Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 16:24
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Slaan kinderen wordt strafbaar
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 12 feb 2005 21:29    Onderwerp: Slaan kinderen wordt strafbaar Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat vinden we er van? http://www.nrc.nl/binnenland/artikel/1108101913196.html
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Magdalena

Magdalena

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 2313


BerichtGeplaatst: za 12 feb 2005 22:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan er niet in, vanwege registratie, maar las wel ergens dat de pedagogische tik ook strafbaar wordt. Dat vind ik wel ver gaan. Ik heb vroeger echt weleens een tik gehad en vind dat echt wel kunnen. Maar voor sommige mensen: Waar ligt de grens tussen een pedagogische tik en een tik die niet kan? Maar goed, om het allemaal te bewijzen, lijkt me ook wel moeilijk.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 12 feb 2005 22:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ook geen 'pedagogische tik'

Kind slaan wordt straks strafbaar


Door een onzer redacteuren


DEN HAAG, 12 FEBR. Slaan van kinderen wordt in de toekomst nadrukkelijk strafbaar, evenals kindermishandeling in andere vormen. Ook een 'pedagogische tik' mag niet meer. Dit heeft de ministerraad gisteren besloten.


Ouders zijn verplicht hun kinderen te verzorgen en op te voeden zonder toepassing van geestelijk of lichamelijk geweld. Dat staat in een wijziging van het Burgerlijk Wetboek waaraan de ministerraad, gisteren op zijn wekelijkse vergadering, zijn goedkeuring hecht.

Kindermishandeling, waarvan per jaar in Nederland naar schatting 50.000 à 80.000 kinderen slachtoffer worden, is ook nu al strafbaar. De nieuwe bepaling in het Burgerlijk Wetboek beoogt, volgens het kabinet, bij te dragen tot een verhoogd normbesef bij ouders. Thans stelt de wet mishandeling in het algemeen strafbaar, waarbij het feit dat het slachtoffer een kind is, als verzwarende omstandigheid kan gelden.

Bovendien zal de bepaling het een ouder moeilijker maken om ter verdediging van zijn optreden een beroep te doen op ouderlijk tuchtrecht. ,,Je mag kinderen niet slaan, punt uit'', aldus premier Balkenende na afloop van de ministerraad. De premier meende ook dat de wetgever in dit opzicht geen onderscheid kan maken voor verschillen in culturen van bevolkingsgroepen.

Minister Donner (Justitie, CDA) zei na afloop van de ministerraad dat het niet op de weg van de wetgever ligt om een uitzondering te maken voor de veel voorkomende, zogeheten 'pedagogische tik' van opvoeders. ,,In beginsel moet je zo'n tik niet uitdelen'', aldus Donner, die zei een tegenstander te zijn van ,,eindeloze discussies'' op dit punt, ,,want zo'n tik leidt bij velen tot geweld.''

Minister Donner besloot vorig jaar tot de nieuwe bepaling in het Burgerlijk Wetboek over kindermishandeling, nadat de rechter in een aantal gevallen zeer verschillend had geoordeeld over gevallen van kindermishandeling in relatie tot het ouderlijk tuchtrecht. In enkele andere Europese landen, zoals Zweden, Denemarken, Duitsland en Oostenrijk, waar alle geweld tegen kinderen strafbaar is gesteld, bestaat de indruk dat deze norm inderdaad leidt tot een vermindering van het totaal aantal gevallen van kindermishandeling.

Kindermishandeling leidt per jaar in enkele tientallen gevallen tot het overlijden van kinderen. Wie in zijn omgeving gevallen van kindermishandeling - die meestal in het verborgene plaatsvindt - kent of vermoedt, dient daarvan melding te maken bij provinciale meldpunten. Bij deze meldpunten ontstonden overigens vorig jaar wachtlijsten, waardoor niet alle zaken binnen vijf dagen konden worden onderzocht.



De pedagogische tik mag dus ook niet meer.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Paool2

Paool2

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 111


BerichtGeplaatst: zo 13 feb 2005 14:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laten we voorop stellen dat het slaan van kinderen in de zin van echt geweld sowieso nooit goed te praten valt. Dat er nu eindelijk wetgeving rond dit onderwerp zou komen, vind ik in ieder geval alleen maar goed.

De vraag is alleen hoe kan dit in godsnaam worden gecontroleerd. Als het kind zegt pa heeft me een tik gegeven en dat is niet zo, hoe kan dit dan worden gecontroleerd?! Want van een pedagogisch tikje krijg je echt geen blauwe plekken.

Het is waarschijnlijk niet mogelijk voor de wetgever om een duidelijke grens te stellen tussen een 'gewelddadige' tik en een pedagogische tik. Maar ik ga er vanuit dat in de rechtspraak wel zal kunnen worden besloten dat een pedagogische tik niet strafbaar is. Maar goed dat ligt natuurlijk allemaal in de toekomst.

Ik vind in ieder geval dat het soms nodig kan zijn om een pedagogische tik uit te delen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: zo 13 feb 2005 18:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het echt de grootste onzin die er bestaat. Het slaan/mishandelen van kinderen is toch allang strafbaar!!! Dit valt gewoon onder mishandeling, zoals ookal in het artikel vermeld wordt. Alsof je normen en waarden bijbrengt aan mensen door dit soort onzinnige strafbepalingen op te stellen! Ik vind dat er sowieso niks mis is met een pedagogische tik en dan denk ik dus aan een tikje op de hand of bil ofzo. Daar is echt nog geen kind slechter van geworden hoor. Ik vind dit echt een veel te ingrijpende regel. Een liefhebbende ouder weet zelf het best hoe hij zn kind opvoedt en daar heeft de overheid niks mee te maken. Pas als er geen sprake meer is van een liefhebbende ouder en het geen tikje meer is maar klappen zijn heeft de overheid het recht om in te grijpen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 13 feb 2005 20:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik eea goed heb begrepen is het belangrijkste argument dat de overheid bij de huidige constructie niet bij machte is op te treden tegen kindermishandeling.

Overigens vraag ik me af in hoeverre een ingrijpen in de opvoedkundige middelen die een ouder/voogd/whatever ter beschikking staan te rijmen valt met de vrijheid van het gezinsleven ?

Want wanneer ik over een paar met de kleine in een restaurant zit en ze is ook maar half zo vervelend als de meeste 4-jarige kinderen in een restaurant, dan zou ik haar niet met een tik mogen corrigeren ? Wat moet ik dan doen ? Aan d'r stoel vast tapen met Ducktape ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 13 feb 2005 20:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, die ducktape valt ook onder mishandeling en geestelijk mishandelen mag ook al niet ... haha...

Ik begrijp de uitbreiding ook niet, juist omdat het al strafbaar gesteld is.

Verder lijkt het mij toe dat onze premier wat van zijn geloof is afgevallen of er tenminste wat moeite mee gaat krijgen. Ik las een citaat in de trant van "Een kind slaan, dat doe je niet. Punt uit." Maar ja, hoe zit het dan met het "wie men lief heeft tuchtigt men"? Shocked

Vrees in elk geval voor een onnodige extra belasting van onze rechters door klachten van m.n. opstandige pubers. Huuuu.....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 13 feb 2005 20:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Nee, die ducktape valt ook onder mishandeling en geestelijk mishandelen mag ook al niet ... haha...

Oh.. Dus dan wachten op het eerste restaurant dat speciale kinder-opsluit-kamer(tje)s biedt als extra service.
Quote:

Ik begrijp de uitbreiding ook niet, juist omdat het al strafbaar gesteld is.

Verder lijkt het mij toe dat onze premier wat van zijn geloof is afgevallen of er tenminste wat moeite mee gaat krijgen. Ik las een citaat in de trant van "Een kind slaan, dat doe je niet. Punt uit." Maar ja, hoe zit het dan met het "wie men lief heeft tuchtigt men"? Shocked

kastijdt Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 13 feb 2005 20:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sorry, ben niet zo bijbelvast. Staat tegenover dat mijn handjes ook niet gauw los zitten. Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 13 feb 2005 20:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Sorry, ben niet zo bijbelvast. Staat tegenover dat mijn handjes ook niet gauw los zitten. Very Happy

/me heeft vroeger de hele 'Snuf de hond' serie bij elkaar geschraapt met het winnen van bijbelquizzen *en* is getrouwd met een dra. in de theologie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Magdalena

Magdalena

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 2313


BerichtGeplaatst: zo 13 feb 2005 21:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Als ik eea goed heb begrepen is het belangrijkste argument dat de overheid bij de huidige constructie niet bij machte is op te treden tegen kindermishandeling.


Dat denk ik ook..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 13 feb 2005 23:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is de overheid allang, toch? Valt onder mishandeling en dan heb je voor mishandeling van bepaalde anderen (waaronder een kind) nog de mogelijkheid de gevangenisstraf met een derde te verhogen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Martijn



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 599


BerichtGeplaatst: ma 14 feb 2005 11:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben erg benieuwd naar de uitspraken naar aanleiding van deze wetgeving.
Ik ben het er zelf overigens volledig mee eens dat in sommige gevallen een corrigerende / opvoedkundige tik moet kunnen al geef ik wel meteen toe dat het in sommige gevallen door mensen te snel gebruikt wordt als enig middel en gaat het in sommige gevallen verder dan wat wij als acceptabel zien. Een kind wat "opvoedkundig" letterlijk het huis door wordt geslagen moet in mijn opinie ook beschermd worden en dan zou het inderdaad zo kunnen zijn dat vervolging voor mishandeling dan faalt omdat het "opvoedkundig" is. Wellicht dat de wetgeving met dat in gedachten is ontstaan?

Vraag alleen is waar ligt de grens ... en dat is dus afwachten op uitspraken ...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
R.Visser








Berichten: 31


BerichtGeplaatst: di 15 feb 2005 13:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bron:[url] http://www.nu.nl/news/482714/10/Meppen_en_pesten_gemeengoed_onder_kleuters.html
[/url]

Kleuters hebben in de klas geregeld te maken met pesterijen en schoppen en slaan. Het merendeel is wel eens dader of slachtoffer van dergelijke vormen van agressie. Slechts 14 procent staat geheel buiten het gekrakeel.......

En dat is volgens mij de oorzaak van het mishandelen van kinderen.
De kleuters zien het van de ouders en kopieeren dat gedrag op de kleuterschool. Kinderen worden niet goed begeleidt, en de meeste ouders zeggen ach.. dat doet mijn kind niet. Uitzonderingen daargelaten maak je mij niet wijs dat een kind dat goed wordt opgevoed vervolgens de tiran gaat uithangen. Vaak zien ze dit geweld thuis ook, of ze krijgen slaag doordat de ouders onmachtig zijn om hun kinderen op te voeden.
Een verplicht vak opvoeding op alle scholen zou mijn inziens geen slecht idee zijn. Maar ja de regering straft liever de ouders dan dat ze de oorzaak aan pakken.[/quote]
_________________
Groetjes R.Visser
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MrWhite



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 107


BerichtGeplaatst: do 17 feb 2005 18:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Persoonlijk zou ik zelf een kind niet slaan (misschien uit zelfverdediging Smile), maar ik begrijp best dat een pedagogisch tik af en toe op zijn plaats kan zijn. Zoals Eva al heeft gezegd is de kans vrij klein dat je de echte boosdoeners met zo een wet aanpakt.

Ik vraag me trouwens wel af wat de overheid beschouwt als een correcte opvoedingsmethode? Straks krijg je een paar milljoen kindertjes met allemaal "ADHD".
_________________
"The greatest obstacle to discovery is not ignorance -- it is the illusion of knowledge."

-- Daniel J Boorstin
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds