Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 0:37
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Arbeidsrecht vraagje = ontslag op staande voet.
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
A.G. Ton



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 301


BerichtGeplaatst: wo 16 mrt 2005 21:00    Onderwerp: Arbeidsrecht vraagje = ontslag op staande voet. Reageer met quote Naar onder Naar boven

jullie mening graag over de volgende casus :

X is op staande voet ontslagen door haar baas A.
X heeft de dag daar voor 2 kippen meegenomen uit het restaurant waar ze werkte, maar heeft die kippen de volgende morgen weer verangen, door andere door haar gekochte kippen.
A wist niks van het meenemen van de kippen.
De volgende ochtend ziet A dat X nieuwe kippen in de koelkast legt, en vraagd X wat er aan de hand is. X legt de situatie uit.
A gaat naar zijn kantoor en komt later terug met de mededeling dat X ontslagen is vanwegen diefstal.

( A heeft eerder aan X gevraagd of deze een andere baan kon zoeken, want A had een vriendin die hij in de plek van X wou zetten. X ging hier niet mee akkoord )

Nu bent u vakbondsmedewerker en X komt bij u op het spreekuur.

Ik zelf zou het volgende doen:

Eerst kijken of er een mogelijkheid is tot mediation. Baan herstel als mogelijk en gewilt. I.I.G. een brief schrijven met daarin de beschikbaarheid tot arbeid en het niet eens zijn met het ontslag ( i.v.m de WW uitkering.
Mocht het nou zo zijn dat A geen mediation wil, dan naar de rechter stappen om te kijken of er een financiele vergoeding in zit.

Ik zelf ben echter ook van mening dat het gewoon diefstal is wat ze heeft gedaan, en daar door terecht ontslagen is.
_________________
Recht is Recht, en voor jou maken ze dat heus niet krom
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: wo 16 mrt 2005 21:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mediation lijkt me geen zinvol idee en ik ga er, gezien de geschetste casus, vanuit dat zij uit het bedrijf gepushed is om plaats te maken. Herintreding lijkt me daarom niet ter sprake, kom ik zo nog op terug.

Ze moet de dringende reden aanvechten bij de rechter, daarmee laat je nogmaals zien dat je het niet eens bent het ontslag. Een briefje sturen waarin je meedeelt het niet eens te zijn met de dringende reden voor ontslag is op zich niet voldoende om je wwrechten te behouden lijkt me. Het moet wel natuurlijk...en ook beschikbaarhouden voor arbeid.

Indien de rechter geen dringende aannemelijk acht zal hij het ontslag op grond van dringende reden vernietigen waardoor X onrechtmatig is opgezegd (immers geen ontslagvergunning). Dan komt het financiële plaatje aan de orde. A zal waarschijnlijk eisen dat de rechter de overeenkomst alsnog ontbind op grond van verstoorde arbeidsomstandigheden waardoor herintreding ook van de baan is, maar dat is alweer een paar stapjes te ver.
_________________
Be the change you want to see in the world


Laatst aangepast door Ramonkey op wo 16 mrt 2005 21:29, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: wo 16 mrt 2005 21:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij een veronderstelde dringende reden kan men zich natuurlijk op het punt stellen dat geen dringende reden voorhanden was en dat daarom onregelmatig is opgezegd. Dit biedt 2 mogelijkheden, indien de dringende reden niet stand houdt. Namelijk, a) de nietigheid van het ontslag inroepen en tewerkstelling en loon vorderen, en b) de werknemer kan ook in het ontslag berusten, en een schadeloosstelling (gefixeerd of werkelijke omvang) vorderen.

Ik durf zo niet te zeggen of de rechter dit als dringende reden zou accepteren; de lengte van het dienstverband (is onbekend), het feit dat ze de zaken zelf heeft vervangen, etc. zullen bij die beoordeling een rol spelen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
A.G. Ton



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 301


BerichtGeplaatst: wo 16 mrt 2005 21:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zover ik geleerd heb moet zo een brief wel, om er voor te zorgen dat je niet verwijtbaar werkloos genoemd kan worden.

Ze gaan er van uit als je geen broef dus ook geen direct verzet toont je het wel eens bent met het ontslag

daarbij nog een aanvullende vraag: De vakbond bemiddelt toch niet voor individuele personen ? Dat doen ze toch alleen als het om grotere groepen gaat die ontslagen worden ?
_________________
Recht is Recht, en voor jou maken ze dat heus niet krom
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
HS




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 26


BerichtGeplaatst: do 17 mrt 2005 13:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mediation moet je sowieso nooit mee beginnen in een arbeidsconflict: mediation is gewoon een zogenaamd 'sociaal gezicht ' van de werkgever met het doel je te ontslaan. Pas op dat je niet in die val trapt hoor! Je staat daarna (nog) veel zwakker.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: do 17 mrt 2005 18:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

A.G. Ton schreef:
Zover ik geleerd heb moet zo een brief wel, om er voor te zorgen dat je niet verwijtbaar werkloos genoemd kan worden.

Ze gaan er van uit als je geen broef dus ook geen direct verzet toont je het wel eens bent met het ontslag



Er staat ook "nogmaals", "op zich" en aan het eind "het moet natuurlijk wel". Alleen de brief red je het niet mee natuurlijk. Je roept als werknemer door die brief de onrechtmatigheid van het ontslag in bij de wetgever, maar als die voet bij stuk houdt (wat in dit geval zeer aannemlijk is) zul je toch naar de rechter moeten. En zoals Sovereign al aangaf kan de rechter het geval wel eens niet als diefstal kwalificeren gezien de omstandigheden.
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
A.G. Ton



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 301


BerichtGeplaatst: za 19 mrt 2005 16:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou mensen ik ben er klaar mee, misschien willen jullie weten hoe het verlopen is :

Mediation, is dus WEL het geen waar op gehamert moest worden.

Er waren 3 opties,
1 Mediation.
2 Naar de Rechter stappen
3 Ontslag accepteren.

Zoals het moest volgens de beoordelaar en ik het zelf ook heb gedaan is als volg:
Mediation is zeer belangrijk. Ik moest als eerste vragen of de persoon in kwestie wel terug wou naar de arbeidsplaats. Dit was dus JA. Daarna moest ik het hebben over mediation, de gemoederen waren waarschijnlijk wat rustiger geworden, en daar door iedereen voor meer reden vatbaar. Tevens MOEST er een brief worden geschreven met daarin beschikbaarheid tot werk, niet eens met ontslag en daar door geen dringende reden enz enz. Dit was ZEKER nodig om de kans later om als verwijtbaar ontslagen aangemerkt te worden te verkleinen.
Ik zelf raden af om naar de rechter te gaan, aangezien het formeel gezien diefstal was. Dat was niet zo, ze zou een stukje sterker staan dan dat ik dacht. Ze had namelijk nooit de intentie om iets te stelen, aangezien ze het vervangen heeft, en als ze het niet aan de baas had verteld was hij ern ooi achter gekomen.

Tot hier toe, nu weten jullie ook eens hoe er op een HBO naar dit punt wordt gekeken,

iig bedankt voor jullie reacties.
_________________
Recht is Recht, en voor jou maken ze dat heus niet krom
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
renevanderwouden

renevanderwouden

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 28


BerichtGeplaatst: vr 25 mrt 2005 21:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is er hier dan concreet sprake van diefstal?
_________________
******* Joie de vivre ! *******
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
HS




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 26


BerichtGeplaatst: za 26 mrt 2005 11:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

A.G. Ton schreef:
Nou mensen ik ben er klaar mee, misschien willen jullie weten hoe het verlopen is :

Mediation, is dus WEL het geen waar op gehamert moest worden.

Er waren 3 opties,
1 Mediation.
2 Naar de Rechter stappen
3 Ontslag accepteren.

Zoals het moest volgens de beoordelaar en ik het zelf ook heb gedaan is als volg:
Mediation is zeer belangrijk. ......
Tot hier toe, nu weten jullie ook eens hoe er op een HBO naar dit punt wordt gekeken,

iig bedankt voor jullie reacties.



De tendens dat mediation zo naar voren geschoven wordt, vind ik verontrustend. Zelf heb ik (ook in mijn omgeving) zeer slechte ervaringen met mediation. Ik zou er ook nooit meer mee instemmen. Het klinkt zo mooi, maar ondertussen werkt het (veelal) averechts. (ongetwijfeld zal het een keer wel goed gaan). Bedenk dat mediator geen beschermd beroep is en dat het NMI geen echt goede controles uitvoert.
Pas op dat je niet in deze val (want dat is het) loopt!! (verschil theorie en praktijk is enorm!)
Zeg dat maar tegen je docent!

succes ermee!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
chrisvakp



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: di 08 nov 2005 17:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

daarbij nog een aanvullende vraag: De vakbond bemiddelt toch niet voor individuele personen ? Dat doen ze toch alleen als het om grotere groepen gaat die ontslagen worden ?

Dit is niet juist:

IBB (individuele belangenbehartiger)

Voor loonvorderingen en ontslagzaken enz... Dus helpen helpen wel mensen individueel.

CBB(Collectieve Belangernbehartiger)

Dit klopt ook als er meerder mensen bij betrokken zijn gaat er een bestuurder naar het desbetreffende bedrijf om te bemiddelen.

Zo werkt het bij de FNV Bouw en Bondgenoten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds