Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 1:35
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Help?! Opnieuw rij-examens doen vanwege verlies rijbewijs?
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mark en Lisa



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): JHAF

Berichten: 5


BerichtGeplaatst: do 01 mrt 2018 15:30    Onderwerp: Help?! Opnieuw rij-examens doen vanwege verlies rijbewijs? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedemiddag, ik hoop dat iemand me hier kan helpen... Alvast bedankt.

Hierbij mijn verhaal in chronologische volgorde:

21-11-2006: Rijbewijs B gehaald in Nederland
17-4-2014: Rijbewijs A gehaald in Nederland
23-4-2014: Naar Canada gegaan voor een tussenjaar
12-5-2014: In Canada mijn NL rijbewijs omgewisseld voor een Canadees rijbewijs (provincie British Colombia)
21-4-2015: Terug gekomen uit Canada
25-4-2015: Portemonnee verloren/gestolen met daarin Canadees rijbewijs en rabobank pinpas
6-5-2015: Nieuw rijbewijs ontvangen van de Gemeente Hilvarenbeek na aangeven verlies rijbewijs (niet specifiek besproken dat het een buitenlands rijbewijs betrof)
1-7-2017: Oude rijbewijs door de Canadese overheid naar RDW gestuurd
1-7-2017: RDW heeft een brief gestuurd dat ze het oude rijbewijs ongeldig hebben verklaard en dat ik mijn rijbewijs moet inleveren, maar dat hadden ze al....
2-7-2017: Contact gehad met RDW over de telefoon, ze gingen het uitzoeken en er zou nog contact met me worden opgenomen.
24-2-2018: Melding ongeldig rijbewijs bij poging tot op naam zetten motorfiets
27-2-2018: Medewerker RDW gesproken, heeft mij verzocht het verhaal op de mail te zetten, moet een jurist naar kijken en komt er dan bij me op terug. Mail direct verzonden.
1-3-2018: Bericht van RDW gehad dat ze binnen 10 werkdagen er op terug komen. Nogmaals naar RDW gebeld, iemand anders gesproken, deze vertelde mij dat ik in opnieuw mijn rijbewijs moet halen...
1-3-2018: Brief uit juli opnieuw opgevraagd bij het RDW, nog niet binnen.

De data in juli zijn bij benadering, zodra ik een kopie van de brief heb ontvangen weet ik het wederom zeker.

Nu ben ik accountmanager, het hebben van een rijbewijs is vrij essentieel voor mijn functie.

De regeling dat je in NL rij-examen moet doen als je geen geldig buitenlands rijbewijs hebt lijkt me logisch. Vooral als je inderdaad nog nooit in Nederland rij-examen hebt gedaan.

In mijn geval heb ik in Nederland mijn rijbewijs gehaald. Dit is bekend neem ik aan, daarbij is toch aangetoond dat ik mag autorijden? (en motorrijden)?

Overigens heb ik geen openstaande bekeuringen, rij-ontzeggingen of wat dan ook. Maximaal een lichte snelheidsovertreding of parkeerboete.

Is er iemand die weet wat ik kan doen? Welke instantie kan hier een uitzondering in maken?

Overigens heb ik maandag een afspraak bij het juridisch loket, maar ik wordt helemaal krankjorum. Voorlopig zit ik met onbetaald verlof thuis.

Bij voorbaat ontzettend bedankt voor jullie hulp!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 01 mrt 2018 22:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben misschien niet de enige bij wie het vragen oproept dat je prompt na terugkeer in Nederland je Canadese rijbewijs door verlies/diefstal kwijtraakt waarna je bij het aanvragen van een nieuw rijbewijs zomaar vergeet te vermelden dat het om een Canadees rijbewijs ging. Hopelijk heb je nergens ingevuld dat het om een Nederlands rijbewijs gaat.

Vreemd genoeg meent British Columbia dat het met Nederland een overeenkomst heeft om wederzijds rijbewijzen uit te wisselen:
http://www.icbc.com/driver-licensing/moving-bc/Pages/Moving-from-another-country.aspx
Nederland lijkt daar namelijk anders over te denken:
https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/het-rijbewijs/buitenlands-rijbewijs-omwisselen/rijbewijs-uit-niet-eu-of-eva-landen-geschikt-voor-omwisseling
Regeling omwisseling niet-Nederlandse rijbewijzen

Uit artikel 46 Reglement rijbewijzen begrijp ik dat bij het omwisselen van een rijbewijs uit een niet-EU land de eis dat het land bij ministeriële regeling is aangewezen (lid 5) niet wordt gesteld wanneer het buitenlandse rijbewijs was verkregen door omwisseling van een Nederlands rijbewijs (lid 6).

Bij vermissing of diefstal van het buitenlandse rijbewijs is artikel 44 lid 7 van overeenkomstige toepassing:
Quote:
Indien de in het voorgaande lid, onder a of b, genoemde documenten wegens vermissing of diefstal niet kunnen worden overgelegd, worden in plaats daarvan de volgende documenten overgelegd:

a. een proces-verbaal ter zake van vermissing of diefstal van de kwalificatiekaart bestuurder dan wel het buitenlands omwisselingscertificaat, in Nederland op ambtseed is opgemaakt door een daartoe bevoegd algemeen of buitengewoon opsporingsambtenaar waarin de omstandigheden waaronder de kwalificatiekaart bestuurder dan wel het buitenlands omwisselingscertificaat verloren is geraakt of teniet is gegaan worden omschreven;

b. een door het gezag dat de kwalificatiekaart bestuurder dan wel het buitenlands omwisselingscertificaat heeft afgegeven, gewaarmerkte verklaring waaruit van de afgifte en de geldigheid blijkt en waaruit tevens blijkt dat door dat gezag tegen de aanvrager geen maatregelen van bestuursrechtelijke of strafrechtelijke aard betreffende de beperking, schorsing, intrekking of nietigverklaring van de kwalificatiekaart bestuurder dan wel het buitenlands omwisselingscertificaat zijn getroffen en dat bij dat gezag ook overigens geen bezwaar tegen afgifte van een getuigschrift van vakbekwaamheid dan wel een getuigschrift van nascholing bestaat.

Dus normaal gesproken zou het met wat moeite (en een paar tientjes meer dan je nu hebt betaald) mogelijk moeten zijn geweest om je verloren Canadese rijbewijs terug om te wisselen voor een Nederlands rijbewijs. Of dat nu nog mogelijk is lijkt me zeer de vraag. Je kunt het natuurlijk proberen.

Ik zie niet direct in waarom er in jouw geval zou moeten worden afgeweken van de wettelijke regeling. (Maar misschien kun je met spoed rijexamen aanvragen.)

Een andere mogelijkheid is je op het standpunt stellen dat je huidige rijbewijs geldig is, ook al is het op onrechtmatige gronden verkregen. Ik denk niet dat het zo werkt (ik denk dat je rijbewijs ongeldig is), maar ik kan dat niet direct met een wettelijke bepaling staven.

Rijden zonder geldig rijbewijs is uiteraard niet toegestaan.

Ter voorkoming van misverstanden: ik ben geen expert op dit gebied. Als ik jou was zou ik vooral afgaan op wat de RDW je bij voorkeur schriftelijk mededeelt (na je ervan te hebben verzekerd dat de RDW precies weet hoe jouw situatie in elkaar steekt).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 01 mrt 2018 23:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens art. 124 lid 1 sub a WVW dient de burgemeester je rijbewijs ongeldig te verklaren. Of dat al is gebeurd is niet duidelijk.

Uiteraard geldt ook:
art. 114 WVW schreef:
Het is verboden voor het verkrijgen van een rijbewijs opzettelijk onjuiste opgaven te doen, onjuiste inlichtingen te verschaffen en onjuiste bewijsstukken en andere bescheiden over te leggen.


Voor art. 124 lid 1 sub a WVW doet het er overigens niet toe of opzettelijk onjuiste gegevens zijn verstrekt.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Mark en Lisa



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): JHAF

Berichten: 5


BerichtGeplaatst: vr 02 mrt 2018 15:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je antwoord!

Ik begrijp dat het vragen oproept. Ik heb inmiddels ook bevestiging van de bank dat ik toen ook mijn pinpas heb geblokkeerd en een nieuwe pas heb aangevraagd.

Daarnaast had ik geen flauw benul van de juiste procedure. Wat ik exact bij de gemeente heb gemeld durf ik geen uitspraken over te doen. Is inmiddels bijna 3 jaar geleden. Wat ik zeker weet is dat ik niet heb gelogen over het verlies. En dat ik ook niet heb bevestigd dat het een Nederlands rijbewijs was.


Ik heb overigens een kopie van de brief ontvangen van het RDW die zij hebben gestuurd op 27-01-2017. Hierin staat duidelijk:

Rijbewijs ongeldig
De RDW verklaart het aan u afgegeven Nederlands rijbewijs met rijbewijsnummer 4215473212 ongeldig. De ongeldigverklaring gaat in 7 dagen na de afgiftedatum van deze brief.

Dat rijbewijsnummer hoort bij het rijbewijs dat ik in Canada heb ingeleverd. Verder gaf het RDW niet aan dat mijn nieuwe rijbewijs ongeldig ging worden verklaard. Dit hebben ze toch gedaan zonder mij daarover mede te delen.

De volgende bewijsstukken heb ik nu verzameld voor mijn zaak:
1) ICBC driving record, inclusief datum afgifte, datum ongeldig, rijbewijsnummer ingeleverd NL rijbewijs, melding geen boetes of ontzeggingen
2) Brief van de Rabobank met daarin de bevestiging dat ik een pinpas heb geblokkeerd en nieuwe pas heb aangevraagd op hetzelfde moment als mijn aanvraag nieuwe rijbewijs
3) Brief van RDW met daarin de melding dat ze het oude rijbewijs ongeldig gaan verklaren

Ik heb geen bewijs dat ik na het ontvangen van de brief van het RDW contact met ze heb opgenomen. Dat heb ik toen wel gedaan omdat ik niet snapte wat ze precies bedoelde. Ze gingen het uitzoeken vertelde ze maar ik heb er daarna nooit meer wat van gehoord.

Ik ben overigens blij om te lezen dat het overleggen van een geldig buitenlands rijbewijs niet nodig is als dat rijbewijs is verkregen door het omwisselen van een Nederlands rijbewijs in het buitenland.


Daarnaast vindt ik het heel apart dat de RDW zonder aankondiging mijn rijbewijs ongeldig kan verklaren. Ik heb dus onbewust ruim een jaar zonder rijbewijs gereden. Het lijkt me dat ze niet volgens protocol hebben gehandeld. Weet niet of dat nog iets uitmaakt voor mijn zaak?

Nogmaals bedankt voor je uitleg en zoekwerk!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hminn1



Leeftijd: 62
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: zo 25 aug 2019 13:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo Mark,
Ik ben erg benieuwd hoe dit verder is afgelopen.
Jouw verhaal is exact hetzelfde als van mijn dochter die op dit moment met hetzelfde probleem kampt. Zou je me dat kunnen vertellen , zij ( wij) weten even niet waar te beginnen.
Gr Gaby.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
NiekterugNL



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: do 04 jun 2020 8:44    Onderwerp: situatie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben nog in het bezit van het canadese rijbewijs (ook ontvangen in BC) zou ik deze bij terugkomst kunnen opsturen naar het RDW om zo weer mijn nederlandse rijbewijs te mogen ontvangen, iemand?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hminn1



Leeftijd: 62
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: do 04 jun 2020 12:32    Onderwerp: Re: situatie Reageer met quote Naar onder Naar boven

NiekterugNL schreef:
Ik ben nog in het bezit van het canadese rijbewijs (ook ontvangen in BC) zou ik deze bij terugkomst kunnen opsturen naar het RDW om zo weer mijn nederlandse rijbewijs te mogen ontvangen, iemand?


Volgens onderstaande site kun je het niet omwisselen wanneer het om een in BC gehaald rijbewijs gaat

https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/het-rijbewijs/buitenlands-rijbewijs-omwisselen/rijbewijs-uit-niet-eu-of-eva-landen-geschikt-voor-omwisseling
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 05 jun 2020 20:30    Onderwerp: Re: situatie Reageer met quote Naar onder Naar boven

hminn1 schreef:
NiekterugNL schreef:
Ik ben nog in het bezit van het canadese rijbewijs (ook ontvangen in BC) zou ik deze bij terugkomst kunnen opsturen naar het RDW om zo weer mijn nederlandse rijbewijs te mogen ontvangen, iemand?


Volgens onderstaande site kun je het niet omwisselen wanneer het om een in BC gehaald rijbewijs gaat

https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/het-rijbewijs/buitenlands-rijbewijs-omwisselen/rijbewijs-uit-niet-eu-of-eva-landen-geschikt-voor-omwisseling

Uit mijn bericht eerder in deze draad lijkt te volgen dat dit niet geldt wanneer het buitenlandse rijbewijs is verkregen door omwisseling van het Nederlandse rijbewijs (art. 46 lid 6 Reglement rijbewijzen).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds