Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 23:33
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Kamer voor afschaffing verjaringstermijn moord
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Afschaffen verjaringstermijn moord?
Ja, omdat..
88%
 88%  [ 8 ]
Nee, omdat..
11%
 11%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 9

Auteur Bericht
R.Visser








Berichten: 31


BerichtGeplaatst: wo 02 feb 2005 21:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

...
Quote:
.. en als dan vastgesteld is dat de verdachte inderdaad de dader is..
...

daar gaat het mij dan ook om, de dader niet een verdachte
_________________
Groetjes R.Visser
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: wo 02 feb 2005 21:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

R.Visser schreef:
Het gaat mij om de mensen die daadwerkelijk zijn veroordeeld. Een verdachte is toch geen veroordeelde.


???
Misschien dat ik iets niet goed heb gelezen, excuus dan.

Mensen die daadwerkelijk zijn veroordeeld zijn nu juist niet van belang voor deze discussie. Zij kunnen immers niet meer de dans ontspringen, door het verjaren van het misdrijf, want zijn al veroordeeld.
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
R.Visser








Berichten: 31


BerichtGeplaatst: wo 02 feb 2005 22:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien was ik wel een beetje onduidelijk dan.. excuus hiervoor.
Indien een dader na 15 of van mij part na 50 jaar nog gepakt kan worden dan juich ik dat toe. Een "verdachte" heeft dan misschien wel een probleem, dat ie wat langer verdacht kan worden, maar in deze stel ik het belang van het slachtoffer boven die van de verdachte.
_________________
Groetjes R.Visser
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: wo 02 feb 2005 22:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duidelijk Smile
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: wo 02 feb 2005 22:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Yep. I got an idea
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 119

Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 17065


BerichtGeplaatst: do 03 feb 2005 2:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

R.Visser schreef:
Ergo sum zei:
Quote:
Ook de dader moet weten waar hij aan toe is. Hij moet weer rustig kunnen slapen, en niet altijd over zijn schouder hoeven te kijken.

Dat vind ik helemaal het toppunt van onlogish redeneren.


Toch is deze rechtszekerheid wel het standpunt tot op heden ...

Maar wellicht dat mede daardoor ook de hele discussie opgelaaid is, en de verjaringstermijnen nu op de tocht staan.
_________________
Vivere est cogitare.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: do 03 feb 2005 14:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het met het voorstel eens.

Duch schreef:
Quote:
Daarbij moet uiteraard bedacht worden dat niet elke verdachte ook de dader is en dat het dus niet goed zou zijn om het leven van onschuldige verdachten kapot te maken met nooit eindigende onzekerheid.


Ik snap niet precies wat je je hierbij voorstelt. Als een verdachte namelijk onschuldig is zijn er meestal niet genoeg bewijzen om te vervolgen of er wordt wel vervolgd en verdachte wordt dan dus vrijgesproken of ontslagen van alle rechtsvervolging. En als er dus niet wordt vervolgd wegens gebrek aan bewijs maar iemand ( die onschuldig is) blijft wel verdacht dan hoeft hij zich toch geen zorgen te maken dat hij later nog vervolgd wordt?? Want dit zal dan alleen gebeuren als er dus bv nieuw DNA-materiaal wordt gevonden dat verdachtes schuld zal aantonen. En als hij onschuldig is zal dit dus nooit gebeuren. Ik ga ervanuit dat onschuldige mensen in NL niet worden veroordeeld ( tuurlijk zijn er rechtelijke dwalingen dat ontken ik zeker niet, maar je mag er in NL toch grotendeels vanuit gaan dat dit niet gebeurt).
Dus lijkt dat argument me te verwaarlozen en is het belang voor het slachtoffer (en de rechstaat), in mijn ogen, groter.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mr. crowley








Berichten: 1185


BerichtGeplaatst: do 03 feb 2005 14:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat Duch bedoeld dat de politie iemand op het oog heeft maar alleen indirecte bewijzen die naar deze persoon wijzen. Deze persoon kan dan zijn hele leven verdacht blijven, terwijl hij niets gedaan heeft.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: do 03 feb 2005 23:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Precies. Very Happy
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 04 feb 2005 0:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Ook onschuldige mensen die desondanks verdachte zijn hebben last van het vervallen van de verjaringstermijn. Juist voor die mensen is die termijn er, en ....


Misschien even kort door de bocht (maar dat hoort er ook bij): een onschuldige beseft toch eigenlijk nooit dat hij verdacht is, totdat een vervolging wordt gestart?

De gemoedsrust na het verstrijken van de termijn zal veelal bij de daders liggen.....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: vr 04 feb 2005 0:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat hangt er een beetje vanaf hoe hij ondervraagd is enzo.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: vr 04 feb 2005 15:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja maar als je onschuldig bent maakt dat dan toch niet uit! Want dan zullen ze dus nooit genoeg bewijs vinden dat je het hebt gedaan. Dus hoef je je de rest van je leven toch nergens druk om te maken. Wat maakt het dan uit dat de politie jou als verdachte blijft zien.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mr. crowley








Berichten: 1185


BerichtGeplaatst: vr 04 feb 2005 18:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat denk je dat je omgeving er van denkt? Waar rook is, is vuur denken mensen al vrij snel. De polite wordt door veel mensen eerder geloofd dan een individu. Ik denk dat het een zware wissel op je leven zal trekken als jij voor de politie een verdachte bent.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 04 feb 2005 21:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even voor de goede orde: ik doelde meer op het gegeven dat iemand na 20 jaar pas als verdachte wordt aangemerkt. Die heeft er ie eerste 20 jaar natuurlijk geen benul van.

Als belanghebbende kun je de OvJ toch vragen je te vervolgen/de procedure door te zetten? (12 Sv ... O YES!! ... mijn geheugen is nog niet zo slecht ...gelukkig ...) Kun je alsnog fijn aan een vrijspraak komen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: za 05 feb 2005 16:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja ik begrijp heus wel dat het niet zomaar iets is om ergens verdacht van te worden maar ik snap jullie argumenten gewoon niet. Tot nu toe kan je dan toch ook gewoon 18 jaar verdacht worden van moord!! Dat lijkt me toch ook een vrij lange tijd om ergens van verdacht te zijn. Ik vind het geen sterk argument dat de verjaringstermijn niet moet worden afgeschaft omdat onschuldige verdachten dan langer verdacht kunnen zijn. Het lijkt me ook vrij sterk dat iemand zolang verdacht blijft, en dat de politie er na bv 25 jaar nog van alles aan gaat doen om bewijzen tegen die verdachte te gaan zoeken als ie dus daadwerkelijk onschuldig is, want die bewijzen zijn er dan gewoon niet! Het lijkt me dat ze hun tijd wel beter kunnen en zullen gebruiken. En als ze gewoon goed hun werk doen heb je nu juist meer kans dat een onschuldige verdachte niet meer verdacht wordt omdat ze na bv 22 jaar dna-materiaal van de echte dader vinden. Dan is hij van alle blaam gezuiverd en anders zal iedereen misschien altijd twijfels houden. Zo kan je het dus ook gewoon omdraaien.....
Ik vind het dan nog een sterker argument, wat ik Spong hoorde zeggen, dat na zoveel jaren herrineringen van getuigen niet meer goed zijn of zelfs verkeerd. Daar zit nog wel wat in. Maar dan nog vind ik de voordelen van afschaffen zwaarder wegen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds