Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 21:37
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Telefoonvordering bij wie indienen?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BasHart



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 22


BerichtGeplaatst: ma 23 sep 2019 9:24    Onderwerp: Telefoonvordering bij wie indienen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben één van de Nederlanders die tussen 2014 en 2016 een "gratis" mobiele telefoon heeft gehad bij het afsluiten van een mobiel abonnement.

Op het contract staat 1 abonnementsprijs genoemd per maand. Dit is een samenvoeging van je maandelijkse toestelafbetaling en van de normale belminuten, SMS-jes en eventuele data. Deze zijn niet uitgesplitst.

Volgens een uitspraak van de Hoge Raad moet de toestelafbetaling echter als een persoonlijk krediet gezien worden. Hier gelden veel strengere eisen voor. Het is zelfs zo dat consumenten hun abonnement hiermee alsnog kunnen terugdraaien, waarbij de telecomprovider de nieuwwaarde van het toestel - eventuele bijbetaling moet terugbetalen aan de consument. De zogenaamde "telefoonvordering".

Ik ben (volgens mij) ook iemand die hier recht op heeft. Ik heb mijn abonnement afgesloten bij GSMWEB (een soort tussenpersoon), Mijn provider was T-Mobile. Klopt het dat ik GSMWEB moet aanschrijven voor het ontbinden van mijn contract? Of moet ik toch bij T-Mobile zijn?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Vermeulen_J



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 164


BerichtGeplaatst: di 24 sep 2019 14:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor het ontbinden van je contract? Tenzij je nog in het eerste of 2e jaar van je contract zit (meestal worden die voor 1 of 2 jaar initieel aangegaan) kun je het abonnement op ieder moment opzeggen (met een maand opzegtermijn).
GSMweb zal dat vast voor je kunnen regelen, maar als je gewoon bij t-mobile aanklopt weet je zeker dat het goed gaat. T-mobile is immers je provider.

Als je vandaag de dag nog steeds zelfde (hoge) abonnementskosten betaald als in 2014-2016 dan heb je jezelf toch flink tekort gedaan.

Ikzelf heb bij het aflopen van een abonnement in die oude 'gratis toestel' constructie er voor gekozen om sim-only door te gaan (dat ging automatisch, dus geen nieuw toestel). Helaas bleef de prijs wel hetzelfde waardoor ik 25 euro per maand teveel betaalde.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BasHart



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 22


BerichtGeplaatst: wo 25 sep 2019 19:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik geloof niet dat je mijn vraag goed begrepen hebt. Ik zal proberen het nogmaals uit te leggen.

Providers hebben in het verleden (ik meen tot 2017) een mobiele telefoon qua aanschafprijs verwerkt in het abonnement. Dit waren de zogenaamde "all-in" abonnementen. Met een kleine eenmalige bijbetaling of zelfs helemaal kosteloos "kreeg" je een mobiele telefoon bij je abonnement. Je betaalde elke maand 1 bedrag. In werkelijkheid was dit bedrag opgesplitst in het afbetalen van je mobiele telefoon enerzijds en kosten voor het bellen, sms-en en dataverbruik anderzijds. Dit is echter nooit zo aangegeven door de providers.

De Hoge Raad heeft geoordeeld dat het hier om een zogenaamd persoonlijk krediet gaat v.w.b. de kosten voor het afbetalen van de mobiele telefoon. Hierbij gelden veel strengere eisen dan die de providers destijds hebben gehanteerd. Verder hoort hier ook het informeren van de klant bij (wat niet is gebeurd). Het oordeel van de Hoge Raad was dat de klant de telefoon in kon leveren bij de provider en dat de provider verplicht was de nieuwwaarde van de telefoon aan de klant terug te betalen. Ik dacht dat het hier om een zaak uit 2012 ging.

Simpel gezegd: heb je een contract gehad van voor 2017 waarbij je een telefoon had i.c.m. een abonnement dan is het bijna 100% zeker dat de kosten niet uitgesplitst zijn. Je kan dan je contract (nog steeds) ontbinden en de provider moet je de nieuwwaarde van je telefoon terugbetalen. Je mag de telefoon ook houden, dan wordt de dagwaarde van de telefoon in mindering gebracht. Het spreekt voor zich dat dit een zeer verstrekkende uitspraak is die een schadepost van enkele tientallen zo niet honderden miljoenen euro's kan gaan worden voor de providers.

In een andere zaak (waar je het in je reactie ook over had) ging het om het automatisch verlengen van je abonnement, waarbij je na 2 jaar (als de telefoon al afbetaald was) nog steeds hetzelfde abonnementsgeld bleef betalen (omdat je niet over bent gestapt naar sim-only). Ook hierin heeft de Hoge Raad geoordeeld dat de provider de verrekening met het toestel vanaf de 25e maand abonnementsmaand aan de klant terug moest betalen.

Hier zijn de 2 uitspraken:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:HR:2014:1385

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:HR:2016:236
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 28 sep 2019 13:53    Onderwerp: Re: Telefoonvordering bij wie indienen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

BasHart schreef:
Ik ben (volgens mij) ook iemand die hier recht op heeft. Ik heb mijn abonnement afgesloten bij GSMWEB (een soort tussenpersoon), Mijn provider was T-Mobile. Klopt het dat ik GSMWEB moet aanschrijven voor het ontbinden van mijn contract? Of moet ik toch bij T-Mobile zijn?

Als GSMWEB slechts heeft bemiddeld bij het totstandkomen van een contract tussen jou en T-Mobile, dan moet je bij T-Mobile zijn.

Maar het lijkt erop dat GSMWEB niet slechts bemiddelt maar dat klanten direct met GSMWEB contracteren. Dus ik denk dat je bij GSMWEB moet zijn.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BasHart



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 22


BerichtGeplaatst: za 28 sep 2019 16:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op de bevestigingen van al mijn contracten en op de garantiebewijzen staat "welkom als klant van GSMWEB". In de algemene voorwaarden van GSMWEB staat weer "2.4 GSMWEB is geen partij bij de Overeenkomst die Klant met Aanbieder sluit". Maar er staat ook "4.3 Indien er sprake is van een Overeenkomst die strekt tot het bemiddelen tussen Klant en Aanbieder, zal GSMWEB na aanvraag een offerte aan Klant toe sturen, die Klant schriftelijk kan aanvaarden.".

Ik heb mijn abonnementen + toestellen altijd via de webshop van GSMWEB besteld en van GSMWEB ontvangen. Maar bellen gaat wel altijd via een provider uiteraard en ook de facturatie verloopt via de provider.

Wanneer ben je bemiddelaar en wanneer ben je dat niet?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 30 sep 2019 1:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Artikel 4.3 lijkt te zeggen dat GSMWEB soms wel en soms niet als bemiddelaar optreedt.

Bij moet je zijn om iets aan je abonnement gewijzigd te krijgen of om op te zeggen?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BasHart



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 22


BerichtGeplaatst: do 03 okt 2019 14:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gewoon bij de provider. Ik en mijn gezin hebben al vele abonnementen (al dan niet met telefoon) bij GSMWEB afgesloten en nadat GSMWEB de spullen opgestuurd had hebben wij er geen partij meer aan gehad.

Opzeggen moet je bij de provider doen, verlengen kan via GSMWEB (die komen rond de afloopdatum van je contract met een aanbod) of gewoon via de provider zelf.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Aalt



Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: do 03 okt 2019 14:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heeft iemand een blanco script wat voor deze vordering naar de provider gestuurd kan worden?

Ps. ik ben nieuw hier (weet nog niet helemaal hoe het werkt)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BasHart



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 22


BerichtGeplaatst: di 10 mrt 2020 14:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Afgelpen week contact gehad met mijn rechtsbijstandverzekering.

Conclusie: er is jurisprudentie dat de einddatum van het abonnement maximaal 3 jaar in het verleden mag liggen. Alle contracten ouder dan 3 jaar geleden worden als "verjaard" gezien.

Is iemand hier bekend mee? In de TV-uitzendingen en op internet kan ik niks over deze termijn van 3 jaar terugvinden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MrFloris



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 13


BerichtGeplaatst: wo 11 mrt 2020 5:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is onzin. De verjaring van drie jaar heeft betrekking op de verjaring van de vordering tot vernietiging, 3:52 BW., en dat is hier niet van toepassing.

Hier is van toepassing de verjaring van de vordering op grond van onverschuldigde betaling, en die is vijf jaar.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds