Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 20:24
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Aansprakelijk gesteld zonder verzekering
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kevmv



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: zo 15 nov 2020 19:28    Onderwerp: Aansprakelijk gesteld zonder verzekering Reageer met quote Naar onder Naar boven

Afgelopen zomer zijn mijn vriendin en ik naar Kroatië gereden om te kamperen nadat onze vakantie naar Sri Lanka gecanceld werd wegens Corona.

Na een dag touren en sight seeing kwamen we terug op de camping om ons eten voor te bereiden, meubilair neer gezet en ben ik gaan afwassen terwijl mijn vriendin de rest klaar zette. Tijdens het afwassen werd ik gebeld dat ik snel moest komen omdat de camping tafel omhoog en over het balkon was gewaaid, bovenop een auto die daar toevallig geparkeerd stond. Dit was geen parkeerplaats en er stonden voorheen ook nooit auto's, zeer ongelukkig dus. De wind is die avond ook dusdanig erg geworden dat wij in de auto hebben geslapen uit angst dat de tent het niet zou houden. Rest van de vakantie heeft dit ook aardig z'n impact gehad.

Gegevens uitgewisseld met de eigenaars van de auto (later bleek auto van een van de ouders te zijn). Doorgaans wat contact gehad, omdat ik met de recente verhuizing ervoor mijn aansprakelijkheidsverzekering niet goed geregeld had, was ik niet verzekerd voor aansprakelijkheid. Informatie gegeven waar om gevraagd werd, zoals foto van de tafel en een statement van de camping dat de tafel echt door de wind is weggevlogen, omdat toevallig een van de werknemers hier getuige van was. Echter nooit schuld bekent of iets dergelijks.

Enkele weken geleden bericht gehad dat hun verzekering uiteindelijk toch ging betalen, maar of ik wel wou mee betalen met hun eigen risico. Ik heb gezegd dit met mijn vriendin te overleggen, maar hier uiteindelijk (gelukkig) niet op in gegaan.

Gisteren ineens een brief bij de post aan mij gericht (Naam niet correct gespeld), EDIT: volledig in het Duits ook nog, van hun verzekering waarin zij mij aansprakelijk stellen vanwege een slecht verzegelde, rondvliegende tafel...

Wij hebben geen idee hoe we hier mee om moeten gaan, en 2 deukjes in het dak van een Opel Corsa van +/- 6-8 jaar oud, resulteert nu in een bedrag van €3400 aan onze kant. Geld wat we gewoon niet kunnen missen.

Heeft iemand suggesties hoe wij nu moeten handelen??
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 16 nov 2020 1:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik moest even nadenken over camping met balkon. Ik neem aan dat het om een balustrade gaat. De tafel stond op het campingterrein, is door de wind gegrepen, over een balustrade gewaaid, en op een lager gelegen stuk grond gevallen waar een auto stond geparkeerd.

Om het eenvoudig te houden, ga ik ervan uit dat het Nederlandse recht hier van toepassing is.

De eigenaar van de auto was blijkbaar all-risk verzekerd, met een bepaald bedrag aan eigen risico. Die verzekering heeft besloten de schade minus het eigen risico te vergoeden. De verzekering lijkt verder geen poging te doen om jou aansprakelijk te stellen. Dat lijkt erop te duiden dat de verzekeraar van mening is dat dit gewoon een gevalletje pech is waar jij niet voor aansprakelijk bent.

Voor het bedrag aan eigen risico dat de eigenaar niet van zijn verzekering vergoed krijgt, staat het hem vrij om jou aansprakelijk te stellen. Ben je inderdaad aansprakelijk, dan ben je verplicht de schade tot het bedrag aan eigen risico aan de eigenaar te vergoeden (het bedrag dat uitstijgt boven het eigen risico zou door de verzekering gevorderd kunnen worden). De vraag om mee te betalen aan het eigen risico lijkt een schikkingsvoorstel te zijn: als je een deel betaalt, zal de eigenaar daarmee akkoord gaan en niet het volledige eigen-risico bedrag vorderen.

Of je aansprakelijk bent voor de schade is voor mij moeilijk in te schatten omdat ik de precieze omstandigheden niet ken. De verzekering lijkt van mening te zijn dat je niet aansprakelijk bent (of dat het te veel moeite zou kosten om jouw aansprakelijkheid aan te kunnen tonen), maar wat de verzekering vindt is niet beslissend.

Als een redelijk persoon tijdig in de gaten had moeten hebben dat de tafel door de (harde) wind gegrepen zou kunnen worden en over de balustrade zou kunnen waaien, dan lijkt het mij dat je aansprakelijk bent voor de schade. Dat de grond waar de auto stond geen officiële parkeerplaats is, lijkt mij niet zo van belang. Als het gevaar dat de tafel over de railing naar beneden kon vallen aan jou beked had moeten zijn, dan had je daar natuurlijk wat aan moeten doen want zoiets kan nog veel ernstigere gevolgen hebben dan flinke schade aan een auto.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jeroen1967



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 174


BerichtGeplaatst: ma 16 nov 2020 9:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat kanttekeningen van mijn kant...

Quote:
Gisteren ineens een brief bij de post aan mij gericht (Naam niet correct gespeld), EDIT: volledig in het Duits ook nog, van hun verzekering waarin zij mij aansprakelijk stellen vanwege een slecht verzegelde, rondvliegende tafel...


@Bona Fides: dit kan ik niet rijmen met de kern van jouw antwoord. Het lijkt erop dat de verzekering van de tegenpartij wel uitkeert maar de kosten gewoon probeert te verhalen. Standaard procedure.

Dat van het 'balkon' intrigeert mij ook. In eerste instantie dacht ik aan 'glamping', die tenten staan vaak op een verhoogde houten vlonder, met een kleine veranda met hekje eromheen. Maar het meubilair is dan altijd al aanwezig en zou je (dus?) niet aansprakelijk zijn omdat het dan niet jouw tafel is. Misschien nog even toelichten voor de duidelijkheid.

Die harde wind: storm? Ik dacht ergens ooit gelezen te hebben dat je in Nederland niet aansprakelijk gesteld kan worden voor stormschade als gevolg van jouw rondvliegende of vallende eigendommen, want overmacht. Maar dat is windkracht 10 of hoger.

Als uiteindelijk de aansprakelijkheid onontkoombaar blijkt dan zou ik een kopie van de rekening opvragen, en even bij een Nederlandse schadehersteller langsfietsen of die in 20 seconden kan inschatten of het bedrag redelijk is. Afhankelijk van de schade aan het dak zal een hersteller het hemeltje moeten loshalen om van binnenuit de deuk terug te kunnen kloppen, hele dak opnieuw spuiten, dus het bedrag loopt dan wel fors op.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kevmv



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: ma 16 nov 2020 14:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Jeroen1967 & @bona fides:

Om extra opheldering te geven. Het voorbeeld van Bona Fides is correct. Gewoon een vrij primitieve camping met een plaats op een soort vlakgemaakte balkon, camping plek heet ook Balkon. Daar is een muurtje op gemetseld die hoger was dan onze tafel, om natuurlijk te voorkomen dat iemand of iets naar beneden kukelt.

Ook klopt het inderdaad dat de verzekering mij aansprakelijk stelt voor het bedrag wat zij zelf vergoed hebben. De mensen zelf hebben gewoon gevraagd of ik wou meebetalen aan hun eigen risico, en geven aan niet op de hoogte te zijn van deze brief, maar dat trek ik nu ernstig in twijfel.

Wij hebben natuurlijk niet willens wetens een tafel neergezet die weg kon vliegen, dit is gewoon abrupt gebeurt, stomme pech.

Tevens heb ik gebeld met het Juridisch Loket die met het volgende kwam:
"Kort en krachtig een bericht sturen waarin jij aangeeft dat je jezelf niet aansprakelijk acht, waar de tafel door een rukwind weg is geblazen. Jij mag net zo goed aangeven niet aansprakelijk te zijn, zoals zij aangeven en van mening zijn van wel. Zij willen geld en zij zullen moeten bewijzen dat jij uiteindelijk aansprakelijk bent." Stap 2 zal dus afhankelijk zijn van het tegenbericht of hun volgende stap. Erg vreemd vond hij het ook dat er maar 4 zinnen in die brief staan en de brief niet aangetekend verstuurd is. Hij had het gevoel dat ze gewoon proberen het te verhalen en als wij gewoon netjes betalen zij gebaat zijn, ofwel het proberen waard voor hun.[/quote]
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kevmv



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: ma 16 nov 2020 14:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jeroen1967 schreef:
Wat kanttekeningen van mijn kant...

Quote:
Gisteren ineens een brief bij de post aan mij gericht (Naam niet correct gespeld), EDIT: volledig in het Duits ook nog, van hun verzekering waarin zij mij aansprakelijk stellen vanwege een slecht verzegelde, rondvliegende tafel...


Als uiteindelijk de aansprakelijkheid onontkoombaar blijkt dan zou ik een kopie van de rekening opvragen, en even bij een Nederlandse schadehersteller langsfietsen of die in 20 seconden kan inschatten of het bedrag redelijk is. Afhankelijk van de schade aan het dak zal een hersteller het hemeltje moeten loshalen om van binnenuit de deuk terug te kunnen kloppen, hele dak opnieuw spuiten, dus het bedrag loopt dan wel fors op.


Ik moet erbij vertellen dat ik van de Duitsers zelf een offerte had ontvangen van een schade herstel bedrijf waar ze zelf naartoe zijn gegaan. Daarop stond €1257. Via de verzekering is het ineens 3400 geworden, Ook hier kan ik mij niet in vinden. In de brief zit ook gewoon geen kostenplaatje. 4 zinnen met als laatste "Maak x bedrag over op x rekening". Brief was ook niet aangetekend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 18 nov 2020 1:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jeroen1967 schreef:
Wat kanttekeningen van mijn kant...

Quote:
Gisteren ineens een brief bij de post aan mij gericht (Naam niet correct gespeld), EDIT: volledig in het Duits ook nog, van hun verzekering waarin zij mij aansprakelijk stellen vanwege een slecht verzegelde, rondvliegende tafel...


@Bona Fides: dit kan ik niet rijmen met de kern van jouw antwoord. Het lijkt erop dat de verzekering van de tegenpartij wel uitkeert maar de kosten gewoon probeert te verhalen. Standaard procedure.

Oh inderdaad. Dan ben ik te vroeg gestopt met lezen (tenzij die EDIT toevallig mijn bericht heeft gekruist).

Tja, dan is de verzekering dus wél van mening dat het de moeite waard is om te proberen de schade op Kevmv te verhalen.

Quote:
Die harde wind: storm? Ik dacht ergens ooit gelezen te hebben dat je in Nederland niet aansprakelijk gesteld kan worden voor stormschade als gevolg van jouw rondvliegende of vallende eigendommen, want overmacht. Maar dat is windkracht 10 of hoger.

Zo'n algemene regel storm = overmacht lijkt mij niet te bestaan.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kevmv



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: wo 18 nov 2020 11:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="bona fides"]
Jeroen1967 schreef:


Tja, dan is de verzekering dus wél van mening dat het de moeite waard is om te proberen de schade op Kevmv te verhalen.



Ik ben benieuwd in hoeverre ze dit gaan proberen. De Jurist die ik via juridisch loket heb gesproken gaf aan dat ik eerst gewoon een mail moest sturen waarin ik stelde het er niet mee eens te zijn en mezelf absoluut niet aansprakelijk vind. Kort en krachtig. En dat heb ik ook gedaan. Nu twee dagen later in elk geval nog geen reactie op gehad.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jeroen1967



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 174


BerichtGeplaatst: wo 18 nov 2020 13:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Zo'n algemene regel storm = overmacht lijkt mij niet te bestaan.

Verzekeraars en consumentenbond noemen het op hun website, maar een stevige juridische onderbouwing kan ik niet vinden. Soms lijkt een connectie met Verbintenissenrecht 6:75 te worden gemaakt. Heel dun dus...

Kevmv schreef:
Nu twee dagen later in elk geval nog geen reactie op gehad.

Ben benieuwd! Als ze toch doorpakken is het wellicht handig om even de garage te bellen waarvan je de offerte hebt gekregen en na te vragen of de auto daar ook daadwerkelijk voor dat offerte bedrag is gerepareerd. Als zij voor 1257 euro repareren en de verzekeraar vraagt eventjes 3400 euro over te maken, dan zou mijn eerstvolgende reactie zijn dat ik een klacht indien bij de overkoepelende verzekeringsbranche (als ze lid zijn) wegens poging tot oplichting.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kevmv



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: wo 18 nov 2020 23:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jeroen1967 schreef:

Ben benieuwd! Als ze toch doorpakken is het wellicht handig om even de garage te bellen waarvan je de offerte hebt gekregen en na te vragen of de auto daar ook daadwerkelijk voor dat offerte bedrag is gerepareerd. Als zij voor 1257 euro repareren en de verzekeraar vraagt eventjes 3400 euro over te maken, dan zou mijn eerstvolgende reactie zijn dat ik een klacht indien bij de overkoepelende verzekeringsbranche (als ze lid zijn) wegens poging tot oplichting.


De offerte heb ik van de eigenaren van de auto ontvangen voor de verzekering uiteindelijk besloot het wel te "vergoeden". Ik vermoed dus dat dit bedrijf uiteindelijk niet de reparatie uitgevoerd heeft. Maar zelfs dan vind ik 2200 euro meer een royaal bedrag natuurlijk.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 19 nov 2020 1:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jeroen1967 schreef:
bona fides schreef:
Zo'n algemene regel storm = overmacht lijkt mij niet te bestaan.

Verzekeraars en consumentenbond noemen het op hun website, maar een stevige juridische onderbouwing kan ik niet vinden. Soms lijkt een connectie met Verbintenissenrecht 6:75 te worden gemaakt. Heel dun dus...

De consumentenbond zegt "is vaak overmacht". En op www.geschillencommissie.nl vind ik:
Quote:
De Commissie ziet zich geplaatst voor de vraag of de ondernemer zich met vrucht op overmacht kan beroepen. De Commissie beantwoordt die vraag ontkennend. Voor een geslaagd beroep op overmacht is vereist dat het schadevoorval niet te voorzien zou zijn geweest en evenmin te voorkomen. Overmacht doet zich slechts in exceptionele omstandigheden voor. Daarvan is hier geen sprake. Storm is geen alledaags verschijnsel maar dat betekent nog niet dat daar in Nederland in het geheel geen rekening behoeft te worden gehouden, teminder nu het de Commissie ambtshalve bekend is dat het KNMI van tevoren gewaarschuwd heeft voor deze storm. Bovendien was het schadevoorval te voorkomen geweest indien de ondernemer (...)

Uiteindelijk zal het neerkomen op een afweging van factoren.

Quote:
Kevmv schreef:
Nu twee dagen later in elk geval nog geen reactie op gehad.

Ben benieuwd! Als ze toch doorpakken is het wellicht handig om even de garage te bellen waarvan je de offerte hebt gekregen en na te vragen of de auto daar ook daadwerkelijk voor dat offerte bedrag is gerepareerd. Als zij voor 1257 euro repareren en de verzekeraar vraagt eventjes 3400 euro over te maken, dan zou mijn eerstvolgende reactie zijn dat ik een klacht indien bij de overkoepelende verzekeringsbranche (als ze lid zijn) wegens poging tot oplichting.

Maar in principe hoeft schade (in de vorm van de waardevermindering van de auto) niet gerepareerd te worden om die toch vergoed te kunnen krijgen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kevmv



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: do 19 nov 2020 12:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
En op www.geschillencommissie.nl vind ik:
Quote:
De Commissie ziet zich geplaatst voor de vraag of de ondernemer zich met vrucht op overmacht kan beroepen. De Commissie beantwoordt die vraag ontkennend. Voor een geslaagd beroep op overmacht is vereist dat het schadevoorval niet te voorzien zou zijn geweest en evenmin te voorkomen. Overmacht doet zich slechts in exceptionele omstandigheden voor. Daarvan is hier geen sprake. Storm is geen alledaags verschijnsel maar dat betekent nog niet dat daar in Nederland in het geheel geen rekening behoeft te worden gehouden, teminder nu het de Commissie ambtshalve bekend is dat het KNMI van tevoren gewaarschuwd heeft voor deze storm. Bovendien was het schadevoorval te voorkomen geweest indien de ondernemer (...)

Uiteindelijk zal het neerkomen op een afweging van factoren.


Gelukkig was het geen "storm". Nergens op de weerberichten te vinden of terug te vinden. Het was ook een vrij abrupte rukwind ineens. Maar later werd dit veel erger. Geen waarschuwing van tevoren gehad, campingbeheerders waren ook verrast.

Het is nu de vraag denk ik of ze hier iets mee gaan doen verder. Het niet weten en moeten wachten is gewoon zeer vervelend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 20 nov 2020 2:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kevmv schreef:
Gelukkig was het geen "storm". Nergens op de weerberichten te vinden of terug te vinden. Het was ook een vrij abrupte rukwind ineens. Maar later werd dit veel erger. Geen waarschuwing van tevoren gehad, campingbeheerders waren ook verrast.

En op vakantie ben je ook nog eens in een situatie waarin je geen ervaring hebt met de risico's en gevaren van de omgeving. Als er iemand aansprakelijk is, is het misschien eerder de campingbeheerder die erop had moeten wijzen dat tuinmeubilair verzegeld moest worden (voor zover het gebeurde überhaupt viel te voorzien).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds