Financieringsbeding koopcontract ingeroepen
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Financieringsbeding koopcontract ingeroepen Auteur: Jeroen1967 BerichtGeplaatst: vr 10 jun 2022 17:00
    —
Familielid verkoopt appartement, na 6 weken wordt een beroep op de financieringsclausule gedaan.

Ik zou zeggen dat je als koper niet te lichtvaardig hiermee om moet gaan. Uit de financieringsgegevens blijkt echter dat de benodigde hypotheek meer dan 30% boven de maximale hypotheek ligt. Het lijkt er dus op dat de koper geen benul had wat financieel mogelijk was, wel de verkoop van het appartement 6 weken stop zet met het tekenen van het koopcontract, en dan doodleuk meldt 'jammer, geen financiering gekregen'. Dat had koper al voor het bieden moeten uitzoeken! Gezien de oplopende hypotheekrente staan prijzen onder druk, het familielid gaat door uitstel van verkoop waarschijnlijk voor duizenden euro's het schip in. Kunnen we hier nog iets mee richting de koper? Ik vind dit echt aanrekenbaar nalatig. Als een bank die laatste 5% van het bedrag niet wil lenen, soit, maar er gewoon dik 30% naast zitten...

De boodschap van koper was oorspronkelijk dat slechts een beperkte hypotheek nodig was, daarmee wek je wel de indruk dat het allemaal wel goed zal komen en qua financiering geen probleem zal zijn.

Zijn er mogelijkheden tot stappen richting koper? Makelaar?

#2: Re: Financieringsbeding koopcontract ingeroepen Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 12 jun 2022 23:26
    —
Jeroen1967 schreef:
Familielid verkoopt appartement, na 6 weken wordt een beroep op de financieringsclausule gedaan.

Ik zou zeggen dat je als koper niet te lichtvaardig hiermee om moet gaan. Uit de financieringsgegevens blijkt echter dat de benodigde hypotheek meer dan 30% boven de maximale hypotheek ligt. Het lijkt er dus op dat de koper geen benul had wat financieel mogelijk was, wel de verkoop van het appartement 6 weken stop zet met het tekenen van het koopcontract, en dan doodleuk meldt 'jammer, geen financiering gekregen'. Dat had koper al voor het bieden moeten uitzoeken! Gezien de oplopende hypotheekrente staan prijzen onder druk, het familielid gaat door uitstel van verkoop waarschijnlijk voor duizenden euro's het schip in. Kunnen we hier nog iets mee richting de koper? Ik vind dit echt aanrekenbaar nalatig. Als een bank die laatste 5% van het bedrag niet wil lenen, soit, maar er gewoon dik 30% naast zitten...

Ik zou zeggen dat het financieringsbeding hier nu juist voor is bedoeld. En ik vermoed dat als het op een paar procent was aangekomen, dat voor je familielid niet minder frustrerend zou zijn geweest.

De vraag is of de koper al het redelijke heeft gedaan om de financiering rond te krijgen. Heeft hij de bank tijdig de benodigde gegevens verschaft, etc.

Quote:
De boodschap van koper was oorspronkelijk dat slechts een beperkte hypotheek nodig was, daarmee wek je wel de indruk dat het allemaal wel goed zal komen en qua financiering geen probleem zal zijn.

Beperkte hypotheek in de zin dat hij een groot deel van de koopprijs uit eigen zak kon betalen? Als je kunt aantonen dat hij uit eigen vermogen 30% kan voldoen, heeft hij de financiering blijkbaar rondgekregen.

Als je kunt aantonen dat de koper de verkoper concreet heeft voorgelogen (dus niet met slechts een vage omschrijving als "beperkte hypotheek") is daar misschien iets mee te doen, maar ik geef de verkoper geen grote kans.

#3:  Auteur: Jeroen1967 BerichtGeplaatst: di 14 jun 2022 13:15
    —
bona fides schreef:
Als je kunt aantonen dat de koper de verkoper concreet heeft voorgelogen (dus niet met slechts een vage omschrijving als "beperkte hypotheek") is daar misschien iets mee te doen, maar ik geef de verkoper geen grote kans.

Er zijn geen details gegeven dus het houdt daarmee dan wel op. De verkoopmakelaar geeft aan dat het vooral de taak van de aankoopmakelaar is om de koper enigszins te screenen op financiƫle mogelijkheden. Dat lijkt niet behoorlijk te zijn gedaan.

Dank voor je toelichting.



Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl