de objectiviteit, maar ook de veiligheid van de rechter. De rechter zit daar als functionaris, niet als persoon, maar dat kunnen de familie of de vrienden van de veroordeelde nog wel eens vergeten. Anxious Dat kan ook in een grotere stad, maar daar is alles toch veel anoniemer, meer een 'systeem'. Aan de andere kant begrijp ik uit het verhaal dat dit systeem alleen voor eenvoudige, kleine zaken wordt toegepast, dus de rechter hoeft dan weer niet direct de hele Nomads-club op z'n dak te verwachten.

Maar wat betreft de verhouding 1 prof - 2 lekenrechters... lastig. Ik denk dat het een groot voordeel is als niet-verjuridifidioten hun licht op de zaak werpen. I got an idea Men kan zo verstrikt raken in de juridische termen en zo'n oogkleppen ophebben, dat men misschien wel rechtspreekt maar nog geen recht spreekt. Of en in hoeverre dat in Nederland in de praktijk gebeurt weet ik niet, iemand?
De professionele rechter kan de leken juridische achtergrond info verschaffen, de leken kunnen de rechter wat gezond boerenverstand bijbrengen, en in overleg komen ze tot een rechtvaardige uitspraak. Idealiter.
Maar toch, dat 2 tegen 1... vind ik lastig. Ander uiterste is namelijk dat de leken alleen naar hun boerenverstand willen luisteren Speak to the hand en het juridische kader geheel de das omdoen. Dan heeft de prof het nakijken, en dat is natuurlijk ook geen recht, daar zou ik als verdachte toch ook voor bedanken.

Verder die 'marketingfunctie', ik denk dat dat een zeer gunstig bijeffect is , maar dat kan geen doorslaggevende reden zijn om op dit systeem over te schakelen. Ik denk dat het heel belangrijk is dat de rechterlijke macht, en het OM, zich duidelijker en misschien zelfs wel eerlijker opstelt tegenover de bevolking. Hier ligt echt een taak voor de volgende generatie. Door duidelijk te laten zien wat je doet en waarom, neem je een hoop onbegrip weg bij de mensen en zal het vertrouwen in 'het systeem' toenemen. Het geschreeuw om hardere maatregelen, het racisme, de angst, de godsdienst'oorlog', al die dingen die in de maatschappij spelen zullen beter te benaderen en begrijpen worden, als de burgers zien en begrijpen wat de rechtsstaat ermee doet.
Maar, uhm, ik dwaal af met deze queeste voor rechtsduidelijkheid... Silenced

Een groot tegenargument voor dit Deense systeem, vind ik de 'efficiëntie'. Ik begrijp dat dit, naast het grotere vertrouwen in de rechtsstaat, als grootste voordeel wordt genoemd. Kijk, natuulijk moet de rechterlijke macht niet aanklooien en een beetje doorwerken, zich niet onder laten sneeuwen in bureaucratisch geneuzel. Maar die nadruk die er altijd maar op efficiënt, snel, doelmatig, target... wordt gelegd Fuck you ... daar gaat het bij mij een beetje van jeuken. Er is ook nog zoiets als zorgvuldigheid, rechtsbescherming, de waarden en normen van ons rechtssysteem, de gerechtigheid dat rechter en OvJ de tijd nemen om jouw zaak grondig te bestuderen en er goed over na te denken. Dat wordt maar weggecijferd tegen de dwang van de klok... blech. Angrybye

Dus al met al, kweetniet. Ik ben op zich wel voor invloed van leken. Maar het vertrouwen in de rechtsstaat moet wat mij betreft met iets subsantiëlers hersteld worden, en als een rechtvaardig proces ruim baan moet maken voor een snel proces, nee dank je. No smile
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: zo 17 apr 2005 19:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vandaag in het nieuws

Quote:

Burgers als lekenrechters
Burgers zonder juridische scholing moeten als 'lekenrechters' kunnen meebeslissen met professionele rechters over de schuld van een verdachte en de op te leggen straf. De 'lekenrechtspraak' moet het vertrouwen van burgers in de rechtsspraak vergroten. Dit vind althans de VVD. Deze stelling werd breed gesteund tijdens het 'Flitscongres Criminaliteitsbestrijding'. Onder meer politici en vertegenwoordigers van politie en justitie steunden de stelling. Dat meldde voorlichter Jeff Wolters van de VVD zaterdag.

Aanleding voor het congres was het rapport 'Effectief en op maat' van de VVD-projectgroep Veiligheid en Criminaliteitsbestrijding. In dit rapport staan nog meer ideeën die veelal gebaseerd zijn op buitenlandse ervaringen, zoals niet alleen reactief politie-optreden, maar ook preventief. Voor probleemlocaties moeten tactieken ontwikkeld worden om het probleem aan te pakken.

Een dader moet meer als een persoon gezien worden om een op maat gemaakt regime te kunnen toepassen. Volgens de VVD verschillen de motieven, persoonlijkheden en perspectieven van delinquenten teveel voor een standaard daderprofiel. Er wordt benadrukt in het rapport dat het niet de bedoeling is dat een dader zijn 'zielige jeugd' kan aanwenden om straf te voorkomen.

Ter afsluiting van het congres werd het rapport aangeboden aan de VVD-fractievoorzitter Jozias van Aartsen. De fractie kan hiermee een standpunt over criminaliteit en veiligheid bepalen. Wolters hoopt dat dit uiteindelijk tot effectieve voorstellen in de Tweede Kamer leidt.


Angrybye
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 17 apr 2005 19:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lekenrechtspraak zou helemaal niet mijn vertrouwen in de rechtstaat vergroten. Integendeel..... groot gevaar voor het Gesundes Volksempfinden ... brrrrr ...

En wie verwachten we daar dan als "leken"? Het zullen toch mensen moeten zijn die in staat zijn en de tijd hebben dikke dossiers over soms buitengewoon ingewikkelde kwesties door te werken.

Kortom: ik zie het niet zo. Wat is er nou mis met het hebben van professionals?

Er ligt overigens blijkbaar wel een schone taak voor juristen, namelijk om in "klare taal" de natie voor te lichten over actuele rechtskwesties. Lijkt mij best een leuke baan Yesss
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 17 apr 2005 20:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is wel grappig dat mensen die opgegroeid zijn in een land met juryrechtspraak (en dat zijn bijna alle andere landen) echt niet kunnen begrijpen dat wij Nederlanders tevreden zijn met een professionele rechter in strafzaken. Mijn ervaring is dat men vaak niet eens geloofd dat wij geen jury kennen.

Heeft D'66 eigenlijk een standpunt hierover? Misschien is Nederland samen met Georgië wel het enige land in Europa zonder jury- of lekenrechtspraak Smile.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds