Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 19:01
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Heb ik recht op inzage op grond van de AVG (of de Wob)?
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Oudgediende



Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: zo 24 nov 2019 21:20    Onderwerp: Heb ik recht op inzage op grond van de AVG (of de Wob)? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zal de casus schetsen om de vraag concreet te maken (ik laat wel wat details weg om e.e.a. minder googlebaar te maken):

Ik heb bij een grote organisatie vrijwillig meegedaan aan medisch-wetenschappelijk onderzoek. Bij dit onderzoek zijn foto's gemaakt waarvan ik graag een kopie met volledige resolutie van wil hebben. Deze foto's zijn geen onderdeel van mijn medisch dossier (de onderzoeksdata is pseudo-anoniem). De onderzoekers zijn onwillig en ik vraag mij af waar ik volgens jullie recht op heb.

De onderzoekers geven aan dat het verstrekken van een kopie niet mag volgens hun onderzoeksprotocollen (ik heb na wat aandringen wel een foto met lage resolutie weten te krijgen). Eén van de onderliggende redenen die genoemd werd is dat de organisatie bepaalde afspraken heeft met de fabrikant van de apparatuur waarmee de foto's gemaakt zijn (iets met auteursrechten?).

In de privacyverklaring van de organisatie staat (geparafraseerd):
Quote:
je hebt geen recht op inzage als het om persoonsgegevens gaat die in het kader van wetenschappelijk onderzoek worden verwerkt én deze gegevens alleen voor wetenschappelijke of statistische doeleinden kunnen worden gebruikt.


Hier rijst dan de vraag wanneer kan een gegeven alleen voor wetenschappelijke of statistische doeleinden gebruikt worden? Je kan voor alle soorten data andere doeleinden dan statistische en wetenschappelijke bedenken. Deze zinsnede is m.i. nietszeggend.

In de handleiding Algemene Verordening Gegevensbescherming van de AP staat:

Quote:
In de Uitvoeringswet is er voor gekozen om verwerkingsverantwoordelijken die persoonsgegevens verwerken voor onderzoeksdoeleinden de mogelijkheid te geven om het recht op inzage, wijziging en beperking te weigeren. Voor archiefbescheiden in de zin van de Archiefwet 1995 die berusten in een archiefbewaarplaats is het recht op inzage, wijziging, beperking en dataportabiliteit beperkt. In zijn algemeenheid heeft de betrokkene wel het recht op inzage in archiefbescheiden, tenzij de verzoeken zodanig ongericht zijn dat ze niet in redelijkheid kunnen worden ingewilligd.


Het is aannemelijk dat onderzoeksdata zoals in deze casus langdurig wordt opgeslagen en onder de definitie van 'archiefbescheiden' valt. Op basis van deze tekst lijk ik meer rechten te hebben dan uit de privacyverklaring van de organisatie blijkt. Dat is in beginsel goed nieuws. Ik wil echter een kopie van de foto's met volledige resolutie de volgende informatie lijkt roet in het eten te gooien:

Quote:
[...] Maar de organisatie kan er ook voor kiezen om alleen uw persoonsgegevens te kopiëren in plaats van de volledige documenten. En deze gegevens vervolgens bij elkaar te zetten in een compleet overzicht.

Een compleet overzicht houdt in dat de organisatie een kopie moet opnemen van elk persoonsgegeven dat de organisatie van u verwerkt.

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/zelf-doen/gebruik-uw-privacyrechten/recht-op-inzage

Hieruit haal ik dat, ook al heb ik recht op inzage, dat ik nog geen recht heb op een integrale kopie van mijn gegevens.

Hoe denken jullie hierover?

Optie twee zou zijn inzage op grond van de Wob. Ik ben niet bekend met uitzonderingsgronden die hier roet in het eten zouden kunnen gooien. De organisatie valt onder het bereik van de Wob, en degene wiens privacy in het geding is (de mijne) kan toestemming geven. Ik zou het niet erg vinden als de foto's (geanonimiseerd) openbaar gemaakt worden.

Ik ben benieuwd naar jullie zienswijzen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds