privacyrecht dementerenden
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

#1: privacyrecht dementerenden Auteur: petertje BerichtGeplaatst: za 25 jun 2022 13:00
    —
Hallo,
Met twee dementerende ouders rijst bij mij de vraag: hoe zit het eigenlijk met het privacyrecht van iemand die dementerend is maar nog wel enigszins aanspreekbaar? Mogen wij een camera neerzetten om hen 's nachts in het oog te kunnen houden? Voor de duidelijkheid, de ouders komen 's nachts een enkele keer wel uit bed en scharrelen dan wat rond maar zijn tot noch toe geen gevaar voor zichzelf of de omgeving. Ben benieuwd waar de grens ligt tussen schending van de privacy en veiligheid.

#2:  Auteur: petertje BerichtGeplaatst: za 25 jun 2022 13:24
    —
Voor de duidelijkheid: tot nu toe scharrelen ze een beetje rond 's nachts en lijkt het me nog niet nodig een camera te installeren maar het gaat me erom dat ze zelfstandig wonen en er een moment kan komen dat het me handig lijkt om een oogje in het zeil te houden 's nachts, voor hun veiligheid. Ik twijfel of ze kunnen overzien wat de gevolgen voor hun privacy zijn met zo'n camera en daarom of ik het tzt kan maken om te doen.

#3:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 27 jun 2022 4:02
    —
Misschien helpt dit je:
https://www.dementie.nl/omgaan-met-dementie/dagelijks-leven-thuis/veiligheid-in-huis/dilemma-mag-ik-domotica-inzetten-bij-mijn-naaste

Tenzij je ouders nog in staat zijn om toestemming te geven (en de gevolgen daarvan te overzien), zou je uit ethische overwegingen in principe dus moeten kiezen voor de minst ingrijpende oplossing.

Uit juridisch oogpunt staat het je denk ik vrij om te doen wat je het beste lijkt, aangenomen dat jij de persoon bent die de zorgbeslissingen neemt:
https://www.dementie.nl/omgaan-met-dementie/regelzaken/zorgbeslissingen-nemen/zorgbeslissingen-en-mentorschap-bij-dementie

#4:  Auteur: petertje BerichtGeplaatst: ma 27 jun 2022 7:40
    —
Dank, Bona Fides! Deze info helpt me iets verder.



Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl